Rainbow Six Siege

Het is een tijd geleden dat Rainbow Six van zich liet horen. Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas 2 komt alweer uit 2008. Even was er sprake van een Rainbow Six: Patriots, maar daarvan werd bekend dat het is gesneuveld omdat Ubisoft graag verder wilde ontwikkelen aan een next-gen versie van Rainbow Six. We zijn ondertussen die console-generatie verder en Rainbow Six Siege komt er over een kleine anderhalve maand aan. We mochten een dag lang in Londen drie modi uitgebreid spelen. De vraag van de dag: is het spel het volle pond waard? Lees verder.

Rainbow Six Siege geeft de speler de keuze uit veel verschillende Operators, kortom klassen. De een is specialist in het dragen van een kogelwerend schild, maar wel een stuk trager, terwijl een ander ernstig goed kan mikken met een sniper, maar een stuk minder weerbaar is. Er is voor ieder wat wils, de Operators zijn namelijk te verdelen in aanvallende, verdedigende, ondersteunende of gadgetfreaks. Wat te denken van een klasse die een pin in de muur ramt om er daarna enkele granaten uit te laten vallen aan de andere kant. Of een robotje dat door kleine doorgangen kan en vijanden kan taseren. De sterkere wapens of verdedigingsvaardigheden zijn natuurlijk wel gelimiteerd, maar voor je alle klassen met hun voor- en nadelen kent ben je wel even verder.

Rainbow Six Siege preview (Foto: Ubisoft)

In Rainbow Six Siege heb je drie spelmodi: Situations, Terrorist Hunt en PvP. Om in de gameplay te komen is Situations heel erg handig om de basis te leren kennen. Er zijn tutorials in het menu te vinden, maar dit zijn video’s en hoewel dat handig kan zijn, is hands-on en zelf proberen en leren van je fouten natuurlijk veel beter en ook leuker. In Situations word je namelijk in allerlei probleemgevallen gezet en leer je spelenderwijs over tactiek, voorbereiding en hoe je situaties op kunt lossen. In een van de eerste Situations kom je aan in een industriehaven en moet je een gijzeling oplossen, waarbij er een nieuwe vijand wordt voorgesteld: de bomber. Deze gast gaan we nog verderop in de tekst vervloeken. Per Situation komt er een probleem bij, dus in de derde situatie zijn we op een boerderij met een zooitje nazi’s die er geen probleem van maken alles te hebben geboobytrapped. Daar leer je dus vooral gebruik te maken van ramen en andere zwakke plekken rondom en in het gebouw om zo alle vallen te mijden. Voorbereiding is dan ook heel erg belangrijk om te weten waar de vallen en de terroristen zijn.

Voorbereiding doe je niet door op een kaartje te kijken, maar door een gadget op wieltjes in te zetten. Deze heeft een camera en een scanner. Door vijanden te taggen met de scanner blijven ze op je radar in de rest van de missie. Hoewel het heel verleidelijk is om dit ‘even’ snel te doen is het aan te raden om wat meer tijd te nemen om de omgeving echt in kaart te brengen. Een foutje kan namelijk fataal zijn en dan ben je die ene minuut die je gewonnen hebt door snel voor te bereiden kwijt en mag je de missie opnieuw doen. Situations is eigenlijk alleen maar een tutorial waarbij je achievements krijgt, vaak dingen als “los het probleem in x minuten op” of “schiet de bomber neer met een headshot”.

Rainbow Six Siege preview (Foto: Ubisoft)

Wat wel jammer is bij de Situations is dat het niet heel realistisch is. Zo patrouilleren er genoeg tegenstanders en als ze me zien waarschuwen ze elkaar. Prima, logisch. Maar als ik ongezien iemand neerhaal met een headshot, dan kraait er geen haan naar, alsof ze hem niet missen. Maar het kan onrealistischer. De industriehaven van eerder is bijvoorbeeld omsingeld door politie, maar om de een of andere reden, als ik de hele haven zorgvuldig uitgekamd heb en de gijzelaar meeneem naar buiten, komen er opeens tig vijanden erbij die mijn vlucht uit het gebouw ernstig dwarsbomen. Waar de *** komen die nu weer vandaan? Een mol bij de politie?