Call of Duty: Black Ops 3

Je kunt er een klok op gelijk zetten. Elk jaar in november komt er weer een nieuw deel uit in de Call of Duty-serie. Wij speelden al eerder een kwartiertje met de multiplayer, maar een game van dit kaliber kun je niet beoordelen op drie kleine potjes. Nu bijna de halve wereld de beta heeft kunnen spelen, kunnen wij een licht oordeel vellen. En het algemene gevoel wat er na een week blijft hangen, is dat de game vooral snel, heel snel aanvoelt.

Want Treyarch heeft een boel gesleuteld aan de multiplayer om ervoor te zorgen dat er nog meer actie is. Een van de punten is dat alle maps nu maximaal uit twee verdiepingen bestaan. Dus geen verticaal geneuzel meer, en een stuk meer horizontaal. De levels zijn een stuk kleiner geworden zodat je met twaalf man niet elkaar hoeft te zoeken. Ook bestaat elke map uit drie wegen die naar het midden van de map leiden. Nergens wordt het leveldesign ingewikkeld. Het praktische gaat voor het mooie. En over mooi gesproken, je kunt nu ook onder water schieten.

Maar dit alles maakt het leveldesign niet plat. Doordat je, dankzij je exoskelet, gigantische sprongen kunt maken en de mogelijkheid hebt om tegen alle wanden op te rennen dankzij de nieuwe walrusoptie, kun je op plekken komen waar niemand je verwacht. Want waarom zou je bijvoorbeeld over een brug lopen als je ook via de zijkant van de brug kunt? Toch zie ik niet iedereen hier gebruik van maken, ondanks dat dit grote voordelen met zich meebrengt. Uiteraard is dit alles wel allemaal gelimiteerd, want je hebt wel een staminabalk. Deze vult zich trouwens wel razendsnel, dus lang hoef je niet te wachten.

Waar ik me eerder dood aan ergerde was dat je op sommige momenten niet kon schieten. In de vorige delen kon je bijvoorbeeld niet over een muurtje klimmen en schieten tegelijk. Dat is er nu helemaal uit, je kunt alles doen, zoals een trap beklimmen en tegelijk schieten. Hierdoor word je aangemoedigd om dat trappetje toch te op te klimmen, zonder dat dit meteen je leven kost en je iemand anders. Dat schieten heel belangrijk is, heeft helaas ertoe geleid dat je niet meer makkelijk iemand kunt knifen. In plaats daarvan sla je met je wapen, maar je hebt een paar hits nodig voordat je zo iemand omlegt.

Om de boel wel een beetje fris te houden, heeft Treyarch de Specialists toegevoegd. Elke klasse heeft twee speciale vaardigheden, een defensieve en een offensieve. Een defensieve houdt meestal in dat je tijdelijk niet zichtbaar bent of extra sterke armor hebt. De offensieve vaardigheid is altijd een soort van wapen. Helaas moet je deze ook vrijspelen, dus je kunt niet meteen uit alle Specialists kiezen. Dat is ansich jammer, maar zoals het nu wordt gepresenteerd is een Specialist alleen maar een extra wapen die je naast je andere wapens kunt gebruiken. Naast de extra vaardigheid heb je dus geen extra voordeel. Wat dan wel weer leuk is, is dat ze nu meer kwebbelen. Niet dat ze wat interessants te melden hebben, maar het voelt hierdoor alsof je met echte mensen te maken hebt in plaats van robots.

Iedereen die grote verschillen verwacht tussen Black Ops 2, Advanced Warfare en Black Ops 3 zal van een koude kermis thuiskomen. De game lijkt vooral gericht te zijn om het aantrekkelijker te maken voor eSports. Snelle actie met elke paar seconden wel een kill. Dan kunnen de presentatoren lekker snel met elkaar lullen en het ziet er beter uit om vanaf de luie bank te kijken. Maar dat levert dus wel een ADHD-game op en daar moet je wel tegen kunnen.