Injustice 2

Ed Boon kan weinig geheim houden. De beste man achter Mortal Kombat en Injustice vindt Twitter veel te leuk om te teasen. Dus een verrassing was het niet meer toen Injustice 2 voor de E3 werd aangekondigd.

Nu vond ik Injustice: Gods Among Us een prima fighter, dus laat maar komen. Het verhaal gaat door na het einde van het eerste deel. Superman is verslagen en Batman en zijn bondgenoten proberen de maatschappij weer op de rit te krijgen. Dat terwijl er nog wat aanhangers van Superman het regime in stand willen houden. Chaos compleet dus, maar dat is nog niet alles. Gorilla Grodd, de superslimme aap met enorme fysieke en mentale kracht, komt buurten en wil de macht overnemen. Batman en de zijnen krijgen het dus druk.

Injustice 2 @ gamescom (Foto: Warner Bros. Interactive)

Netherrealms Studios belooft een groter roster dan het eerste deel. Tot nu toe zijn Aquaman, Atrocitus, Batman, Blue Beetle, Deadshot, Flash, Gorilla Grodd, Harley Quinn, Supergirl, Superman en Wonder Woman bekendgemaakt. Nu had het eerste deel 37 speelbare personages, dus we mogen nog een hele lijst verwachten.

Injustice 2 heeft een nieuw Gear-systeem. Dit keer krijg je loot als je wint of verliest. Deze loot bestaat uit: bescherming voor armen, benen, borst, hoofd en natuurlijk capes en schilden. De loot is persoonlijk, want elke superheld en -schurk is anders. Deze loot verandert een personage niet alleen cosmetisch, maar geeft hem ook betere statistieken. Een cape kan bijvoorbeeld +3 attack en -3 defense geven. Maar loot kan ook extra speciale bewegingen of status-effecten geven. Denk aan bijvoorbeeld extra schade als je levensmeter tot 20% is gedaald.

Injustice 2 @ gamescom (Foto: Warner Bros. Interactive)

Het probleem dat ik hiermee heb is dat men natuurlijk voor de betere items moet gaan grinden. Een fighter waarbij ik moet grinden omdat er geluk bij komt kijken voelt gewoonweg verkeerd. Van Diablo vind ik het bij de gameplay horen, bij een fighter vind ik dat niet. Gelukkig kun je bij versus-gevechten ervoor kiezen om alleen tegen vijanden te vechten die geen loot mogen dragen. Prima, dat klinkt eerlijk, maar waarom krijg je niet alle mogelijke speciale bewegingen van een personage als je ervoor kiest geen loot te verzamelen? Mortal Kombat X heeft dat beter voor elkaar omdat je daar kunt kiezen voor drie variaties van personages. Daar krijg je niet het gevoel dat je iets mist als je niet wil gaan grinden.

Haal je het Gear-systeem weg, dan heb je Injustice: Gods Among Us met extra personages. Ook in Injustice 2 zijn er objecten in de omgeving die je naar je tegenstander kunt gooien. Je kunt wederom je tegenstander door een muur heen slaan waarna het gevecht doorgaat in een andere omgeving en natuurlijk zijn de enorm over-the-top supermoves weer van de partij. Het Clash-systeem is ook terug van nooit weggeweest. Als je een combo wilt stoppen tijdens je laatste levensmeter, dan kun je gaan wedden met als inzet wat van je supermeter. Wie het meest inzet wint de clash. Het is een combo-breaker, maar dan een die je uit het gevecht haalt. In dit geval is dat precies de bedoeling en daarom zijn de kosten, het inzetten van stukjes supermeter, ook hoog.

Na een kwartiertje spelen met een demo-build van Injustice 2 zonder loot-systeem weet ik een paar dingen. Dit is Injustice dat nu op Full-HD en 60fps loopt. Dat is prettig, maar wel erg karig als het gaat om nieuwe features. Zonder lootsysteem heb je het idee dat Netherrealms Studios net zo goed een nieuwe seizoenspas erin had kunnen gooien. Nu heeft de studio nog lang de tijd om nieuwe features te maken of nog aan te kondigen, maar voor nu is het karig.Toch kijk ik uit naar de game, want qua personages kan het erg interessant worden. Ik weet ook dat Harley Quinn fantastisch speelt. Natuurlijk is het afwachten welke personages nog aangekondigd gaan worden, maar ze staat op nummer één om mijn main te zijn. De zwarte humor, de geflipte gesprekken: ze heeft veel meer persoonlijkheid dan in het eerste deel. Injustice 2 komt ergens in 2017 uit op PlayStation 4 en Xbox One.