WRC 5

WRC draait alweer een tijdje mee, maar kon nooit echt hoge ogen gooien in de reviewscores van journalisten en gamers zelf. Dit jaar gaat de licentie naar een andere ontwikkelaar, en hoopt heel racend games-publiek dat het dit keer de moeite waard gaat zijn.

WRC 4 is ontwikkeld door Milestone, een groep erg gepassioneerde Italianen. Als die passie zich naar het beeld had vertaald, dan hadden we een enorme kneiter van een racegame gehad, maar helaas, het mocht niet zo zijn. Veel oude spullen van nog eerdere versies van de reeks hergebruiken, matige grafische vooruitgang, allemaal problemen die het op zich aardige weggedrag van de auto's in de weg stonden om echt uit te blinken. Genoeg is genoeg, moet iemand hebben gedacht en zo ging de opdracht om WRC 5 te ontwikkelen naar een Franse studio genaamd Kylotonn.

WRC 5

Nog nooit van gehoord? Eerlijk gezegd moesten we die studio ook even opzoeken en dan blijkt dat hun naam achter de matige game Motorcycle Club staat. Hopelijk hebben ze van die game en vooral de kritieken veel geleerd. Kylotonn kreeg niets mee van hun voorlopers, dus ze moesten alles zelf van nul weer opbouwen. Ze hebben enkele personen erbij gehaald om ze daarbij te helpen. Alain Jarniou werkte eerder aan V-Rally 3 en Test Drive Unlimited en werd erbij gehaald. Daarnaast mocht Diego Sartori van racegamestudio SimBin aanschuiven. Mensen die in ieder geval hun sporen in de racegames verdiend hebben. Kylotonn heeft nu ook de FIA-licentie en dus de mogelijkheid elke auto, coureur en race in WRC 5 te stoppen.

Er zijn verschillende modi. Allereerst de altijd belangrijke carrièremodus. Daarin begin je op een Rally School en leer je de fijne kneepjes van 2WD- en 4WD-racewagens op verschillende ondergronden. In deze modus moet je contracten verdienen om uiteindelijk de kampioen te worden. Duurt dat je allemaal te lang, dan is er een Quick Stage waarin je een auto en parkoers kiest en gaat racen. Dan zijn er nog offline en online multiplayermodi met hotseat, dus om de beurt racen.

WRC 5

De racewagens zelf zijn grafisch prima weergegeven. Veel details, lekker snel: niets aan het handje, zou je zeggen. Het grote probleem dat uit onderstaande video al te zien is, is dat er ondertussen een nieuwe generatie racegames is opgestaan. De omgeving in WRC 5 ziet er namelijk uit als een diorama, saai en vrij eentonig. Het mist een dynamische belichting of zo, ik kan de vinger er niet op leggen. Terwijl we nu verwend zijn met dynamische en vooral realistisch uitziende weersomstandigheden in games als Driveclub. Hier heeft de studio dus echt nog wat in te halen. Het geluid klinkt nog het matigst van allemaal, wat raar is gezien het detail dat ze in de auto's gestopt hebben.

WRC 5 voelt realistischer aan dan zijn voorganger. Toch willen ze niet de pure sim-kant op. Ze willen de game toegankelijk houden voor een groter publiek. De ondergronden zorgen voor de uitdaging en voelen bij een verandering ook anders aan, maar een van de parkoersen die speelbaar waren, had wel heel ruime wegen. Bochten waren dus niet heel lastig te nemen, maar goed, dat is een van de vele parkoers, het parkoers in Finland heeft weer meer krap bochtenwerk, waarbij je wel degelijk moet blijven opletten wat je moet gaan doen en welke soort bochten er op je af komen. Met het weggedrag zit het wel goed, je krijgt geen vertraagde acties bij het sturen of arcade-achtige drifts die normaal niet mogelijk zijn.

Kylotonn heeft de zware taak gekregen weer nieuw leven in de WRC-franchise te blazen. De studio zelf staat niet bekend om pareltjes, maar met twee ervaren rotten in het racegame-vak hebben ze in ieder geval betere kaarten in handen gekregen. Grafisch zijn de auto's prima, maar valt de omgeving ten opzichte van de hedendaagse games nog wat tegen. En dan vooral in levendigheid, het lijkt meer een schilderij van Bob Ross op het moment. Het kan zeker allemaal nog wat worden, al gaat het nu puur op afwerking, zoals het geluid dat nog een kwaliteitslag moet maken. In oktober moet het af zijn, want dan komt WRC 5 uit op PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One, pc en voor onderweg op PlayStation Vita.