Gears of War 4 multiplayer-bta

Al in 2013 begonnen de eerste berichten over een nieuwe Gears de ronde te doen, hetzelfde jaar dat het voorlaatste deel Gears of War Judgment uitkwam. Een nieuwe Gears voor de huidige gameconsole van Microsoft was gezien het succes van de serie op Xbox 360 eigenlijk ook ondenkbaar. Vorige week konden liefhebbers vast een voorproef doen in de eerste bèta-ronde van Gears of War 4.

In april vorig jaar werd door The Coalition, de nieuwe ontwikkelaar van de Gears-serie, vrij stellig medegedeeld dat Gears of War 4 niet zal verschijnen op Xbox 360. Enkele maanden na die aankondiging liet Microsoft voor het eerst gameplay zien tijdens de E3 van dat jaar. The Coalition beweerde dat het met Gears 4 terug wilde naar de sinistere, mysterieuze stijl waar de eerste twee delen om bekend stonden. Gears of War 4 speelt zich af op Sera, 25 jaar na de gebeurtenissen uit Gears of War 3. Hoofdpersoon Marcus Fenix heeft plaats gemaakt voor zijn opvolger in de vorm van zijn bloedeigen zoon, JD Fenix.

De bèta van Gears 4 was in eerste instantie vanaf 18 april toegankelijk voor iedereen die beschikt over Gears of War: Ultimate Edition en vanaf 25 april voor iedereen. Zoals al aangegeven draait de multiplayer van Gears 4 op 1080p bij een framerate van 60 fps. Dit in tegenstelling tot de campaign, die zal draaien op 30 fps. Tijdens de bèta waren drie speelbare spelmodi beschikbaar, Team Deathmatch, Dodgeball en co-op TDM, op drie verschillende maps.

De maps (Dam, Foundation en Harbor) zijn een bron van herkenbaarheid qua layout; symmetrie en vertakkingen zijn weer volop aanwezig, met drie verschillende hoofdroutes en bijbehorende chokepoints. De levels zijn zoals verwacht mag worden bezaaid met objecten waarachter spelers zich kunnen schuilhouden, en ook 'bonus'wapens zijn op strategische plekken klaargelegd. De maps zijn verder niet heel bijzonder; grafisch is het dik in orde, maar er wordt weinig ruimte geboden voor verschillen tactieken. Alle maps zijn enkellaags dus het andere team van boven onder vuur nemen zit er niet in. Ook is er niets interactiefs aan de maps zelf, zoals ontplofbare objecten of andere omgevingsgevaren die door spelers gebruikt kunnen worden. Dit is wel 'des gears' en puristen zullen vast niets willen weten van dergelijke toeters en bellen, maar het maakt dat de maps wat kaal aanvoelen en gevechten zich vaak op eenzelfde manier ontwikkelen.

Het standaardarsenaal bestaat uit de welbekende Lancer, de Hammerburst, de Gnasher Shotgun en de Snub Pistol. Tussen de bonuswapens vinden we de vertrouwde Torque Bow en Boomshot, maar ook een nieuw speeltje: de Dropshot. Dit fraaie apparaat schiet een enorme explosieve boor af en kan net als de Torque Bow opgeladen worden, om zodoende een grotere afstand te overbruggen. Dit wapen biedt verder ook een erg lekkere finisher, waarbij de vijand op de boor wordt geplaatst en vervolgens de lucht in gelanceerd wordt.

Gears of War 4 voelt 100% vetrouwd aan. Dat is voor, zeer waarschijnlijk, het overgrote merendeel van de fanbase goed nieuws. Degenen die hadden gehoopt op een revolutie binnen de Gears gameplay komen daarentegen van een koude kermis thuis. Het is een en al herkenning wat de klok slaat: de shooter-mechanieken, het rennen van cover naar cover, het timen van je active reload, het heerlijke gevoel als je met een blindgegooide frag grenade twee of meer vijanden laat sneuvelen, de kettingzaagduels en de brute executies. Een andere, voor mij persoonlijk wat minder leuke blast from the past is de Gnasher Shotgun-overdaad. Dit is iets waar het multiplayerdeel van de franchise al sinds deel 1bekend om stond, dus verrassend is het niet. Het is een element wat ik het minst aantrekkelijk vond in eerdere delen. Veel spelers worden vaardig in het rol-en-schiet trucje met de Gnasher Shotgun, wat een instakill oplevert. Ik weet het, git gud enzo.

Is het dan alleen maar same shit, different graphics? Nee, The Coalition heeft een aantal nieuwe features geïmplementeerd om je een extra edge te geven in gevechtssituaties. Zo is er de Vault Kick, waarmee je over cover kunt springen om de persoon die zich erachter verschuilt in z'n gezicht te schoppen. Deze trap kun je daarna opvolgen met een knife-kill door snel op Y te drukken. Een andere tactiek is de Yank 'n Shank, waarbij je iemand die aan de andere kant van jouw cover schuilt, over de cover heen kunt sleuren om hem vervolgens neer te steken. Dit is een linke truc omdat je, als je niet goed timed, enkele seconden volledig blootgesteld bent aanvijandelijk vuur. Beide moves zijn ook weer te counteren door de 'ontvanger', door op precies het jusite moment op B te drukken.

Behalve Team Deathmatch is er dus co-op TDM, waarin je het samen met andere spelers opneemt tegen (Hardcore) A.I. Dit is een leuke manier om de levels rustig te leren kennen en je wegwijs te maken met nieuwe speeltjes. Want hoewel 'hardcore', A.I. gonna A.I., dus erg moeilijk is het niet, het draait vaak uit op wie het snelst alle bots kan uitschakelen. Echt nieuw, en tevens erg tof, is Dodgeball. In deze 5v5-modus levert een kill een respawn van een van je teammates op. Dit biedt geweldig spannende gameplay. Denk aan situaties waarin je in je eentje over bent tegen 5 vijanden, maar zodra je er eentje sloopt is het alweer 2v4, etcetera. Klotsende oksels!

De eerste indruk van Gears 4 is goed. De game draait heerlijk soepel op 60 fps en ziet er prima uit. Het leeuwendeel van de fanbase zal in zijn nopjes zijn vanwege het vertrouwde gevoel dat de multiplayer biedt, waarin grootse veranderingen uit lijken te blijven. Nu hebben we natuurlijk alleen nog maar de klassieke TDM en enkele varianten daarop gezien. De grote vraag voor wat betreft de multiplayer luidt natuurlijk: wanneer mogen we Horde Mode en Beast Mode uitproberen!?

Gears of War 4 komt op 11 oktober uit voor Xbox One.