Sniper 3: Ghost Warrior

In Sniper 3: Ghost Warrior heb je de controle over (hoe kan het ook anders) een Amerikaanse Special Forces Operative die illegaal achter de vijandelijke linies in Georgië is gestationeerd. De Verenigde Staten en de NAVO zijn op gespannen voet met Rusland als zij Georgië zijn binnengedrongen (klinkt bekend) en zijn begonnen met de exploitatie van een ondergrondse uraniummijn.

Sniper3GW

Sniper 3: Ghost Warrior beschikt over een grote open wereld met niet-lineaire progressie, wat afwijkt van de wat lineaire eerste twee delen. Natuurlijk ben je sterk afhankelijk van stealth mogelijkheden, maar volgens de ontwikkelaar CI kan dit afhankelijk van je stijl variëren. Je kunt in de game dus best agressief tekeer gaan, maar dit zal het (onnodig) een stuk moeilijker maken. De game heeft ook een dynamisch weersysteem en een dag- en nachtcyclus. Het is mede hierdoor bijzonder tof gedaan hoe je elk schot exact moet plannen, want afstand, ademhaling, houding en het weer, zoals wind en regen, hebben een behoorlijke impact op de richting van je kogel en dus het wel of niet raken van je doelwit. Ook wist de ontwikkelaar te vertellen dat ze overwegen om onweer toe te voegen. Dit geeft nog meer diepte aan het schieten, want de vijand hoort je de trekker niet overhalen op het moment van een donderslag.

Sniper3GW

Ook zit er in de game een ‘Scout Mode’, welke het beste te vergelijken met de ‘Detective Mode’ uit de Batman Arkham-games. In Sniper 3: Ghost Warrior zul je dit voornamelijk gebruiken om vijandelijke voetafdrukken te volgen om veilig een mijnenveld door te komen en word je bijvoorbeeld gewaarschuwd dat een vijandelijke sluipschutter een spotter gebruikt. Aangezien vijanden niet standaard op de radar verschijnen voordat je ze gemarkeerd hebt, is dit een handig hulpmiddel. Ook ben je uitgerust met een drone waarmee je ook een deel van het eiland kunt verkennen en van tevoren vijanden kunt markeren. Tevens kun je de drone gebruiken om op afstand computers en cameranetwerken te hacken om je doelwitten te vinden.

In tegenstelling tot de andere open world-games zijn er geen eXperience Points te verdienen. Je kunt alleen je vaardigheden verbeteren door ervaring op te doen. Je wordt dus beter met een wapen als je deze vaker gebruikt en ook andere skills zoals hacken en jezelf genezen worden dus efficiënter naarmate je ze vaker gebruikt. Dit geeft een realistischer gevoel aan het spel, want dat is hoe in het echt ook je vaardigheid wordt verbeterd.

Je kunt alles te voet doen, maar je kunt ook voertuigen als vliegtuigen en helikopters gebruiken om je sneller te verplaatsen. De demo liet maar een fractie van de game zien, maar CI benadrukte door het laten zien van de map dat dit een erg grote game gaat worden. Uiteindelijk deed de game me zelfs een beetje aan Skyrim met een Sniper Rifle denken en dat is zeker geen slecht iets.

Sniper 3: Ghost Warrior staat gepland voor het tweede kwartaal van 2016 en verschijnt op PlayStation 4, Xbox One en pc.