God Wars Future Past

NIS America kondigde aan dat God Wars Future Past begin 2017 naar ons continent komt. Wij gingen naar Japan om te kijken of het de moeite waard is.

God Wars Future Past gaat over Mizuho, een continent dat uit drie landen bestaat: Fuji, Izumo en Hyuga. De eerdere generaties van Mizuho hielden niet van conflicten, eerden hun voorvaderen en leefden in harmonie met de natuur. Na een tijd begon men voedsel te verbouwen en smeedde men ijzer voor gereedschap. Dat werden later wapens, er kwam oorlog en de natuur en hun voorvaderen werden verwaarloosd. Ondertussen werd de natuur ook steeds grimmiger, door overstromingen, aardbevingen en vulkaanuitbarstingen.

God Wars Future Past (Foto: NIS America)

De koningin van Mizuho, Tsukuyomi, offert zelfs haar dochter Sakuya op om een grote uitbarsting te voorkomen. Haar tweede dochter Kaguya sluit ze op. De koningin is namelijk bang dat ze wegloopt als er een tweede offer nodig is. De koningin verdwijnt en Kaguya blijft opgesloten achter. Dertien jaar later is er een rel gaande en redt haar jeugdvriend Kintaro haar. Ze ontsnappen en gaan op zoek naar de waarheid achter de beslissing van haar moeder om haar kleine zus te offeren aan de goden.

God Wars Future Past is een taktische RPG waarin je in beurten met de vijand vecht. Er is veel te customizen. Wat te denken van veertien speelbare personages uit meer dan dertig klassen. Dan kun je nog kiezen uit meer dan vierhonderd waardigheden en meer dan tweehonderdvijftig items om je personages mee uit te rusten. Natuurlijk moet je ze wel levelen om de betere vaardigheden vrij te spelen. De klassen zijn bijvoorbeeld clerk, mage, archer, enzovoort, maar de namen zijn meer naar traditionele Japanse termen genoemd, de clerk heet bijvoorbeeld een prayer warrior.

God Wars Future Past (Foto: NIS America)

Elke klasse heeft zijn specifieke hoofdtaak en een subtaak. Daar hangen zijn vaardigheden aan vast. En natuurlijk, zoals in elke SRPG, zijn er aardig wat getallen om in te bijten. Zo zijn er fysieke aanval, fysieke weerstand, weerstand tegen allerlei elementen, hoeveel mana regenereer je, weerstand tegen allerlei status-effecten, passieve vaardigheden en nog veel meer. Niets nieuws onder de zon, net zoals de gameplay. Gelukkig is deze niet zo lastig als bijvoorbeeld Naturel Doctrine.

Je start op een map en je loopt van node tot node. Als je een node activeert dan kan er een stukje verhaal worden verteld, een gevecht beginnen of misschien is het wel een winkel om je items en daarmee je team te upgraden. Een gevecht begint op een stuk grid, waar je jouw teamleden in beweegt. Aanvallen hebben specifieke radius, dus je moet zorgen dat je vooral uit het aanvalsbereik van tegenstanders blijft en zelf slim aanvallen en verdedigen met de verschillende vaardigheden en bijbehorende verschillende bereiken.

God Wars Future Past (Foto: NIS America)

Grafisch is God Wars Future Past geen hoogvlieger, maar de makers mikken dan ook op een aparte stijl. Ze zijn geinspireerd op traditionele Japanse tekeningen met inkt en ook Japans houtsnijwerk. Hiermee willen ze verhalen vertellen uit lang vervlogen tijden, die door verhalenvertellers en generatie op generatie zijn doorverteld. De locaties zijn daadwerkelijke locaties die vroeger bestaan hebben. Voor de liefhebber: je kunt deze verhalen in het Japans beluisteren, maar is je Japans roestig dan is Engels ook aanwezig. God Wars Future Past komt begin 2017 naar Noord-Amerika en Europa voor PlayStation 4 en PlayStation Vita. Zowel fysiek als digitaal.