Dragon Ball Xenoverse 2

Op gamescom heb ik al Dragon Ball Xenoverse 2 mogen spelen. Dat was een modus waarin je een personage koos, daarna tegen wie je het wilde opnemen, bestuurd door de computer. Bij Bandai Namco in Tokyo hadden ze zes PlayStation 4's met elkaar in verbinding staan, en ze zeiden me een expert te worden. Niet door mijn tanden te poetsen, maar door de Expert Missions te doen, een speciale modus in het spel. Deze missies zijn zo lastig dat je ze met meer man MOET doen, tenminste, dat beweert Bandai Namco.

Na alle andere ingeplande presentaties en interviews te hebben gehad, liep ik naar een van die consoles. Zijn er nu zes man te vinden? Nope. Handig dus. Gelukkig heeft het spel ondersteuning voor computergestuurde teamgenoten. Je bent namelijk altijd met zes personages in een missie. Heb je drie mensen, dan worden de overige drie teamleden door de computer bestuurd. Prima, ik heb geen zin om te wachten totdat er genoeg mensen zijn, dus ik ga met mijn AI-vrienden tegen Big Ape vechten. De ontwikkelaars hebben voor deze demo wel de speelbare personages op level 100 gezet. De expert missies mag je namelijk pas doen nadat je in een bepaald level bent. Dus als beginnende speler zou het niet te doen zijn, want je bent eenvoudigweg te zwak. Hoe de matchmaking precies verschillende mensen bij elkaar gaat brengen als je geen zes vrienden bij elkaar kunt optrommelen wordt nog bedacht.

Dragon Ball Xenoverse 2 (Foto: Bandai Namco)

Ik word steeds benieuwder naar deze missies van Dragon Ball Xenoverse 2, dus kom maar op met die aap! De opdracht start, en er staat meteen een tijdslimiet. Daarnaast heeft de aap een enorme levensmeter en ik heb het gevoel dat mijn aanvallen maar weinig uithalen. Betekent dit dat ik minutenlang moet gaan buttonbashen en dan hopen dat ik het red in die tijd? Dat klinkt niet als expert, dat klinkt als een straf. De vijf computergestuurde personages helpen ook mee en op zich doet de AI geen rare dingen. Gelukkig maar, want als ik aan één ding een hekel heb is het aan AI die me meer tegenwerkt dan wat anders. De aap kan ze dat wel laten doen overigens, want hij kan ze brainwashen. Dat maakt het vechten een stuk uitdagender dan debiel op aanvalsknoppen zitten rammen.

Als Big Ape iemand brainwashed dan wordt zo'n teamgenoot een bondgenoot van de aap. Je kunt ze proberen te negeren, en die aap blijven aanvallen, maar dan verlies je geheid. Gelukkig kun je zo'n personage weer bij zinnen te krijgen door diegene te verslaan. Als jij de speler bent die gebrainwashed is dan moet je tegen een kloon van jezelf vechten in een alternatieve dimensie. Win je, dan breek je vrij uit de greep van de aap en vecht je weer mee als teamgenoot. Het brainwashen levert een extra twist op, en ik vind het wel geslaagd. Elke speler blijft ook wat te doen hebben, ook als je personage opeens bij Team Aap zit. Je blijft aan de goede kant vechten om de missie alsnog te laten slagen. Dat is een stuk beter dan toe te moeten kijken hoe jouw teamgenoten je proberen te bevrijden.

Dragon Ball Xenoverse 2 (Foto: Bandai Namco)

Het zorgt ook voor teamwork. Stel, je merkt dat het je goed afgaat tegen je schaduw te vechten, dan meld je dat zodat de rest met die aap, of met een ander teamlid in nood aan de gang gaat. Elke baas, elke expert missie, heeft weer andere twists. Dat houdt het gevarieerd. Turles stuurt je bijvoorbeeld naar een andere dimensie, waar je tegen random gekozen vijanden moet vechten. Met wat mazzel is het kanonnenvoer, maar als je pech hebt sta je tegenover Frieza of een dergelijke sterke tegenstander. Ook hier is het van belang je teamgenoten te laten weten hoe het er voor staat in de alternatieve wereld. Ondertussen kunnen ze je helpen door een cocon waarin jij zit in de 'echte' wereld te slopen, maar als dat niet hoeft omdat je er toch al bijna bent: geef het door. Lord Slug is al bevestigd als Expert Mission, maar wat zijn twist tijdens het vechten is, is nog niet bekendgemaakt.

