Battleborn

Gooi me in een willekeurige multiplayer-shooter op console in een groep van gamers en ik eindig meestal in de tweede helft van het rijtje. Een paar dingen helpen zeker niet mee: ouderdom en mikken met een controller, maar ook opgegroeid zijn met pc’s en dus ook de genialiteit van het mikken een muis gewend zijn. Ik vermaak me toch wel, al is het om de setting, de party chat of wat dan ook, maar VIP van een online potje worden gebeurt me sporadisch. Na enkele potjes Battleborn was ik verrast. Niet alleen om de game, maar ook over mijn eigen voorkeuren in multiplayer die spontaan veranderden.

Battleborn-preview (Foto: 2K Games)

2K nodigde ons uit om Battleborn te proberen. Natuurlijk heb ik eerder wat trailers voorbij zien komen, maar ik heb het zelf nog niet eerder gespeeld en ben eigenlijk wel benieuwd hoe leuk het is. Van wat ik ervan heb gezien, is het vooral schieten en zijn de onlinemodi natuurlijk datgene wat de levensduur van het spel flink moet ophogen. Ik zag de bui van de ranglijst dus al hangen toen ik in de game room kwam met negen andere gamers. Gelukkig, er zijn een toetsenbord en muis aanwezig, maar er is ook een controller. Wat zal ik eens kiezen? Terwijl ik daarover nadacht, werd de game uitgelegd voor de mensen die het nog helemaal niet gevolgd hebben.

Battleborn wordt gemaakt door Gearbox, dat wel erg bekend is van die andere reeks: Borderlands. In plaats van het op makkelijke toer te doen en gewoon Borderlands 3 al te maken, waren ze er wel even klaar mee en wilden ze eens iets anders dan een triljoen wapens in een game proppen. Battleborn is een shooter met MOBA-invloeden. Waar je in Borderlands vooral wapens en andere items met net wat betere specs gaat grinden, ga je in dit spel juist de MOBA-toer op en speel je zo snel mogelijk nieuwe vaardigheden vrij. Deze houd je niet voor een volgend potje: elke keer begin je dus weer op level 1. Levelen doe je door vijanden te verslaan, de in-game currency shards te verzamelen en die shards uit te geven aan turrets en hun upgrades.

Battleborn-preview (Foto: 2K Games)

Hoe werkt dat vrijspelen van de krachten van je personage dan? Net als in een ‘echte’ MOBA heb je een aantal upgrades. In het begin van een match krijg je al een upgrademogelijkheid. Je moet tussen twee vaardigheden kiezen. Per level krijg je weer twee nieuwe skills waaruit je er maar één kunt kiezen. Hoe hoger je bent, hoe beter de upgrademogelijkheden worden. Zo krijg je op level 5 een van de twee ultimates te kiezen. Bij het laatste level, level 10, heb je de keuze om je ultimate nog eens te versterken op een van twee manieren. Als je wat langer met je personage speelt, dan speel je zelfs nog een derde keuze vrij per niveau. Op deze manier hoef je niet steeds dezelfde personage met dezelfde skills te spelen: je kunt elk potje weer een andere mix van vaardigheden kiezen.

Als eerste test heeft 2K twee coöplevels voor ons klaargezet. Zo’n level kun je samen met maximaal vijf man spelen. De moeilijkheidsgraad van een missie schaalt mee met het aantal spelers. We worden op een planeet met lava gezet en met mijn keuze, de meleevechter El Dragon, leer ik vrijwel meteen dat zijn vaardigheid om heel hard vooruit te rennen niet zo handig in zo’n level is. Een druk op de knop zonder te weten wat hij doet en ik ben al dood omdat ik al rennend de lava in ga. Gaat lekker. Je deelt met je hele team het aantal levens, dus ik maak ook meteen vrienden. In dit level is het dus ook niet handig om die skill te upgraden, maar dan is zijn bodycheck een veel betere keuze. Hij spring dan hoog in de lucht en komt met een knal neer. Door te levelen krijg ik bijvoorbeeld nog een statisch veld dat een x aantal seconden na mijn landing blijft liggen. Dat levert schade en stun op, twee prettige bijkomstigheden.

Battle born El Dragon (Foto: 2K Games)

Het level ziet er prima uit, het loopt ook soepel en het dwingt een team ook samen te werken. Zo staan we op een gegeven moment in een basis waar een van de NPC’s gered moet worden. Het is een robot die geactiveerd moet worden, dus natuurlijk duurt dat even. En ja, er zijn niet geheel toevallig vier ingangen en dan is er nog eens een tweede verdieping waar vijanden vandaan komen. Dat gebeurt in waves. Tussen de waves door kun je nog wat turrets zetten of verbeteren met gevonden shards. Als team bij maar één ingang staan helpt niet, want op een gegeven moment komen ze in grote hoeveelheden bij twee ingangen en later zelfs drie met nog wat sterke bazen erbij. Zonder een team dat communiceert red je het dan niet meer. En natuurlijk redden we het, al zij het op het nippertje.

Omdat El Dragon alleen maar meleeaanvallen doet, kortom zijn vuisten gebruikt, heb ik toch een controller gepakt. Na een goed halfuur doorknokken in het eerste level ben ik helemaal blij, want wie heeft de meeste kills? Yeah baby! Battleborn doet iets wat nog geen enkele game gelukt is: de besturing is prima afgesteld en ze hebben veel verschillende personages waardoor iedereen in een multiplayergame mee kan tellen. Normaal ben ik juist van het snipen, omdat je dan juist wat meer in de achterhoede het gebrek aan jeugdige reflexen kunt verbergen, maar dat is in Battleborn niet nodig. Houd je ervan om op vijanden af te rennen, ze flink hard te meppen of over te gaan op een bodyslams? El Dragon is je man.

Battleborn-preview (Foto: 2K Games)

Pas na het eerste potje zie ik dat je in-game geld verdient met je prestaties in een missie. Daarmee kun je verschillende booster packs kopen waarin items zitten. Een ‘common’ pack levert weinig echt goeds op, maar er zijn ook rare, elite en hogere rangen. Er zijn defensieve items die je schildmeter vergroten of jouw levensmeter weer wat leven geven als je bijvoorbeeld een tijd niet bent geraakt. Er zijn ook offensieve bonussen zoals meer kans op critical damage of een lagere cooldown voor je vaardigheden. Je kunt verschillende sets van drie items maken, maar je mag er maar één meenemen in een potje. Deze items activeer je stuk voor stuk door genoeg shards in te leveren. Bij een volgend potje mag je het activeren van je items weer opnieuw verdienen door shards te verzamelen.