Guild Wars 2 Heart of Thorns bètaweekend

Afgelopen weekend was er een open bèta van de komende uitbreiding van Guild Wars 2: Heart of Thorns. Het is praktisch een nieuw spel dat ze laten zien, dus om alles in een weekend uit te proberen was onmogelijk. Hier volgt een samenvatting van wat ik wel heb kunnen spelen.

GW2:HoT screenshot

Ik heb mezelf meteen in het diepe gegooid en ben met de voor mij totaal onbekende nieuwe profession gaan spelen, namelijk de Revenant. Guild Wars 2 heeft er een handje van om elke profession een totaal eigen look and feel te geven met unieke en ook uniek aanvoelende manieren van vechten, deze trend hebben ze doorgezet met de Revenant in Guild Wars 2: Heart of Thorns. Deze is zo mogelijk nog een beetje exotischer dan de Mesmer. De Revenant is niet echt sterk maar heeft wel een paar heel leuke en interessante mechanics gekregen waar je alle kanten mee op kunt.

Zoals je met een Elementalist tijdens het vechten van elementen kunt switchen om andere spells en ability's te krijgen voor slots 1 t/m 5, kun je bij de Revenant switchen tussen 'legendary's' die je utility skills en ability's switchen, deze zijn dus slots 6 t/m 0. En als je tijdens een gevecht switcht, krijg je de bonus van de legendary en het breekt een stun waar je eventueel in zit.

GW2:HoT screenshot

In deze bèta van Guild Wars 2: Heart of Thorns mochten we ook een nieuw gebied bezoeken. Het is een relatief klein deel van Verdant Brink, ongeveer een kwart. Het gebied waar ik in terechtkwam was een brandende chaos en de wezens die ik ben tegengekomen, waren bijna allemaal een uitdaging. In het originele spel heb ik ook een paar level 80 poppetjes rondlopen en deze kunnen zelfs in level 80 gebieden lachend door de mappen rennen en het moet wel heel gek lopen wil het misgaan, in dit veld is dat wel anders. In de laatste story van de bèta, voor je de nog niet zo wijde wereld in wordt gegooid, kwam ik meteen al een paar vijanden tegen die mij binnen een paar seconden totaal vernietigd hadden, dus blind erin springen is geen goed idee. Wie weet verandert dit wel bij de release. Het blijft een echte bèta en dat zie je ook wel, het was her en der wel erg gevuld met bugs: bepaalde events bleven gewoon hangen en dan kon je hoog of laag springen maar het deed helemaal niets meer. Dit is verder geen kritiek want beta's gonna beta, het was geen pre-release party weekend en de Guild Wars-community staat bekend om hun feedback tijdens deze weekenden dus Arenanet heeft er ook daadwerkelijk wat aan.

Er wordt ook een nieuwe mechanic in Guild Wars 2: Heart of Thorns geïntroduceerd, namelijk Mastery's. Ik heb er weinig ervaring mee op kunnen doen omdat je dit niet zo maar moet verdient, je moet er tijd in steken. Ik heb op het nippertje gelukkig wel de mastery zweefvliegen uit kunnen proberen en dat heeft zeker potentie, het geeft wel wat extra lol in het spel en het zorgt er in ieder geval voor dat je niet dood hoeft te vallen als je weer eens in een afgrond valt. Wat mij wel opviel maar verder niet stoorde, is dat je mastery's traint door events te doen en dat is in principe een goed idee want zo blijven de events ook populair om te doen, maar ik kreeg er wel een klein beetje een 'fuck logic' gevoel bij. Ik was gliding aan het trainen door van alles en nog wat tot losse ingewanden te rammen dus tja. Ik begrijp de gedachte erachter wel en het ik vind het ook wel slim maar dit moest me toch even van het hart. Op Gamescom konden we de producer aan de tand voelen over alle nieuwe masteries. Op de volgende pagina lees je dan ook alles wat ArenaNet erover los wilde laten.

GW2:HoT screenshot 03

Al met al heb ik met veel plezier gespeeld, ik heb de pvp-kant verder niet bekeken maar het viel me wel op dat het 'ouderwetse' MMO-solo idee wat sommige mensen krijgen bij Guild Wars 2 een stuk minder is bij de uitbreiding Heart of Thorns, al is het alleen maar omdat je dus niet zomaar altijd een level 80 veteran kapot kunt schoppen omdat je er zin in hebt, nu is het gewoon mogelijk dat je kansloos ten onder gaat. Hoe dan ook, ik kan niet wachten.