Outreach

Een historisch fictioneel spel maken is wel vaker gedaan. Kijk maar naar Assassin’s Creed. Om dit te doen met een ‘Koude Oorlog’ ruimte-avontuur is even iets anders. Als een Britse studio het geheel ook nog eens bekijkt vanuit Russisch perspectief dan wordt het echt interessant.

Het verhaal
Het geheel speelt zich af in 1986, tijdens de Space Race. De bemanning van een ruimtestation, dat veel overeenkomsten vertoond met de Mir, geeft opeens collectief geen antwoord meer. Er wordt een kosmonaut gestuurd om uit te zoeken wat er aan de hand is. Uiteraard speel jij deze ‘held’. Je zoekt tussen de spullen en aantekeningen van de bemanning naar aanwijzingen. Tussendoor heb je contact met ground control die je informatie geeft. Deze informatie kan conflicteren met de gegevens die jij verzamelt. Jij moet op grond van jouw verzamelde data en je eigen intuïtie een belangrijke keuze maken aan het eind van het spel.

Beklemming en vrijheid
In Outreach komen begrippen als beklemmende eenzaamheid, machteloosheid en vrijheid allemaal voorbij, door de extreme situatie uitvergroot tot het groteske. Je kan alle instructies van ground control natuurlijk negeren en lekker genieten van de gewichtloosheid. Anderzijds is de stem door je koptelefoon het enige levende contact dat je hebt met de menselijkheid. Verder word je steeds geconfronteerd met de nalatenschap van een verdwenen bemanning en de spanning om ieder moment hun lijken te vinden.

Outreach - Een ruimtewandeling

Alles of niets
Pixel Spill wil voornamelijk een verhaal vertellen. Je kan in het ruimtestation dan ook niet doodgaan. Buiten het station tijdens de ruimtewandelingen kan dit wel. Om de vaart erin te houden kom je steeds terug op je laatste positie. Je bewegen in gewichtloosheid is lastig. Je geeft aan hoe hard je jezelf afzet met hoe ver je de rechter-trigger indrukt. Vervolgens moet je op het juiste moment weer vastgrijpen aan iets om niet af te drijven in het grote koude Niets.

Inspiratie
In de geschiedenis van de mensheid zijn er steeds individuen geweest die de loop van de geschiedenis hebben bepaald. De meesten blijven voor eeuwig onbekend, zoals de uitvinder van het wiel, maar van anderen weten we de naam nog. Vasili Arkhipov was een Russische officier die tijdens de Cubacrisis weigerde een nucleaire torpedo af te vuren en daarmee een kernoorlog voorkwam. Dit wapenfeit was een grote inspiratiebron voor het verhaal van Outreach. Pixel Spill wil een menselijk gezicht geven aan het drama van de Koude Oorlog. Daar komt bij dat er in die tijd (en misschien nog steeds) de media steeds een zeer gekleurd beeld gaven van Rusland en haar bedoelingen.
Daarnaast is er de vraag die meespeelt in een oorlog waar propaganda en paranoia hoogtij viert: wat is waar? Je contact met ground control is erg bepalend voor het verhaal. Ten slotte is er het existentiële concept wie nu eigenlijk de controle heeft, jij of je omgeving.

Outreach - De binnenkant van het station Detective
Het spelconcept achter Outreach kun je zien als een walking simulator detective adventure. Als je het hele verhaal hebt gespeeld en de belangrijke keus op het einde hebt gemaakt, dan is het spel afgelopen. De motivatie om het nog een keer te spelen ligt erin, dat je andere aanwijzingen kan vinden en daardoor een andere conclusie kan krijgen over wat de waarheid is en wat dus het juiste is om te doen.

Zo nauwkeurig mogelijk
De studio Pixel Spill heeft een zo accuraat mogelijk scenario willen scheppen. Ze hebben de schema’s van die tijd gebruikt om hun ruimtestation en -schepen vorm te geven. 85% van het station is op basis van de tekeningen van de Mir nagebouwd. Natuurlijk zijn er zaken bij verzonnen, maar alle technieken die in de game voorkomen waren in de tachtiger jaren voorhanden. Alle ontwerpen zijn geleid door het onderzoek naar de mogelijkheden van die tijd. Er is zelfs rekening gehouden met het feit of het hele gevaarte wel vervoerd kon worden.

Outreach - Mooi uitzicht

De beelden die wij zagen waren pre-alpha maar zagen er behoorlijk puik uit. Pixel Spill wil nog tijd hebben om aan de binnenkant van het station te werken. Tijdens de presentatie zagen we inderdaad alleen een lange ruimtewandeling. Hierbij waren de handen van de kosmonaut zelf niet te zien. Of deze in de uiteindelijke versie wel in het spel komen, konden de ontwikkelaars niet met zekerheid zeggen. Outreach komt aan het eind van de lente in 2017 uit voor pc.