Outcast - Second Contact

Het originele team van Outcast heeft met veel pijn en moeite de rechten van Atari overgenomen. Samen met uitgever Big Ben komt er eindelijk een reboot van deze klassieker onder de naam Outcast – Second Contact.

Outcast - Second Contact - Adelpha

Als Outcast – Second Contact een succes wordt, dan kunnen we ons eindelijk voorbereiden op Outcast 2. Indertijd wilde Atari ook al Outcast 2 uitbrengen, maar dan moest het wel een actiegame worden. Dit zorgde voor spanningen tussen de Belgische ontwikkelaar Appeal en Atari, en leidde uiteindelijk tot de breuk. Het originele team van Appeal is nu weer terug bij elkaar om de originele sfeer te recreëren.

Tegenwoordig wordt de markt overspoeld met remasters, remakes en reboots van succesvolle games uit het verleden. Denk maar aan Ratchet & Clank, The Bard’s Tale, Tomb Raider en Resident Evil. Het verschil tussen een remaster en een reboot is dat een remaster een opgepoetste versie van het origineel is en een reboot van de grond af opnieuw is gemaakt. Dat laatste gebeurt nu met Outcast, de actie-adventure uit 1999, nadat er in 2013 al een remaster is geweest.

Het verhaal
In Outcast is er een portal ontdekt naar een parallelle wereld. Er wordt een groep geleerden door de portal gestuurd en je speelt als Cutter Slade die met de wetenschappers meereist om ze te beschermen. Helaas gaat er iets mis en jullie worden van elkaar gescheiden. Jij trekt rond op de planeet Adelpha en probeert met behulp van de lokale bevolking je missie tot een goed einde te brengen. Helaas zijn niet alle inheemsen even vriendelijk.

Vrijheid
Outcast is één van de eerste games met een open wereld en dialoogkeuzes met gevolgen in de wereld. Voor de reboot zijn het verhaal en de dialogen helemaal hetzelfde gehouden. De dialogen van Outcast zijn lang en uitgebreid, dus daar moet je echt je tijd voor nemen. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want je moet natuurlijk wel de taal leren. De inheemse bevolking heeft allemaal een dag- en een nachtritme. Je moet daar dus wel rekening mee houden, anders zoek je veel te lang op de verkeerde plek. Je kunt het spel doorlopen in iedere volgorde die je wilt, dus jij bepaalt wanneer je welke quest doet. Om alles bij te houden wat er gebeurt, kun je notities maken in een boekje. Dit concept zagen we ook in Pillars of Eternity en het is best handig.

Outcast - Second Contact - Menu

De extraatjes
De fans van het eerste uur kunnen dus meteen door de gamen racen. Niet alles is bij het oude gebleven, want er zijn in ieder gebied ook extra verborgen zones toegevoegd. Hier kun je meer informatie vinden over Adelpha, haar bevolking en zaken waar de community de afgelopen jaren mee worstelde. Ook zijn uiteraard de graphics en de animaties opgepoetst en heb je nu ook controllersupport.

Outcast - Second Contact - Brrrr

De Kickstarter-campagne heeft niet al het geld opgeleverd waar Appeal op had gehoopt. Eén van de stretchgoals was muzikale ondersteuning van een echt orkest. Gelukkig bleek het Moskou Orkest bereid om voor iets minder knaken het karwei te klaren. Er zijn behalve Engelstalige, ook Frans- en Duitssprekende acteurs die de teksten kunnen inspreken. Ondanks al deze meevallers is Appeal nog niet klaar. De beelden die wij zagen waren nog van de pre-alpha. Vier van de vijf gebieden zijn af en ze concentreren zich nu om alles soepel en vloeiend te laten lopen. Inderdaad waren de beelden leuk, maar af en toe stond Slade niet helemaal goed op een trap en keek hij zijn conversatiepartner net niet recht in de ogen. Ik heb niets onoverkomelijks gezien wat nog opgelost moest worden, maar ook geen overdonderend leuke aspecten die mij enthousiast maken. Hopelijk wordt dit niet alleen een nostalgische game voor de fans, maar ook iets dat de moeite waard is voor de nieuwe generatie.

Outcast – Second Contact komt in 2017 uit voor pc, Xbox One en PlayStation 4.

Outcast - Second Contact - Vriend of vijand?