WWE 2K16

2K heeft naast NBA tegenwoordig ook een andere Amerikaanse sport op het programma. Al twee jaar geven zij WWE 2Kxx uit, en dit jaar zijn we aangekomen bij WWE 2K16.

De vaste ontwikkelaar Yuke's krijgt hulp van Visual Concepts, de makers van de NBA-games. Zij hebben motion capturing wel door en gebruiken dat al veel langer. Dat is dan nu ook te zien aan de worstelaars. Niet alleen zijn de sterren in hun nopjes geweest, letterlijk, om alle bewegingen en gelaatsuitdrukkingen in de computer te krijgen. Maar dit keer zijn ook de entrees opgenomen, zodat de show realistischer begint als de vechters het podium opkomen. En nog toffer: je kunt deze binnenkomst verstoren als tegenstander, want ja, dit is natuurlijk wel WWE met alle show eromheen. De laadschermen zijn weg, vanaf het podium is het al showtime.

WWE 2K16

En er is heel veel showtime, want er zijn wel meer dan 120 unieke worstelaars in WWE 2K16 te vinden. Als special guest doet Arnold Schwarzenegger ook mee, als de Terminator. Natuurlijk tof, maar als je wilt, kun je nog losgaan in de creator-modus, waarin je je eigen worstelaar kunt maken, compleet met eigen sponsoring, maar ook eigen arena’s en events zijn zelf in elkaar te knutselen. Create a Diva, Create a Show, Create an Arena en Create a Championship zijn dus terug na uit het vorige deel te zijn gehaald. Maar of je je eigen moves weer mag maken is nog niet bekend. Hopelijk hebben ze een hoop extra motion capturing gedaan als dat wel mogelijk is, want de bestaande signature moves van de bestaande worstelaars zien er realistisch uit.

Niet alleen de bewegingen zien er in en om de ring er een stuk beter uit, ook het publiek is aangepakt. De presentator van de demo gaat er prat op dat je geen dubbele gezichten en shirts tegen gaat komen bij de toeschouwers. Wat me wel opviel, is dat er wel heel random spandoeken en dergelijke werden gegenereerd, want soms stond er een heel andere naam op dan wie er in de ring te vinden was. Buiten de ring zitten ook vier commentatoren. Drie ervan zijn bekendgemaakt: nieuw is John Layfield, vroeger bekend als worstelaar JBL, maar oudgedienden Michael Cole en Jerry Lawler zijn weer van de partij. De vierde moet een grote ster zijn, maar daar wilden de makers op gamescom verder nog niet op ingaan. De presentatoren reageren nu veel beter op wat er in en om de ring gebeurt, wat het geheel veel realistischer maakt.

WWE 2K16

Het vechtsysteem is aangepast om het wat uitdagender te maken. Het nadeel van vorige delen was vrij duidelijk: tijdens een aanval van een tegenstander deed je een reversal en won je eigenlijk al omdat je dat ongelimiteerd kon doen. Die tijd is in WWE 2K16 voorbij. Je krijgt nu aan het begin van de match een vast aantal reversals. Je moet de reversals dus niet gebruiken voor elke kleine aanval, maar op een naar jouw mening geschikt moment. Dat maakt WWE 2K16 al een stuk tactischer dan zijn voorgangers.

WWE leeft niet zoals voetbal hier in Nederland, maar door de enthousiaste en overtuigende presentatie op gamescom heb ik er gewoon zin in gekregen om het weer te proberen. NBA 2K staat bij mij al jaren hoog op het lijstje van beste sportgames. Nu ontwikkelaar Visual Concepts steeds meer invloeden van die reeks in WWE 2K stopt, kan het haast niet anders dan dat ze uiteindelijk een briljante worstelgame in handen hebben. Ze komen in ieder geval steeds dichter bij een uitdagende en realistische worstelgame, ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat spelen. Dat weten we pas op 30 oktober, want dan komt WWE 2K16 uit op PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One en Xbox 360. Hopelijk maken ze de belofte die ze in Keulen deden waar en is er dit keer geen lag tijdens online matches. De tijd zal het leren.