Rise of the Tomb Raider

Een van de succesvollere reboots is Tomb Raider uit 2013. Crystal Dynamics keek eens goed naar de Lara Croft die we allemaal kenden en maakte een avontuur waarin we haar beter leerde kennen. Het was de Lara van voor de grootste avonturen die ze eerder beleefde met haar overduidelijk polygonen boobies, twee guns in haar handen en haar onbetwiste zelfverzekerdheid. Het moment dat ze voor het eerst iemand doodde was het moment dat ze wist dat ze moest leren overleven.

Rise of the Tomb Raider

In Rise of the Tomb Raider is Lara niet meer onzeker. Momenten als haar eerste moord in de eerste reboot zullen we dus niet meer krijgen. Ze is inmiddels een avonturierster geworden die de geheimen van de wereld wil ontdekken. In dit avontuur gaat ze op zoek naar de verdwenen stad Kitezh. Zoals elke vrouw is ze op zoek naar de eeuwige jeugd, die daar verborgen zou moeten zijn. Ondertussen is er een mysterieus genootschap, Trinity genaamd, ook op zoek naar de stad. Trinity kwam je al tegen in 2013, en ze wisten van het bijzondere eiland. Ze hebben blijkbaar nog een appeltje met Lara te schillen, want ze zijn erg agressief op zoek naar haar.

Een van de grote klachten van de reboot was dat tombes amper te vinden waren en diegene die er wel waren erg simplistisch waren. De ontwikkelaar zegt geluisterd te hebben naar de klachten. Rise of the Tomb Raider is ongeveer drie keer zo groot geworden. Naast het hoofdverhaal, dat ongeveer 15 tot 20 uur duurt om uit te spelen, zijn er heel veel zijmissies, tombes, items en andere bezigheden om je nog vele uren daarna zoet te houden. We krijgen relatief meer balans in gunplay en verkennings- en puzzelmissies.

Rise of the Tomb Raider

Een tweede punt in Tomb Raider was dat je nooit in controle was wanneer je ging vechten. Er was altijd wel een hinderlaag en de tegenstanders verwachtten je altijd. Dit keer kun je veel meer stealthy te werk gaan. In de demo naderen we twee tegenstanders. Lara klimt een boom in en door middel van een pijl gedrenkt in giftige paddenstoelen te schieten gaan twee tegenstanders vrij snel het hoekje om. Deze items kun je terwijl je vecht maken, als je de ingrediënten hebt natuurlijk. Ze nadert een kamp en schiet een pijl af om een bewaker af te leiden. Een andere bewaker loopt dan uit het zicht en vraagt er dus naar om een pijl in zijn rug te krijgen. Door een jerrycan met benzine in het kampvuur te gooien volgt er een snelle afloop van dit gevecht. Er is dus veel meer een sneaky stijl te gebruiken, al leek de AI nu wel heel dom als ze Lara voorbij zagen rennen.

Niet alleen menselijke tegenstanders doen lastig. Niet veel later horen we een flink gegrom uit een grot en komt er een beer aanlopen. Deze is duidelijk niet gediend van gezelschap en staat al snel op zijn achterpoten om je nog even de tijd te geven heel hard weg te rennen. Helaas, beren zijn snel, dus we proberen door achter bomen dekking te zoeken en het beest klein te krijgen met pijl en boog. Ook dat lukt niet, en de demo eindigt als de beer aanvalt terwijl we door de ogen van Lara kijken. Beesten, vallen en menselijke tegenstanders gaan het ons nog lastig maken, maar door meer bewegingsvrijheid, zoals het bomen klimmen, en mogelijkheden om er sneaky langs te gaan of achterbaks aan te vallen moeten we ze toch het hoofd kunnen bieden. 

Zaten we vorige keer nog op een vrij zonnig eiland, dit keer sturen de aanwijzingen om de stad Kitezh te vinden ons naar Siberië. De grafische engine laat de sneeuw in ieder geval prachtig zien. Het was 28 graden in Los Angeles, maar ik kreeg al koude rillingen bij de aanblik van al die sneeuw en het winterweer. Volgens de ontwikkelaar gaan we niet alleen in de Siberische bossen en bergen rondrennen, maar gaan we nog meer locaties bezoeken in de race om Trinity voor te zijn.

Rise of the Tomb Raider

In de demo stoorden twee dingen me: het eeuwige “haalt ze het wel, haalt ze het niet” als ze van een bergklif dondert en het gekreun dat ermee gepaard gaat als ze het elke keer net wel redt door met een houweel in een gletsjer te slaan. Natuurlijk, er mag wat spanning opgebouwd worden, maar in het half uurtje dat ik er zat had ik geen vingers meer over om dat soort momenten te tellen. Hopelijk hebben ze het voor de presentatie gedaan, maar anders wordt het wel erg overdreven.

Helaas voor pc- en PlayStation-gamers, maar Rise of the Tomb Raider komt eerst uit op Xbox One en Xbox 360. Nu zagen we natuurlijk de One-versie, ik verwacht niet dat de last-gen versie er zo uit komt te zien. Wanneer andere platformen aan de beurt zijn wordt natuurlijk niet gezegd, al gaan er geruchten dat het eind 2016 zal zijn. Afwachten dus, of toch maar een Xbox One kopen als je geen geduld hebt. En laten we wel zijn, van wat we nu gezien hebben is Rise of the Tomb Raider een actiespel om U tegen te zeggen. Alleen toen ik de releasedatum zag moest ik even lachen: een ander klein spelletje komt op dezelfde dag uit, namelijk Fallout 4. Hoezo slecht gepland? Dus op 10 november 2015 wordt het hoe dan ook druk in de winkels.