Heroes of the Storm najaar 2016

Heroes of the Storm is nu bijna een jaar uit, en Blizzard wilde tijdens Gamescom ons bijpraten over wat er nog komen gaat in september voor hun MOBA.

Allereerst is er Machines of War. Dit is een StarCraft-thema waarmee er veel nieuwe content komt, waaronder nieuwe helden, questes, skins, bundels, mounts en nieuwe battlegrounds. En natuurlijk allemaal in een StarCraft-jasje. Een soortgelijk event heeft Blizzard eerder gedaan, alleen was toen de eer aan Diablo. Drie maanden lang stond Heroes of the Storm in het teken van de franchise door middel van een bundel. Daarvan vonden de makers zelf ook al dat er weinig variatie te vinden was, dus dit keer hebben de makers meer voor ons in petto dan alleen maar hun StarCraft-franchise. Ook duurt het event minder lang, nu is het drie weken. Dit team is ook verantwoordelijk voor de eerste deel van StarCraft 2, dus je snapt dat ze hier helemaal los konden gaan op hun eigen kindje.

Heroes of the Storm - Machines of War logo

De Machines of War bundel is vanaf 13 september te koop via de Heroes of the Storm-shop. Hiermee krijg je toegang tot nieuwe twee helden, en twee nieuwe battlegrounds, elk met eigen questes. En natuurlijk krijg je nieuwe skins, waaronder Queen of Ghosts Kerrigan. De Obsidian Cyberwolf mount is alleen via de bundel te krijgen. Misschien dat het later ooit terug komt, maar het zal even duren voordat je deze weer kunt toevoegen aan je collectie. Na 18 oktober is de bundel foetsie en is je kans verkeken. Alle releasedata voor de verschillende bundels staan in onderstaande tabel.


Helden en mounts data
Alarak 13 september
Obsidian Cyberwolf 13 september
Zarya 27 september
Ghost Speeder 20 september

Skins en bundels data
Machines of War Bundle 13 september
Herald of N'zoth Alarak Skin and Bundle 13 september
Queen of Ghosts Kerrigan Skin and Bundle 20 september
Raider Rexxar Skin and Bundle 27 september
Thunder Guard Zarya Skin and Bundle 27 september
The Butcherlisk Skin and Bundle 4 oktober

Er zijn twee nieuwe helden. Als eerste is er Alarak, uit StarCraft natuurlijk. Hij is een melee assassin en nogal arrogant. Dat is terug te zien in zijn vaardigheden. Zijn trade is 'sadism', waarmee hij meer pijn aan helden van de tegenpartij doen. Deze bonus gaat ook op voor zijn vaardigheden. Hij doet meer schade wanneer teamleden in de buurt doodgaan. Zijn vaardigheden zijn:

  • Discord strike: hiermee wordt de mond gesnoerd van zijn tegenstander, zodat hij zelf veilig van spreuken is
  • Telekineses: door met je muis op d evijand te klikken en te slepen, duw je die speler naar die kant. Dat kan naar jouw Alarak zijn, zodat je hem van dichtbij kan meppen, of juist van je af, om bijvoorbeeld naar een groep mercenaries te duwen of om zelf weg te vluchten met een grotere voorsprong
  • Lightning surge: een aanval in de vorm van een straal. Het gaat door iedereen heen
  • Deadly charge: Alarak laadt op, en dasht naar voren. Alles wat hij raakt lijdt schade. Hoe langer je kunt opladen, hoe verder je dasht
  • Counter-strike: Alarak beschermt zichzelf voor een seconde. Als iemand hem aanvalt in die tijd, dan haalt hij met een wijde aanval uit.

De tweede held is Zarya. Ze komt uit Overwatch, maar door de sci-fi past ze in dit thema. Ze is een ranged tank en kan dus aardig wat klappen opvangen met haar schilden. Haar trade is energie. Wanneer haar schilden schade opnemen, krijgtz ij er energie bij. Niet alleen dat, ze doet dan ook meer schade.

Haar vaardigheden:

  • Particle grenade: een aanval die een radius schade doet, prima voor groepen dus. Ze heeft vier granaten
  • Personal barrier: deze vaardigheid spreekt voor zich: ze gooit een schild op voor haarzelf om haar te beschermen
  • Shield ally: hetzelfde schild maar dan voor teamleden
  • Graviton surge: een granaat die iedereen in de radius naar de kern trekt. Natuurlijk ideaal als je medespelers in je team mee gaan helpen met aanvallen terwijl de tegenstander hulpeloos is
  • Expulsion zone: wederom een granaat ,maar dit keer duwt het anderen weg. Prima om het gevecht even om te gooien of om veilig te vluchten mocht dat nodig zijn.

In onderstaande video zie je de helden in actie.

Tijdens het Machines of War-evenement zijn er twee nieuwe battlegrounds, natuurlijk wederom in StarCraft-stijl. De eerste is Braxis Holdout. Het is een kleine map met twee lanen. Hierin staat de Zerg Rush-taktiek uit StarCraft centraal. Door twee beacons te pakken en te behouden spawnen er zerg in twee grote hokken. Als een van die hokken volraakt gaan de poorten wagenwijd open en rushen de zerg eruit. Je tegenstander op d emap heeft dan veel meer kopzorgen dan alleen jouw team.

Warhead Junction is de tweede map en het is de grootste die gemaakt is tot nu toe. Dit keer staan de kernbommen centraal. In deze map speel je niet geheel als een team, want er spawnen meerdere besturingen om kernkoppen te lanceren. Je moet dus verspreiden en ze zien te pakken voordat de tegenstander dat doet. Word je gedood, dan laat je de besturing vallen zodat je tegenstander of een teamlid deze op kan pakken. Als je de kernkop inzet, dan komt er een enorme explosie vanuit de lucht. Ze doen natuurlijk enorme schade, zeker op gebouwen. De schade is wel gebaseerd op radius, dus gebouwen aan de buitenkant vangen minder schade dan in de kern van de explosie. Helden krijgen een procentuele klap aan hun levensmeter, er gaat zo'n dertig procent van af.

Naast het thema heeft Blizzard nog een feestje in petto. Er komt MVP, Most Valueable Player in Heroes of the Storm. Op het eind wordt er bekeken wie het meest betekend heeft in de wedstrijd. Dat kan iemand uit het winnende of verliezende team zijn. Diegene krijgt de hoofdrol in een korte eind-animatie en de voice-chat staat even open zodat mensen nog even elkaar kunnen feliciteren. Dat mag ook met het uitkiezen van de held op het scherm van wie jij vindt dat een digitale duim omhoog moet krijgen. Want naast MVP krijgen er meer helden een titel, bijvoorbeeld als je de meeste kampen hebt overgenomen, of helden het langst hebt gestund. Je krijgt alleen de eer, geen prijzen. Spelers die genoeg digitale duimen krijgen van medespelers, krijgen de status Epic of Legendary.

Heroes of the Storm - MVP (Foto: Blizzard Entertainment)

Blizzard wil Heroes of the Storm blijven ondersteunen en alleen dit jaar komt er een evenement met StarCraft in de hoofdrol. Meer helden, skins, mounts en mappen zijn altijd welkom. Jammer dat de mappen van deze content tijdelijk zijn, maar iets zegt me dat ze vanzelf een keer terug komen. Het maakt het speciaal en daar is ook wat voor te zeggen. MVP is leuk voor de lol en zet de schijnwerper even op de prestaties van spelers. Prima, gelukkig worden deze mensen niet nog meer bevoordeeld met ingame prijzen. Dan blijft het voor iedereen leuk.