Hitman Beta hands-on

47 gaat terug naar zijn basis, maar met een twist. Hoewel de game al over drie weken in de digitale schappen moet liggen, was afgelopen week een gesloten beta waarin iedereen even mocht snuffelen aan de nieuwe Hitman. De serie gaat terug naar zijn roots, waarin losstaande missies slapjes aan elkaar worden geluld. Waar het echt om draait, dat is de volledige vrijheid hoe jij een missie wilt gaan doen en daar lijkt IO Interactive in geslaagd. 

Verleden keer konden fans van de serie Hitman Sniper Challenge kopen voor 5 euro waarin letterlijk 1 speelbare missie centraal stond. In deze missie werden bepaalde doelen gesteld waarop je punten kon verdienen. Dit idee speelt ook weer een grote rol in de missies die je straks voorgeschoteld krijgt. Zo speelt de eerste echte missie zich af op een schip. Je opdracht is om de eigenaar, een kunstsmokkelaar, te vermoorden. Hoe je dit aanpakt, dat mag je natuurlijk zelf weten, maar de game beloont hoe je dit aanpakt. 

Zo krijg je punten als je hem ouderwets vermoordt met je wurgstokjes, maar ook als je hem verdrinkt in de wc, vergiftigt door rattengif in zijn drankje te doen of als je jezelf voordoet als de persoon waarmee de kunstsmokkelaar een afspraak heeft. Naast deze voorspelbare opdrachten zijn er ook andere opdrachten, zoals ‘verkleed je als een politieagent en ga het schip op’, of vind kleding van het personeel tot aan geheime documenten. Uiteraard kun je dit niet allemaal tegelijk doen, je kunt een persoon maar één keer vermoorden, dus daarmee wordt de replaywaarde van het spel verhoogd. 

 

Dit alles wordt aan elkaar geprietpraat door slechte filmpjes die wat achtergrond geven. Zo begint de beta 20 jaar geleden, wanneer 47 zich aanmeldt bij The Agency. Diana heeft 47 uitgenodigd en hij moet natuurlijk bewijzen dat hij waardig genoeg is om voor The Agency te werken. Daarvoor moet hij als laatst een missie doen die zijn voorgangers ook hebben gedaan. In een verlaten Russische hangar zit meesterspion en schaakliefhebber Jasper Knight. Koste wat kost moet zijn mond worden gesnoerd en hoe je dit doet, is weer helemaal aan jou. Uiteraard kun je weer een kostuum jatten, jezelf langs verschillende gewapende mannen loodsen en hem wat kogels laten koppen, maar het kan ook anders.

 

Nieuwe elementen in de game zijn de ‘Mission Opportunities’. Door gesprekken af te luisteren kun je meer informatie te weten komen en dit kan in je voordeel werken. Zo hoorde ik een gesprek tussen twee onderhoudsmedewerkers dat er achterin de basis een vliegtuig voor Jasper klaar stond. Dus ik legde een medewerker om, jatte zijn kleding, saboteerde de schietstoel in het vliegtuig. Helaas mocht ik als onderhoudsmedewerker niet naar Jasper toe, dus moest ik alsnog een van zijn beveiligers omleggen. Eenmaal in de buurt van Jasper kon ik hem vertellen dat zijn vliegtuig klaar stond. Uiteraard escorteerde ik hem persoonlijk naar het vliegtuig en zag hem persoonlijk uit het vliegtuig schieten. 

 

De nieuwe vrijheden zitten hem niet in het feit dat je mensen moet omleggen, maar in de hoeveelheid manieren hoe je iemand kan omleggen. IO Interactive is wat creatiever geworden in de manieren, en de missies voelen niet meer aan alsof je een verplicht pad moet begaan voordat je slag kan slaan. Het ligt dus nu volledig aan jou zelf of je vijf missies binnen 15 minuten uitspeelt of je uren over een missie wilt doen. Tel daarbij de hoge replaywaarde om waarschijnlijk nieuwe wapens of items vrij te spelen en je hebt een game waarbij jij zelf bepaalt hoe en hoelang je het speelt.

 

Maar hoe dit verder gaat verlopen, dat weet nog niemand, aangezien de game nog verre van af is. Hitman wordt in delen ter download aangeboden, waarbij elke episode 10 euro gaat kosten. De beta was nog iets te kort en te simplistisch om een goed oordeel te geven over het verdere verloop, maar genoeg om de hypetrain aan te zwengelen!