Dragon Ball Xenoverse 2

Al zit je niet zo in anime of manga, van Dragon Ball heeft iedereen vast wel eens gehoord. Na het "ruim voldoende"-ontvangen Dragon Ball: Xenoverse probeert ontwikkelaar Dimps om een betere ontvangst te krijgen met een tweede deel. Het originele Xenoverse is de best verkopende Dragon Ball-game, en daarom wil Bandai Namco de minpunten van die game wegpoetsen met Dragon Ball Xenoverse 2.

In dit tweede deel wordt de geschiedenis zelf aangevallen door slechteriken van alternatieve tijdslijnen. Jij bent een Time Patroller die je zelf mag creëren. Jij bewaakt de tijd en moet samen met andere Time Patrollers zoals Trunk de geschiedenis veilig stellen. De makers hopen dat meer beter is, dus de hub van Dragon Ball Xenoverse 2 is zeven keer zo groot gemaakt. Toki Toki City uit het origineel lijkt op een klein dorpje als je het vergelijkt met Cotton City uit dit deel. Er zijn meer locaties in de stad te vinden, meer quests, meer bekende personages en je mag met driehonderd man in Cotton City rondlopen. Of vliegen, want ja dat kunnen de Saiyans natuurlijk. En anders is er nog wel een hoverboard van Capsule Corp te vinden.

Dragon Ball Xenoverse 2 @ gamescom (Foto: Bandai Namco)

Om de missies interessanter te maken lieten de heren van Bandai Namco op gamescom twee zogenaamde 'expert missies' zien. Dit zijn de lastigere missies in Dragon Ball Xenoverse 2 die je met maximaal vijf anderen online of offline kunt tackelen. Wacht, ook offline? Helaas, niet met vijf anderen, maar aangevuld met NPC's. Deze missies vragen wat meer dan wat buttonbashing, je hebt een strategie en teamwork nodig om deze bazen te verslaan. De missie kan ook tijdens het spelen veranderen, zodat je moet aanpassen aan de nieuwe omstandigheden of win-condities.

In de eerste missie zien we Great Ape Nappa. Groot en al erg sterk van zichzelf , dus je zou zeggen dat je daar al je handen aan vol hebt. Maar er is nog een twist. Nappa gebruikt brainwash. Word je zelf gebrainwashed, dan kom je in een andere dimensie en moet je tegen een kloon van jezelf vechten om tegen die brainwash te vechten. De strijd tegen de gigantische vijand gaat ondertussen gewoon door terwijl de tijd wegtikt. Je teamleden kunnen je helpen want ondertussen is jouw personage in de strijd met Great Ape Nappa ook vijandig geworden. Verslaan ze hem, of versla jij je kloon, dan kun je weer meehelpen om die aap neer te krijgen. Een interessante twist en dit zorgt ervoor dat de strijd geen simpele "daar is een enorme aap, buttonbash die levensmeter leeg"-missie wordt.

Dragon Ball Xenoverse 2 @ gamescom (Foto: Bandai Namco)

In de tweede missie mocht het team het opnemen tegen Turles die de wereld met een Super Ki Attack wil aanvallen. Weer tijdsdruk dus. Ook in deze missie is er een twist. Turles heeft een 'Scatter Attack', een aanval die je naar een willekeurige tijdslijn transporteert. Hierin kun je een willekeurige vijand tegenkomen die je moet verslaan om weer in de tijdlijn met Turles te komen. Je kunt mazzel hebben en een relatief eenvoudige Saibamen tegenkomen, maar met wat pech kom je Buu, Cell of Frieza tegen en dan heb je wat meer tegenstand. Ondertussen kunnen je teamleden je weer helpen. Er is een zwarte kristal verschenen in de normale tijdslijn. Als deze kapot is gemaakt door je teamleden, dan ben je weer terug zonder te hoeven winnen tegen je alternatieve vijand. Alleen neemt je team wel een risico, want Turles staat natuurlijk niet uit zijn neus te eten. Teamwork en communicatie zijn dus belangrijk, want als jouw team weet dat jij dat alternatieve gevecht wel gaat winnen, hoeven zij dat riscio niet te nemen.

