Total War: Warhammer

Stel je eens voor. Een combinatie van de grootse gevechten en micromanagement van de Total War-games en de briljante lore en verhalen van Warhammer. Het lijkt een sprookje, maar dan wel een die uitkomt. Creative Assembly kondigde recent namelijk aan dat de volgende game in de Total War-serie Total War: Warhammer gaat worden. Op de E3 mocht ik voor FOK! een eerste blik werpen op wat komen gaat.

De game is momenteel nog in een heel vroeg pre-alfastadium. Er was dan ook nog niet heel veel dat getoond kon worden. Wat wel duidelijk is, is dat de volledige lore van Warhammer gebruikt gaat worden. Er zullen dan ook, net als in andere Total War-games, veel facties zijn om mee te spelen. Nu zijn het alleen geen echte facties, maar rassen zoals de mensen, de goblins, de dwergen enzovoorts. Ook zijn de soort eenheden die je tot je beschikking hebt net even anders. Niet meer enkel een onderscheid in wapens, maar ook magie gaat een rol spelen.

In de sessie waar ik bij mocht zitten, bleven meer vragen over dan antwoorden, simpelweg omdat er nog niet veel te zien was. Om een blik in de keuken te geven, werd er een groots gevecht getoond tussen de mensen en de green skins. Dit is onderdeel van The battle of Blackfire Pass, een van de quest-gevechten die in Total War: Warhammer komen. Door de lore van Warhammer is het namelijk mogelijk om de game veel meer verhaalgedreven te maken. De quest-gevechten zijn hier nieuw bij en laten je in een bepaalde verhaallijn van gevecht tot gevecht gaan.

De gameplay an sich is zoals spelers die kennen uit de Total War-serie. Je kunt jouw eenheden los bedienen of groeperen en de complete strategie van het gevecht bepalen. Omtrekkende bewegingen van ruiters, afstandsschoten van magiërs, alles is mogelijk en elk gevecht wordt hierdoor uniek.

Wat mij nog het meeste tot de game aantrok was het zicht. Het valt denk ik het beste uit te leggen via een filmvergelijking. Voor wie The Lord of the Rings heeft gezien, haal het gevecht om Gondor naar voren en met name de manier waarop dit visueel is gemaakt. Dát is wat je te zien krijgt in Total War: Warhammer. Het is iets wat je misschien moet trekken, maar voor mensen die dit soort films waarderen, wordt deze game een lust voor het oog. Tel daarbij de vele extra mogelijkheden op die je qua strategie hebt door de Warhammer-lore en je hebt een game waar je spontaan van gaat watertanden. Je kunt je het gezicht van de meneer van Creative Assembly denk ik wel voorstellen toen ik na de demo mijn portemonnee trok en vroeg of ik al kon pre-orderen.

Het enige struikelblok dat ik kan bedenken wordt het micromanagentsysteem. Door de Warhammer-lore zou dit weleens een stuk minder sterk kunnen uitpakken dan we gewend zijn van de Total War-serie. Het enige wat dan overblijft is een game met briljant grootse gevechten waarbij het de vraag is of dit lang genoeg interessant blijft. Mochten de mensen bij Creative Assembly dit goed weten te verwerken, dan hebben zij een zekere topgame in handen. Er moet nog een hoop gebeuren, maar ik ga in ieder geval alvast sparen.