South Park: The Fractured But Whole

Twintig minuten met South Park: The Fractured But Whole spelen is wel erg kort. Ubisoft wilde aantonen dat het vechtsysteem meer diepgang heeft gekregen, maar is dat gelukt in die korte tijd?

Voordat we naar de gameplay gaan, vallen allereerst de graphics op. Je speelt in een South Park-aflevering, zo goed hebben ze de stijl te pakken. Het loopt soepeler dan de eerste game, die op zich al prima was. De details die ze dit keer toegevoegd hebben maken gewoonweg net dat verschil. De vijanden hebben meer animatie, en daardoor voelt het meer als een aflevering dan ooit te voren. Wat wel jammer is, is het feit dat je weinig keuze hebt in dialogen. Het is nog steeds geen echt interactieve aflevering, waar je jouw eigen verhaal richting geeft. Maar wie weet wat een mogelijk volgend deel gaat brengen, voor nu mogen we onze eigen superheld maken.

South Park: The Fractured But Whole

In South Park: The Fractured But Whole spelen we met de alter ego’s van Eric Cartman en co. Dus je gaat genoeg van The Coon en co zien. Zelf ben je een nieuw kind in het beroemde stadje en als speler mag je jouw personage een alter ego geven. Je krijgt de keuze uit twaalf superkrachten. Elke kracht heeft drie aanvallen en dan heb je nog een superaanval. Deze is te gebruiken als je supermeter vol is. In deze demo is er maar één superkracht te kiezen, supersnelheid. The Flash maar dan anders, zeg maar. Voordeel, je kunt tijdens het spelen wisselen van krachten, zodat je niet twaalf keer hoeft te spelen om alles te zien. Op Eric Cartman-stijl wordt er een zielig achtergrondverhaal bedacht voor je alter ego, want ja, elke superheld moet iets meegemaakt hebben. In dit geval heeft mijn personage wat gehoord, komt inbrekers tegen, bevecht ze, om daarna zijn ouders te betrappen tijdens de seks. Tijdens een gevecht op straat, stoppen alle deelnemers, gaan netjes op de stoep staan, want er komt een auto langs. Dit soort humor mag je door het hele spel verwachten, het is dan ook South Park natuurlijk.

South Park: The Fractured But Whole

De inbrekers zijn ook mijn eerste gevecht waarin ik de nieuwe mechanieken van South Park: The Fractured But Whole in actie zie. Het vechten is nog steeds turn-based, en natuurlijk moet je een aanval kiezen. Het verschil is dat je dit keer ook je positie op een grid in de gaten moet houden. Sommige aanvallen kunnen maar een vakje verder schade doen, maar bijvoorbeeld mijn superdash kan iedereen op een hele rij in een keer aanpakken. Het bereik hangt dus helemaal af van waar jij staat, wat het bereik van je aanval is en waar de tegenstander staat. Er zijn aanvallen die de tegenstander een vak of wat naar achteren duwen, en als daar dan een tegenstander staat, pakt hij ook schade. Tijdens het vechten vult er een meter. Is die vol, dan kun je een superkrachtige aanval doen. In het geval van de demo sla je supersnel honderden slagen tegen alle vijanden op het grid, dus dat is meteen winnen. Hopelijk is dat bij een bossfight wat minder krachtig, anders is een gevecht zo afgelopen. Elk personage dat je in je team hebt heeft een typische RPG-rol. Dus er is een healer, een tank en een damagedealer, maar dan met een superheldensausje á la South Park.

Als klap op de vuurpijl mocht ik tijdens het spelen de Nosulus Rift op mijn neus. Ubisoft noemt het een unieke ervaring die alleen aanwezig is op beurzen en niet te koop is. Het is VR voor je neus. Om wat te ruiken? Scheten, uiteraard. Net als in South Park: The Stick Of Truth, zijn scheten in opvolger South Park: The Fractured But Whole het krachtigste wapen dat spelers kunnen inzetten. Door een speciaal hiervoor ontwikkelde technologie, pompt de Nosulus Rift keer op keer de juiste geur in de neus, zodra je gebruikmaakt van de winderige krachten in de demo. Eigenlijk maar gelukkig dat het niet te koop is, want je wordt er goed misselijk van na uren spelen, maar vooral de kamer waarin de demo te spelen was rook na een dag niet meer heel fris. Hopelijk heeft Ubisoft die kamer nog een paar dagen extra gereserveerd om schoon te maken, dat ga je niet goed maken met een busje Brise. Maar waar het daadwerkelijk om ging, het verbeterde vechtsysteem, leek beter te zijn dan die in South park: The Stick of Truth. De sessie is gewoonweg te kort om nu al conclusies te trekken, maar het heeft door het positioneren al meer diepgang dan dat deel. Wel zijn de superaanvallen wel erg krachtig, dus hopelijk worden deze nog wat minder krachtig of minder snel opgeladen om niet na een paar beurten al te winnen door deze speciale move in te zetten. South Park: The Fractured But Whole komt 6 december uit op PlayStation 4, Xbox One en pc.