Gelukkig waren we de tweede sessie wel met vier man, dus we hadden nog twee bots ter ondersteuning. Dat laat al zien dat het belangrijk is dat die bots er zijn, want stel je wil snel een potje doen en je moet een kwartier wachten voordat er genoeg mensen zijn die net die ene missie willen doen. Hallo Battleborn, leest u mee? Expert missies zijn niet extreem superlastig, met bots en met menselijke spelers heb ik de missies tot een goed eind gebracht. Een moeilijkheidsgraad kon ik niet vinden, al zal dat vast betekenen dat in het geval van de aap de levensmeter nog groter is, onze klappen minder pijn doen en hij vaker brainwashed. Waar kan ik de petitie tekenen? Wel zijn de missies uitdagender dan de standaard verhaalmissies, maar hoeveel expert missies er zijn en hoeveel variatie er dus is, wilde de producer nog niet kwijt. Het gevaar loert natuurlijk dat er te weinig variatie is en geen hond meer die missies gaat doen. Gelukkig, er zijn bots, maar toch, het is altijd leuker om met meer menselijke bondgenoten te vechten.

Dragon Ball Xenoverse 2 (Foto: Bandai Namco)

In de verhaalmodus van Dragon Ball Xenoverse 2 wordt de geschiedenis zelf aangevallen door slechteriken van alternatieve tijdslijnen. Voordat je begint creëer je je eigen Time Patroller uit een van de vijf beschikbare rassen: saiyan, namekian, earthling, majin en Frieza's volkje. Jij bewaakt de tijd en moet samen met andere Time Patrollers zoals Trunk de geschiedenis veilig stellen. Toki Toki City is wat groter gemaakt, wel zeven keer. Het origineel lijkt op een klein dorpje als je het vergelijkt met Cotton City uit dit deel. Er zijn meer locaties in de stad te vinden, meer quests, meer bekende personages en je mag met driehonderd man in Cotton City rondlopen, vliegen of hoverboarden. Multiplayermodi van het vorige deel zijn weer aanwezig en die zijn bereikbaar via verschillende punten in de stad. Er is dit keer een handig filter aan multiplayergevechten toegevoegd, zodat je zelf kunt kiezen of je tegen iemand wil vechten met alle RPG-elementen die diegene heeft verzameld, of dat het gevecht wordt ingeladen zonder poespas, dus geen extra bonussen, ingame statussen of wat dan ook. Dan kun je dus ongeacht je level tegen iedere speler vechten.

De bekende personages zijn in het spel je docenten en je leert nieuwe vaardigheden van hen. In Dragon Ball Xenoverse 2 is er een school, zodat alle docenten bij elkaar zijn. Dat scheelt je heen en weer rennen. Door de onderlinge banden te verbeteren met de docenten krijg je extra avatar-materiaal, zodat je wat kunt pimpen voor een match. Dan is er nog de grootste pimp-factor, tenminste, als je dat lukt. Er is een Patroller-rank en elke week wordt deze leaderboard gereset. Hoe hoog je op dit board komt ligt aan wie je bevochten hebt, hoevaak je gewonnen en verloren hebt. Nu zie je die rank bij elk personage in de stad. Dan kun je meteen zien wie er een uitdaging wordt en wie je waarschijnlijk aan kan. De grootste bonus: de nummer een van de afgelopen week wordt op het plein in de stad vereerd met een enorm beeld van zijn ingame personage. Dit is globaal, dus de ultieme show-off mogelijkheid.

Alle betaalde DLC-personages uit het vorige deel zijn er nu standaard bij in Dragon Ball Xenoverse 2. Nieuwe personages zijn er ook. Metal Cooler en Nail zijn op de Tokyo Game Show bevestigd. De nieuwe Dragon Ball Super kwam eigenlijk te laat om personages uit die serie allemaal toe te voegen. Ze stoppen er nu wel enkele personages in: Goku Black als preorderbonus en Future Trunks als early unlock mocht je de seizoenspas erbij doen. De ontwikkelaars gaan de game minimaal een jaar ondersteunen, dus er komen zeker nog wat enkele personages uit de nieuwe serie.

Dragon Ball Xenoverse 2 komt 28 oktober uit op PlayStation 4, Xbox One en pc. Er is geen online cross-platform ondersteuning. Wel komt er een open bèta voor PlayStation 4 op 14 oktober, mocht je willen weten of het iets voor je is. Deze gaat door tot 17 oktober.