Ghost Recon: Wildlands

Ghost Recon is een van de minder bekende games in het Tom Glancy-universum. Een nieuwe game in de serie was dan ook een van de verrassingen op de afgelopen E3. Waar je in Ghost Recon: Future Soldier speelde met een groep - niet bestaande - soldaten in de toekomst, gooit de serie het met Wildlands helemaal over een andere boeg. In Ghost Recon draaide het altijd al om tactische oorlogsvoering, maar nog nooit op deze schaal.

Ghost Recon: Wildlands

Hoewel Ghost Recon: Wildlands niet speelbaar was, kregen we achter gesloten deuren een uitgebreide demo te zien. Hierin werd voornamelijk gepronkt met de grootte van de open wereld (terecht overigens), de coöperatieve tactieken en hoe de omgeving verandert en zich aanpast aan de manier waarop de spelers de game spelen.

Wat gelijk opviel is dat het ernaar uitziet dat Ghost Recon: Wildlands erg coöperatief ingesteld is. Zo bestond het team in de demo uit vier leden die elk op een ander deel in de wereld begonnen. Hier werd al vrij snel duidelijk dat dit geen kleine wereld is en er werd daarbij verteld dat dit de grootste open wereld is die ooit in een Ubisoft-game heeft gezeten. Van wat ik kon zien, is de wereld zeker twee keer zo groot als die in GTA V. Dat is dus behoorlijk ambitieus als je het mij vraagt. Dit houdt overigens niet in dat je zomaar overal veilig bent, want achter ieder heuveltje dreigt gevaar.

GR:WL

De vier personages hebben allemaal een eigen talent: zo is er een personage bijvoorbeeld meer stealth-georiënteerd en de ander is goed in het ondervragen van gegijzelde vijanden, wat weer van pas komt is het verkrijgen van extra informatie over het doel van de missie. Je hoeft dit soort dingen echter niet van tevoren te doen, het is geheel aan de speler zelf om te bepalen hoe hij een missie wilt voltooien.

In de demo koos het team ervoor om een helikopter te stelen en eerst vanuit de lucht het doel van de missie de lokaliseren. Tijdens de missie om bij de helikopter te komen, is het team getuige van geruzie tussen twee lokale facties. Op het moment dat het doel op uitbarsten staat, lost de sniper een geplaatst schot waarna beide facties op elkaar beginnen te schieten en te meppen. Dit zorgt ervoor dat het team ongestoord de helikopter mee kan nemen.

Het team vliegt vervolgens naar de andere kant van het eiland. Drie leden springen met een parachute uit de helikopter en landen enkele honderden meters bij hun doelwit vandaan. Terwijl één lid als sniper zijn positie inneemt bewegen de andere twee teamleden zich langzaam naar hun doelwit, zorgen de andere teamlid in de helikopter en de sniper ervoor dat alle vijanden gespot zijn; hierdoor verschijnen ze namelijk op je radar en kunnen de twee in het vijandelijke kamp veilig dichterbij het doelwit komen.

GR:WL

Nadat de twee leden op de grond het doelwit zijn genaderd zijn en hem proberen mee te nemen, gaat er een alarm af in het kamp, waarna vervolgens de hel losbreekt. De twee teamleden weten, mede door ondersteuning vanuit de lucht, ternauwernood in een auto te springen waarna een achtervolging plaatsvindt. Uiteindelijk weten de twee de achtervolgers los te schudden en rijden ze naar het rendez-vouspunt waar ook de andere twee leden uit de helikopter stappen. Hiermee eindigde de demo.

Ubisoft wil met Ghost Recon: Wildlands echt hun ambitie laten zien en wat ze in huis hebben qua immense open wereld. De game is nog in een vroeg stadium, maar de demo zag er op wat ruwe randjes na er best goed uit. Het is wel nog wel even afwachten hoe de game speelt als je niet online/coöperatief speelt, maar zoals het er nu naar uitziet, zal er heel wat teamwork nodig zijn om de game door te komen. Desalniettemin belooft dit een erg interessante game te worden en ik ben benieuwd wat we de komende tijd nog meer te zien krijgen van Ghost Recon: Wildlands.