Act of Aggression

Ooit is Eugen Systems begonnen met Act of War, omdat zij een ode wilden maken aan de oude rts-games zoals Command & Conquer. Nu komen zij met de opvolger Act of Aggression. Een jaar geleden had het spel nog wel wat stappen te zetten, maar had zeker potentie. Op de E3 mocht ik bekijken hoe het er nu voor staat.

Bij Act of Aggression draait het, het is per slot van rekening een rts-game, om strategische keuzes. Je begint met een hoofdkwartier en een onderzoeksteam. Door je onderzoeksteam te laten rondrijden vind je velden met kostbare grondstoffen. Dit kan olie zijn, maar ook aluminium. Olie kun je oogsten voor geld en aluminium heb je weer nodig om jouw basis te kunnen uitbouwen.

Wie de oude Command & Conquer-games in de jaren 80 en 90 heeft gespeeld, zal veel herkennen in Act of Aggression. Toch weet de game ook leuke features nieuw in te bouwen. Zo kun je bijvoorbeeld op de skirmish maps ook banken bezetten. Elke eenheid die je daarin zet zorgt voor een bepaalde hoeveelheid goud per seconde.

Alle gebouwen en eenheden hebben drie technologieniveaus, defqon 1 tot en met 3. Als je via een research center jouw technologie voldoende hebt onderzocht, krijg je ook een soort satellietbeeld beschikbaar. Dit is, zeker als het spel wat verder gaat vorderen, erg handig om te hebben en biedt zeker meerwaarde in de gameplay.

Wat ook een erg handige feature is, is het feit dat je troepen die je aanmaakt kunt laten spawnen op een specifieke plek in plaats van vlak voor de barakken, Zo kun je ze bijvoorbeeld direct naar een gevecht aan de andere kant van de map sturen of ze direct naar een bank sturen om die over te nemen. Geen rally point, zoals doorgaans het geval is bij RTS-games, maar je kunt de troepen ook daadwerkelijk direct orders geven.

Op gamescom was met name het visuele aspect nog wel aan wat werk onderhavig. Nu, een klein jaar later, lijkt dit allemaal te zijn opgelost. Wanneer je op een gebouw of eenheid inzoomt, zie je dat er veel detail in is gestopt. Ook de enkele voertuigen die een jaar geleden nog half door de grond reden hebben nu weer vaste grond onder de voeten.

Wat Act of Aggression binnen het rts-genre echt bijzonder maakt, is het feit dat het multiplayer skirmishes gaat ondersteunen van 1-tegen-1 tot en met 20-tegen-20. Hoe dit met de mapgroottes precies gaat werken is niet bekend, maar de ontwikkelaar zelf verzekert ons dat dit helemaal goed gaat komen.

Act of Aggression toonde vorig jaar al potentie, maar die lijkt er nu ook uit te gaan komen. Er is duidelijk veel werk in gestopt het afgelopen jaar en alles ziet er prima uit. Het heeft er alle schijn van dat Act of Aggression een heel sterke rts gaat worden die zich met recht een ode aan de oude rts-games mag gaan noemen.

Act of Aggression gaat in augustus nog een bèta draaien en moet dan in september uitkomen op pc.