Skyforge

2. Gebruikersgemak

Complexe systemen
In elk spel heb je wel een vorm van valuta waar je mee kunt betalen. Sommige games hebben er meerdere. Skyforge heeft op dit moment meer dan 20 vormen van valuta. Tijdens het spelen heb je daar geen last van en je kunt bij veel missies kiezen in welke valuta je betaald wilt worden.

Iedere klasse heeft een eigen skilltree die allemaal weer met elkaar zijn verbonden in de zogenaamde Ascension Atlas. Het vrijspelen van skills en andere classes kan echt eenvoudiger. Ook zijn sommige menuonderdelen enigszins verwarrend. Dit zijn enkele zaken die worden bijgeschaafd voor de daadwerkelijke release. De uitleg voor de verschillende valuta is uitmuntend gedaan, maar helaas is deze zorg niet besteed aan de uitleg van je Ascension Atlas.

"Het menusysteem mag wel een eigen tutorial krijgen..."
"Onze statistieken geven aan dat spelers er over het algemeen goed uitkomen. Bijna alle features worden goed gebruikt. Voor de launch worden al dit soort zaken nog wel een extra keer bekeken. De game heeft echter een complex karakter maar we willen zeker niet alles versimpelen – een tutorial zou een middenweg kunnen zijn."

Je begrijpt dat de verwarring er alleen de eerste paar dagen is. Daarna gaat het meeste gewoon vanzelf. Ergens voor betalen is twee keer klikken en als je de valuta hebt, dan heb je betaald. Heb je het niet, dan speel je een missie en je valuta-probleem is opgelost.

Skyforge - Kies je beloning


MMO met Controllersupport
De meeste MMORPG’s hebben geen ondersteuning om gespeeld te worden met een controller. Skyforge heeft dat wel, maar er zitten nog een aantal kleine bugs in. (Daarom heet dit ook de bèta-versie). Met een controller vechten is voor mij veel fijner en intuïtiever dan met het toetsenbord. Helaas zijn (nog) niet alle controllerknoppen in de menu’s en bij de combo’s aangegeven. Gelukkig kun je de training voor elke class altijd opnieuw doen en daar staan alle knoppencombinaties wel goed.

Je kunt wanneer je wilt het toetsenbord erbij pakken, zonder dat de game moeilijk doet. Voor degenen die met een toetsenbord spelen: vanwege de controllerondersteuning is bijna elke handeling ‘spatiebalk’. De knoppen op je toetsenbord kun je iedere functie geven die je wenst. Voor controller is die mogelijkheid er niet.

"Komt Skyforge ook uit op PlayStation 4 en Xbox One?
“We zijn altijd op zoek naar kansen om gamers kennis te laten maken met Skyforge. Consoles zijn een unieke kans voor Skyforge, maar wij zijn nu gericht op de officiële release van de game op pc."

Kleding maakt de man
In Skyforge zijn heel veel kostuums en accessoires te vinden, te verdienen en te koop. Deze kostuums werken doorgaans niet als pantser, maar zijn puur ter decoratie. In de winkel zijn bijzonder veel kledingstukken te vinden die er extreem bruut uitzien. Als je de complete training van een willekeurige class afmaakt, dan krijg je ook een kostuum. Wordt je in het laatste onderdeel geen enkele keer geraakt, dan krijg je ook een bijpassend hoofdeksel. Sommige quests geven je ook kleding. Gelukkig telt dit allemaal niet mee in je inventaris, want die is beperkt.

Pay to Win?
Er is in Skyforge ook de mogelijkheid om Premium te spelen. Je krijgt dan meer xp, grotere beloningen van quests en kunt gratis teleporteren binnen maps. Je kan je premium-lidmaatschap betalen met Skyforge-valuta Argents of ouderwets met Euro’s. Het is voor serieuze gamers haalbaar nooit geld te hoeven betalen om premium te kunnen spelen.

De winkel zit vol met cosmetische zaken die je kunt aanschaffen, zoals de hierboven reeds beschreven kostuums. Vanaf een bepaald niveau krijg je de optie om een mount te huren of aan te schaffen. Een mount is een rijdier of een voertuig waarmee je je sneller kunt verplaatsen op de map. Eigenlijk heb je hier niet zo heel veel aan. Op weg naar een quest kun je jouw vizier richten op de quest en even spatiebalk ingedrukt houden. Dan loop je automatisch naar je doel. Dit is vooral handig op plekken waar je de weg niet kent en bij grote afstanden als je niet kunt teleporteren en geen mount hebt.

Het is dus niet nodig om geld uit te geven, maar mocht je een paar honderd euro hebben liggen, dan kun je inderdaad sneller sterker worden. Maar dat geldt evengoed voor iemand die 100 uur per week online aan het grinden is.

"Omdat je extra XP krijgt als Premium lid, is er de angst dat de uiteindelijke versie meer Pay-to-Win wordt dan F2P. Wat is jouw visie daarop?"
"Ik noem dat Pay to Progress. Elke game met een ingame shop loopt het risico het predikaat P2W te krijgen. Daarbij wordt niet altijd goed gekeken wat “Win”  dan ook daadwerkelijk inhoudt. Gouden zwaarden die de meeste damage doen en nergens anders in de game te krijgen zijn dan in de shop bijvoorbeeld;  dat zijn P2W items en die vind je niet in Skyforge. We bieden comfort, progressie en cosmetische zaken aan. Niets van die progressie content heeft een effect op de gameplay dat niet ook te behalen is door het spenderen van tijd in de game zelf.
In ons onlangs aangekondigde PvP tournooi [
Battle of Equals], kun je bijvoorbeeld geen battle mounts gebruiken en normaliseren we het effect van gear etc. Gelijke monniken, gelijke kappen, en volledig gebaseerd op je reactiesnelheid en kennis van je character en abilities."

Prestige in plaats van Level
Je kracht en vooruitgang wordt gemeten in Prestige. Je krijgt Prestige van je spullen, je Orde van volgelingen en hoever je bent op de Ascension Atlas. Je Prestige-niveau geeft je toegang tot bepaalde gebieden, een mount en spullen. Er is geen ‘prestige cap’, dus je kan gewoon doorgaan met het verzamelen van skills op de Ascension Atlas.

Skyforge - deel van de Ascension Atlas