PlayStation VR

3. Maar hoe is het nou in VR?

Naar aanleiding van dit artikel kwamen er nog wat vragen, dus we beantwoorden ze in interviewvorm:

Was het beeld vloeiend?

Ja, dat was zeker het geval. Je ziet weinig framedropping, maar gezien de specificaties van PlayStation 4 ten opzichte van een game-pc met dikke videokaart is er wel verschil. Zo zorgt Oculus dat het beeld overal evenveel resolutie heeft. PlayStation VR zorgt dat er dichter naar de rand toe de resolutie vermindert. Dat is amper merkbaar, want in het normale leven ga je ook niet heel lang uit de hoeken van je ogen staren, maar dan kijk je daadwerkelijk met je hoofd in de richting van waar je wil zien. Dat scheelt de benodigde performance om de boel toch soepel te laten lopen. De headtracking heeft ook geen merkbare vertraging, het beeld reageert meteen op jouw bewegingen.

Was er frame-dropping?

Nee. Dat komt waarschijnlijk ook door de eis van Sony. Elk PlayStation VR-spel moet 60fps draaien. Een lagere framerate betekent een afgekeurd spel.

Was er tearing?

Nee, ik heb geen tearing gezien in de spellen.

Hoe bevalt het 3D-gevoel?

Qua gevoel heb je het idee dat je er midden in zit. Je ziet als je er echt heel erg focust de lijntjes van de schermpjes, maar dan vraag je er ook om. Omdat je geheel om je heen kan kijken is het 3D-gevoel en 'het er midden in zitten' erg aanwezig. Het moment dat in Rush of Blood bijvoorbeeld de verpleegster zo ongeveer in je gezicht aan het hijgen is, is fantastisch. Je ziet haar dan ook echt heel dichtbij, en je mist alleen nog een fan en een ranzig luchtje om haar adem te simuleren. De Kitchen van vorig jaar was ook zo heerlijk sfeervol en je had echt het gebrek in die keuken.

Was het immersive?

Ja,grafisch gezien zeker. Een probleem is er alleen met de Move-controllers. Deze registreren af en toe net iets anders, waardoor je je wapen bijvoorbeeld scheef vast hebt. Dat ziet er vreemd uit en breekt je ervaring.

Hoe is de kijkhoek?

De schermpjes staan letterlijk centimeters van je vandaan, dus is er dan sprake van kijkhoek?

Is die storend in de beleving?

Nee, ik had geen moeite om me in de wereld te wanen.

Heb je het gevoel dat je naar een heel groot scherm kijkt in de verte, of is het juist knullig?

Sony heeft duidelijk zijn best gedaan om het echt immersive te maken, dus het kan alle kanten op. In 3D is het prima afgesteld en naar verhouding om te denken dat je midden in de actie zit. De kerel die naast je zit in London Heist zou zo groot moeten zijn, en het doel in Headmaster is zo hoog als ik normaal ook zou ervaren. Als je het 'normale' PlayStation-menu oproept lijkt het scherm zo'n 2 à 3 meter van je vandaan, maar in verhouding, dus je hebt niet het idee naar een 20-inch televisie te kijken.

Hoe is de resolutie?

Trucage, maar wel een goede. Je focust meestal toch op het Full HD-gebied in het midden van het scherm. Langs de randen is de resolutie minder, maar zoals hierboven al eerder gezegd draai je je hoofd normaal in de kijkrichting en zul je er weinig van merken.

Ervaar je het gevoel dat je er echt bent of blijft het een gimmick?

Dat ligt geheel aan het spel. Headmaster voelt ongemakkelijk omdat je moet staan en bewegen. Ik noem het maar de Wii-ervaring. Daarentegen voelen Rush of Blood en Battlezone dan weer alsof je in respectievelijk het spookhuis of warzone bent. Het haalt het grafisch niet bij een Uncharted 4 of Horizon, maar de sfeer zit goed.

Was je blij dat je de bril af mocht zetten na een uurtje of vond je het juist jammer?

Ik vond het jammer. Ik heb de bril de hele tijd opgehad en toen ik het af deed was het merendeel van de pers al weg, zonder dat ik het gemerkt heb. Dus ik zat er lekker in.

Hoe draagt het met bril?

Ik heb zelf geen bril, dus niet geprobeerd. Van horen en zeggen weet ik dat het gaat, al hoor ik van sommigen wat klachten over dat het na een tijdje pijn kan doen achter de oren, maar anderen hebben dat weer helemaal niet. Uitpoberen dus voor aanschaf.

Zou jij 'm kopen voor de prijs? En waarom dan wel/niet?

Ondanks dat het technisch goed in elkaar steekt vind ik het aanbod nog te mager. De games die speelbaar zijn voelen niet als volledige games, of in ieder geval geen games die ik lang zou spelen. Meer spellen zoals Resident Evil 7 zouden bijvoorbeeld natuurlijk erg tof zijn. Ik heb zelf nog geen preorder gezet omdat ik de content nog niet overtuigend genoeg vind. Ze voelen nog iets te veel 'demo' aan.