The Crew: Wild Run-bèta

Het concept van The Crew klinkt ontzettend gaaf: samen met een team van maximaal vier vrienden de beste racer te worden, met de hele VS als je speeltuin. Maar The Crew stelde net als zijn tegenhanger DriveClub teleur toen hij uitkwam: matige graphics, het altijd online moeten zijn en de antichrist van iedere gamer: microtransacties. Afgelopen week kon je hier op FOK! een betákey claimen voor de eerste uitbreiding van The Crew genaamd The Crew: Wild Run, en ook de gamesredactie besloot zich hier aan te wagen. Weet The Crew alsnog alle potentie waar te maken maken met Wild Run?

WildRun1

Het eerste wat op valt is dat The Crew: Wild Run verrassend veel nieuwe content toevoegt voor een uitbreiding. Ten eerste voegt Wild Run  een hele rits nieuwe voertuigen toe, waaronder motoren en monstertrucks. En ik moet toegeven, het was behoorlijk bevredigend om in mijn knalroze, met schedels bestickerde monstertruck door de woestijn van Nevada te crossen, of tegen mijn motor gedrukt te worden wanneer ik door de straten van New York scheurde. De voertuigen sturen ook anders dan de andere voertuigen: de monstertruck voelt echt groot en log aan en met een motor kun je snel door het verkeer zigzaggen wat met een normale auto onmogelijk zou zijn.

Daarnaast voegt The Crew: Wild Run ook drie nieuwe vormen van racen toe in de vormen van drag, drift en Monster. Toen ik als kleine Puddington nog veel racegames speelde, was ik altijd een enorm fan van de dragraces in die games. En in The Crew: Wild Run is die mode goed uitgewerkt: met locaties waar ook echte races verreden worden zoals de Bonnevile-zoutvlakte en de Las Vegas Strip, banden opwarmen en zelfs een kleine parachute die aan het einde van de race uitklapt. Qua gameplay is drag erg makkelijk te leren (je warmt je banden op en je hoeft maar 3 keer te schakelen), maar het positioneren van je auto vergt nogal wat precisie, zeker als je op hogere snelheden ook te maken krijgt met tegenstand van de wind.

WildRUn3

Drift is het zoveel mogelijk slippen door de bochten met je auto en proberen zoveel mogelijk glijpartijen aaneen te rijgen voor een hogere score. Van de drie racevormen is drift de meest toegankelijke, omdat je met een auto die gespecialiseerd is in perf (het racen op grote stukken asfalt zoals snelwegen) al aan de slag kan met driften. Om echt de maximale driftscore te halen, zijn er ook nog speciale onderdelen die exclusief zijn voor de drift-discipline. De gameplay is vermakelijk, alhoewel je wel érg makkelijk uit de bocht vliegt en het erg slordig is dat de score die op het scorebord komt niet dezelfde is als de score die je behaalt.

Monster bevat, zoals de titel al zegt, monstertrucks en het is de bedoeling op een obstakelparkoers zoveel mogelijk punten binnen te halen door middel van hoge sprongen, salto's en het oppikken van munten om extra punten binnen te halen. Van realisme moet deze modus het niet hebben - er zit onder andere een looping in en de platforms zouden nooit een monstertruck kunnen houden - maar het geeft wel een ontzettend machtig gevoel om te stunten met een grommende monstertruck. Ook kwam het voor dat ik af en toe door de platformen en de grond heen glitchte met mijn wielen, maar laten we hopen dat dit foutjes zijn die nog uit de beta worden verholpen.    

De nieuwe modi zijn leuk om een keer uit te proberen, maar hierdoor lijkt The Crew nog meer ten prooi te vallen aan iets wat ik het Ubisoft-open-world-syndroom noem: een lawine aan features en dingen om te doen, maar doordat dit allemaal in één keer op je afkomt en door het gebrek aan goed design voelt dit meer als een hoop activiteiten zonder een goede kern. Naar mijn mening schrikt dit eerder mensen af dan dat het ze uitnodigt om het allemaal te proberen. Bovendien had de basisgame van The Crew al zoveel content dat je jezelf kan afvragen of het toevoegen van drie nieuwe racevormen ook iets is wat de game ook daadwerkelijk nodig heeft.