Dragon Ball Xenoverse 2 @ gamescom (Foto: Bandai Namco)

Na de presentatie was er gelukkig nog ruimte om Dragon Ball Xenoverse 2 een half uur zelf te spelen, dus ik ging er eens goed voor zitten. Een groot minpunt van het eerste deel was het onuitputtelijke geteleporteer van je vijanden. Leuk dat er een combosysteem was, maar dit kon je nooit fatsoenlijk gebruiken, want je vijand was vaak al lang weg na een slag of twee. Xenoverse 2 introduceert de Stamina Break. Deze aanval slurpt alle stamina van je tegenstander leeg, zodat hij niets meer kan doen om je volgende aanval te stoppen. Dat levert geheid combo's, een special move of een combo die je afmaakt met een Ultimate.

Een nadeel, als je de Stamina Break mist of de tegstander weet deze te blokken, dan heb jij een probleem. Je bent op dat moment geheel weerloos tegen een aanval. Interessant, maar tijdens het spelen viel me op dat af en toe dat na een Stamina Break mijn volgende slag de tegenstander wegsloeg. Irritant, maar misschien heeft het te maken met de hoeveelste slag dat in de combo was. Het kan zijn dat het de laatste aanval in een combo-chain was, en daarmee beëindigd werd. Combo's stonden niet in een menu of op een kaartje erbij, dus dat wordt pas uitproberen als er combo-chains bekend zijn.

Dragon Ball Xenoverse 2 @ gamescom (Foto: Bandai Namco)

Op grafisch gebied zijn de personages in Dragon Ball Xenoverse 2 prima te behappen, maar de omgevingen zien er in mijn ogen nogal statisch uit. En helaas, de omgevingen niet volledig verwoestbaar zoals in de anime. Wel vliegen er tegels stuk in een arena, als iemand hard landt en kun je de tegenstander dwars door de pilaren die om de arena staan heen slaan. Maar Frieza door een berg heen rammen zit er niet in. Wel belangrijk voor snelle reactie-games: het spel draait op 60 fps. Dat deed de voorganger niet, waardoor je af en toe het idee had dat de software jouw input een fractie van een seconde te laat interpreteerde. Dat is me nu niet opgevallen, het vechten speelt lekker snel weg, de besturing reageert goed en zonder al te veel proberen schud ik de ene speciale aanval na de andere uit mijn mouw. Helaas mocht ik geen expert missies doen, maar waren het versus-potjes tegen de computer. En die stond op very easy of zo, dus hoe het met de AI zit op lastigere moeilijkheidsgraden is nog afwachten. Het vorige deel voelde zo nu en dan oneerlijk in plaats van slimmer op de hogere moeilijkheid. Omdat ze nu zo tam reageren is de Stamina Break ook zinloos, pas op hard ga je die waarschijnlijk nodig hebben tegen computergestuurde tegenstanders.

Dragon Ball Xenoverse 2 komt 28 oktober uit op PlayStation 4, Xbox One en pc via Steam. Dimps, de ontwikkelaar, heeft beloofd de game zeker een jaar lang te blijven updaten. Er is een seizoenspas die je vier packs oplevert met daarin extra personages, verhalen, quests, arena's, vaardigheden, kostuums, accessoires en early access van Future Trunks uit Dragon Ball Super. Deze packs zijn ook los verkrijgbaar. Jammer dat het geen gratis updates zijn, zo kan ik ook wat beloven. Het is de vraag hoe druk het in Cotton City blijft na een maandje of wat. Hopelijk dat de nieuwe content van de seizoenspas er voor zorgt dat het er druk blijft, anders heb je een probleem met de Expert Missies die later aangeboden worden.