The Surge

Ik heb me even moeten inlezen op The Surge toen ik hoorde dat ik naar hun presentatie op Gamescom ging. Een sci-fi setting, las ik, evenals een dystopische wereld met robots in de hoofdrol. Klonk op zich wel leuk, maar ik was absoluut zeker dat ik deze game in de gaten zou gaan houden toen ik de presentatie van Focus Home Interactive uitkwam.

The Surge1

The Surge speelt zich in een dystopische versie van de aarde in de toekomst, waar dingen zoals grondstoffengebrek, ziekte en armoede aan de orde van de dag zijn. Een hoofdrol is weggelegd voor het bedrijf Creo, dat deze problemen op probeert te lossen. Je kruipt in de huid van een werknemer van Creo, die op een dag bewusteloos wordt geslagen en ontwaakt op een plek die hij niet kent, en gaat op onderzoek uit om uit te vissen wat er nou precies gebeurd is. Daarvoor hijs je jezelf in een exoskelet, en blijkbaar verandert dat je in een enorme vechtersbaas want alles - van gestoore werknemers tot gigantische robots - storten ter aarde wanneer je met ze klaar bent. Een klein minpuntje, want erg realistisch vind ik het niet dat een werknemer opeens met een exoskelet alles kan bevechten zodra hij het aantrekt.

Vervolgens de omgeving zelf. De hele wereld doet me denken aan een goede mix van Portal en Fallout. Tijdens de demo kregen we een sloperij, waarin doorgedraaide voormalige werknemers van Creo en moordlustige robots je weg versperren. De omgeving oogde verlaten en sinister, wat goed past bij de dystopische achtergrond, maar waar de presentator ook op weest is dat elke vijand 'logisch' past in de omgeving. Toen we bij een hal voor demontage kwamen werd de hoofdpersoon lastiggevallen door kleine robots die  vroeger gebruikt werden voor demontage, en in een hal waar het zwaardere tilwerk werd gedaan maakten werknemers die gebruik maken van exoskeletten je het leven zuur.

TheSurge5

Dan over naar de eigenlijke gameplay, en voor The Surge er is maar één goede parallel te trekken met een game die we allemaal kennen: Dark Souls. The Surge kan het beste omschreven worden als een Dark Souls in een sci-fi setting, en Focus home heeft duidelijk veel mechanics afgekeken van de succesvolle franchise van Namco Bandai. Net zoals Dark Souls heeft The Surge een op stamina-gebaseerd aanvalsysteem zodat je niet door kan blijven rammen, zijn de gevechten traag en is blocken ontzettend belangrijk, omdat je er anders geweest bent voordat je het weet. Wat betreft de wapens heeft The Surge ook wat weg van Dark Souls, in het feit dat elk wapen zijn eigen speelstijl heeft en ook zijn eigen moveset en executies. Daarnaast is het mogelijk je character te upgraden via een HUB, vergelijkbaar met de bonfires, en is het ook van belang dat je daar je tech scrap opslaat - wat gebruikt wordt voor upgrades - omdat je alles verliest als je doodgaat.

Dat wil niet zeggen dat The Surge een rechtstreekse kloon is van Dark Souls. Een verschil is met Dark Souls en The Surge is dat er in The Surge een veel grotere rol is weggelegd voor het mikken op specifieke lichaamsdelen. Rammen op specifieke lichaamsdelen wordt zelfs aangemoedigd door het spel, omdat je niet alleen een tegenstander kreupel kan maken waardoor deze je moeilijker kan raken, maar ook doordat wanneer je genoeg op een bepaald lichaamdeel je hebt ingehakt je een executie kan uitvoeren op dat lichaamsdeel.

TheSurge4

Oh, en de moeilijkheidsgraad? Die valt ook wel mee. Tijdens de vragenronde heeft de ontwikkelaar bevestigd dat The Surge niet dezelfde moeilijkheidsgraad heeft als Dark Souls, maar eerder vergelijkbaar is met Lords of the Fallen, die van dezelfde ontwikkelaar afkomt - en waar toch een stuk makkelijker doorheen is te komen dan Dark Souls.

Op het einde van de presentatie kregen we ook nog een boss battle te zien, en wat opviel was dat je bij deze boss een aantal specifieke acties moet uitvoeren voordat hij "zwak" is en je pas echt op hem in kan gaan hakken. In het geval van deze boss moest je genoeg op hem inslaan zodat hij zijn raketten zou gaan gebruiken, die je vervolgens zo moest ontwijken dat ze de boss zelf zouden raken waardoor hij kwetsbaar zou worden. Persoonlijk ben ik geen groot fan van een specifieke groep acties herhalen om een boss te verslaan, maar Focus Home heeft gezegd dat er meerdere manieren zullen zijn om bosses te verslaan. Dat gezegd hebbende, de boss was een gigantische beveilligingsrobot die raketten op je afvuurt, en zag er gewoon ontzettend cool uit.

We kunnen heel kort zijn over The Surge: het is Dark Souls met robots en exoskeletten, en het is vet. Net zoals Dark Souls moet je voorzichtig omgaan met je stamina als je aanvallen wilt uitvoeren, zijn er bazen die ongeveer tien keer zo groot zijn als jij en wordt doodgaan ongenadig hard afgestraft. De game heeft echter ook wat subtiele verschillen, zoals dat bij The Surge lichaamsdelen een grotere rol spelen en dat het ook belangrijk is dat je daar aandacht aan besteedt, en dat de moeilijkheidsgraad wat lager ligt. De omgeving is fantastisch goed neergezet, en de mensen die fan waren van settings zoals Portal en Fallout zullen dit zeker kunnen waarderen. Het enige kleine minpuntje wat misschien aan valt te merken op de setting is dat de hoofdpersoon slechts een ordinaire werknemer is, en dat ik er maar niet in kan komen dat zodra hij ontwaakt opeens een geweldige vechter is die gigantische robots kan neerhalen (ook al draagt hij dan een exoskelet). Ben je echter een groot fan van Dark Souls en wil je wel eens een keer die veel biedt wat Dark Souls populair maakt en dan met een ander jasje, dan is The Surge wellicht wat voor jou.

The Surge komt in 2017 uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.