TheCrewWildRUn4

Een ander groot speerpunt dat Wild Run aanprijst zijn de grote grafische verbeteringen aan het spel. De belangrijkste toevoeging zijn de weersomstandigheden, een feature waar spelers al vaak om gevraagd hebben. Deze kunnen variëren van lichte regen tot brandende zon, en van een hoosbui tot dichte mist. Het was leuk om te zien dat deze weersomstandigheden invloed hadden op het verloop van de race, want met een regenbuitje wordt een race op motoren al snel onmogelijk en bij een driftwedstrijd kun je dan nét die bocht weer een stukje scherper nemen. De weersomstandigheden en de verbeterde graphics komen als een gratis update voor alle spelers.

Alhoewel de weersomstandigheden een welkome toevoeging zijn en veel meer dynamiek in het spel brengen, lijkt Ivory Tower nog steeds niet te weten of het met The Crew gaat voor een realistische racing sim of een arcade racer. De weersomstandigheden en de verbeterde graphics maken het spel natuurlijk een stuk realistischer, maar daarbuiten voelt de besturing nog steeds als die van een arcade racer en de physics en botsingen met gebouwen of andere voertuigen zijn ook verre van realistisch. Het absolute dieptepunt was op een zeker moment dat ik met volle vaart een botsing maakte met een auto, waarbij de neus van mijn auto omhoog werd gewerkt zodat ik over de auto heen reed, en vervolgens nog geen krasje had. De graphics mogen dan een flinke upgrade hebben gekregen, de physics hebben dat zeker niet.

De grootste toevoeging van The Crew: Wild Run is toch wel het nieuwste toernooi in de game, de summit. De summit is een maandelijkse bijeenkomst van de beste racers in het spel die op elk front moeten bewijzen wie de beste is. Over de hele maand vinden er kwalificatieronden plaats die zich in een discipline specialiseren, en de beste racers winnen daar tickets. Weet je drie tickets bij elkaar te sprokkelen, dan mag je meedoen aan de summit. Hier kun je meedoen aan alle activiteiten - dus niet alleen de disciplines waarvoor je een ticket hebt gewonnen tijdens de kwalificatiefase - en hieruit komt een eindscore. Er zijn grote prijzen te verdienen met de summit, en voor de allerbesten staat er een zeldzame auto klaar als een vorm van prestige. Voor een race-MMO vind ik dit een geweldige vorm van eindcontent, waarbij alleen de allerbeste racers de allerbeste spullen winnen en zo heb je als racer in The Crew ook iets om naar toe te werken.

TheCrew2

Er komen voldoende nieuwe en vermakelijke racemodi en voertuigen naar The Crew: Wild Run, maar het is nog maar de vraag of de game dat ook echt nodig heeft en Ivory Tower zich niet beter kan gaan concentreren op het verbeteren van wat er al beschikbaar is. Gelukkig is daar aan gedacht door weersomstandigheden toe te voegen en de graphics wat te verbeteren, maar alsnog laten de graphics en voornamelijk de physics heel wat te wensen over. The summit daarentegen is een briljant concept. MMO's vallen tegenwoordig vaak in de valkuil dat er voldoende te doen is zolang je nog aan het levelen bent, maar als je eenmaal het einde bereikt er niks meer te doen is. The Summit vult dat gat door wekelijkse kwalificatie-evenementen toe te voegen met een spetterende finale aan elk einde van de maand, waar racers met een hoog level zich eindelijk kunnen bewijzen wie de beste van allemaal is. Eén goede feature maakt echter nog geen goede game, en het is nog maar de vraag of The Crew: Wild Run erin slaagt alle problemen die in het basisspel zaten te verhelpen.

The Crew: Wild Run komt op 17 november uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Deze beta is gespeeld op de pc.