Street Fighter V

Street Fighter is al decennia een van de populairste vechtspellen in arcadehallen en op gameconsoles. Voor diehards is het bij elke nieuwe versie weer een feestje om de nieuwe personages te onderzoeken. Dat doen ze om te kijken of het zin heeft deze te gaan gebruiken in het spel, en anders wel om de sterktes en zwaktes van het personage te leren, zodat ze weten wat ze kunnen doen om ervan te winnen.

Voor de niet-diehards lijkt het weer op een cashcow: elke main versie krijgt niet geheel verrassend een turbo, super of ultra-versie of een combinatie ervan. Nu is Street Fighter IV klaar met deze cyclus, dus we kunnen met z’n allen uitkijken naar Street Fighter V. Op vrijdagochtend ging ik toch maar eens naar de publieke hal op gamescom om op de Sony-stand het spel uit te proberen, wat is er veranderd ten opzichte van deel vier? Het is al snel duidelijk: er is heel wat bijgekomen om het spel nog verder te leren en vooral ook om met personages te variëren.

Street Fighter V

Een van de grootste veranderingen in Street Fighter V is het V-systeem. Dit bestaat uit een V-Gauge, V-Skills, V-Reversal en een V-Trigger. De V-Gauge is een nieuwe meter die de ultra meter van Street Fighter IV vervangt. Sommige personages zoals Nash hebben deze meter in een blokje, anderen weer in twee of drie. Het ligt aan de hoeveelheid totale levenspunten die de personage heeft. Nash heeft bijvoorbeeld minder levenspunten dan M. Bison. Daarom heeft Nash als bonus maar twee blokjes V-Gauge, terwijl M. Bison er drie heeft. Of er nog andere variaties zijn, zullen we pas later leren als het hele roster bekend is gemaakt. Maar hoe vullen we deze meter en wat kunnen we met deze blokjes?

De V-Gauge vul je door aangevallen te worden, heel goed te verdedigen of door V-Skills te gebruiken. Het eerste is niet verstandig, want dat betekent dat je levensmeter slinkt. De tweede en derde opties zijn dus sowieso beter. Bij de tweede optie werkt het zo: als je geraakt wordt terwijl je blokt, dan gaat er een stukje meter van je af, maar er blijft een grijze gloed achter. Die gloed betekent dat dat vanzelf weer terug in leven verandert als de tegenstander niet op tijd een succesvolle aanval doet. Dus als je de verdediging goed uitvoert krijg je een stukje V-Gauge omdat je aangevallen wordt, maar omdat je een goede verdediging hebt, genereer je de tijdelijk verloren levenspunten weer terug. Het betekent wel dat je exact moet weten hoe je moet verdedigen tegen welke aanvallen. In Street Fighter V word je dus ook beloond als jouw verdediging top is, zonder te moeten boeten door levensmeter in te leveren.

Street Fighter V

De derde manier is makkelijker uit te voeren. V-Skills zijn speciale vaardigheden die je uitvoert door mid-punch en mid-kick tegelijkertijd in te drukken. Deze knoppencombinatie is voor elk personage hetzelfde, alleen de beweging zelf is anders. Ken sprint bijvoorbeeld naar de tegenstander om hem te trappen, terwijl M. Bison projectielen absorbeert. Je hebt dan nog de keuze om je eigen projectiel in een veel snellere animatie terug te gooien. Alleen dan krijg je V-Gauge erbij. De makers van Street Fighter V willen met deze beperking zorgen dat mensen de beweging wel gebruiken waar het bedoeld voor is.

Heb je eenmaal een blokje van de V-Gauge vol, dan krijg je V-Reversal tot je beschikking. V-Reversal is een defensieve beweging. Tot nu toe werkt het door tijdens het blokken naar voren en de drie punch-knoppen in te drukken, met als uitzondering Cammy, die juist de drie kick-buttons gebruikt. De een doet een beweging om een aanval te mijden, terwijl bijvoorbeeld M. Bison een klap geeft die de tegenstander meteen vloert. Op deze manier kun je ook uit een benarde situatie komen en terug in de aanval gaan.

Street Fighter V

V-Trigger kun je alleen gebruiken als je een volledig gevulde V-Gauge hebt. Door hard punch en hard kick tegelijk in te drukken trigger je de beweging. Wat er dan gebeurt ligt aan het personage. Nash en Vega doen een eenmalige actie, omdat die V-Gauges zo snel gevuld is terwijl bij anderen de V-Gauge langer duurt om geheel te vullen. Omdat M. Bison bijvoorbeeld veel langer bezig is om zijn V-Gauge te vullen, heeft hij er ook langer profijt van, want zijn meter loopt langzaam leeg. Hij krijgt dus meer tijd om van V-Trigger te profiteren.

Wat is dat profijt? Je krijgt sterkere aanvallen of zelfs veranderingen in move-set. Je moet dus nog wel werken om schade te doen. Bij Street Fighter IV had je met wat goede timing een Ultra-aanval en dat was meestal goed voor een halve levensbalk zonder al te veel moeite. In Street Fighter V moet je nog oppassen, want de V-trigger start een animatie, waarna je gestraft kunt worden. En dan nog, je moet vechten om gebruik te maken van je tijdelijke bonussen, totdat de V-Gauge leeg is gelopen. Mocht je bijna verslagen zijn in een ronde, dan heeft het opgeven om zo de volgende ronde los te kunnen gaan met V-Trigger geen nut, want je start weer met een lege meter. V-Trigger is dus bedoeld om in te zetten in dezelfde ronde, om zo toch een poging te doen om te winnen.