Dark Souls 3

Demon's Souls, twee delen en een current-gen-port uit de franchise Dark Souls en dan nog Bloodborne. We vragen ons af hoevaak we nog virtueel dood moeten gaan voordat we eens echt wat nieuws gaan zien van FROM Software. De ene game is nog niet uit of de ander wordt al aangekondigd. Fans van het genre zullen er niet om malen, die willen graag weer alle uitdagingen, smerige vallen en bizar grote en sterke bazen te lijf gaan. Helaas, dit jaar was er geen speciale persdemo, waarin we tig keer dood kunnen gaan om daarna te schrijven dat het spel de verwachtingen weer waarmaakt. Niemand minder dan bedenker van het genre Miyazaki staat voor ons om Dark Souls 3 uit te leggen.

De hands-off demo start in een groot kasteel. En met groot bedoel ik echt enorm. Het overzicht van het kasteel doet mij al denken dat ik daar dagen ga rondrennen, en dan moet je nog weten dat dit maar een van de plekken in Dark Souls 3 is. Grafisch ziet het spel er schitterend sfeervol uit. Het heeft niet die 'glans' die je bij Bloodborne ziet, maar juist dat grauwe van de vorige Dark Souls, maar dan met veel mee detail. De kleding van de naamloze held wappert realistisch in de wind bijvoorbeeld.

Dark Souls 3

Het allereerste wat opvalt is dat Dark Souls 3 veel sneller speelt dan de voorgaande Souls-games. Het is niet dat je standaard rent ofzo, maar het slaan, het pareren en het blokken ziet er soepeler uit. Maar ook handigere features, zoals hoe je met pijl en boog op vijanden lockt en sneller op ze schiet. Al die aanvalsbewegingen gaan ook sneller dan bij de voorgangers, waarbij je soms rustig je nagels kon knippen voordat je een aanval had gedaan. “Eindelijk”, zou ik zeggen, want dat clunky gevoel van de vorige delen begon mij toch te irriteren. Van mij mag een spel best lastig zijn, graag zelfs, maar als dat gedaan wordt door de bewegingsvrijheid van je personage te beperken voelt dat als een goedkope manier.

Sneller zijn zou een voordeel geven als je de vijanden niet ook verbetert. Gelukkig laat Miyazaki al snel een confrontatie zien met een Knight. En ze waren al niet zo aardig in eerdere delen, maar nu zijn ze wat sneller, maar vooral een stuk beter in verdediging. Dus mocht je bang zijn dat het spel eenvoudiger wordt: vergeet het maar. Niet alleen de ‘kleine’ vijanden doen lastig. Het verhaal in Dark Souls 3 gaat over de Lords of Cinder. Een ervan heb je al gezien in de trailer, die enorme reus, en Miyazaki geeft aan dat we er meer gaan bevechten. Dat wordt weer werken, en vast een paar keer doodgaan, voordat we de grote jongens verslagen hebben.

Dark Souls 3

Naast snellere actie met je wapens zijn er nieuwe ‘weapon arts’. Hierdoor krijg je extra vaardigheden. Om een voorbeeld te geven, het zwaard heeft een ready stance als weapon art. Je stopt je schild weg en bent in staat om vijanden die zelf achter een schild verschuilen uit hun blok te slaan. Leuker wordt het met tweehandige zwaarden. Hiermee kun je vijanden een stukje de lucht in slaan, zodat ze tijdelijk geen gevaar vormen voor je. Ga je met twee lichte zwaarden vechten, dan krijg je een whirlwind-aanval, zodat je meerdere vijanden tegelijk aanvalt.

Terug naar de demo van Dark Souls 3 dan. De sfeer komt van het as van een draak, die gedrapeerd over een kasteelmuur hangt. Het is al een tijdje dood, maar het kasteel zelf is nog steeds bezeten door een aantal stuk kleinere vijanden. De details in textures en objecten die her en der liggen maakt het zo veel mooier dan de voorgaande delen. Maar vooral de grootte van dit alles: het kasteel is echt enorm. Als je op een hoger punt staat zie je pas hoeveel je nog te doen hebt.

Dark Souls 3

Ergens op de route komt er een levende draak voorbij. Die kun je nog zeker niet aan, maar je kunt hem wel gebruiken om een groep vijanden te verbranden door hem slim te lokken en zijn aanval zo te laten richten dat jij veilig bent en de rest levend verbrand. Nou ja, ze waren al ondood, dus veel mis je er niet aan. Onderweg ging het nog een keer of twee mis bij deze live demo, maar gelukkig hadden ze speciaal voor deze demo wat snelle routes binnendoor gemaakt, omdat het anders te lang zou duren.

Het uiteindelijke doel: een kasteeltuin met een avondzonnetje. Het kon zo een wallpaper worden, de sfeer spatte van het scherm. Maar een enorm grote deur voorspelde natuurlijk niets goeds: een baas. Deur open, naar binnen, deur slaat dicht en het wordt dansen. Letterlijk, want deze baas heet Dancer of the Frigid Valley. Een enorme lange maar schimmige spook, die soepel door de ruimte heen beweegt, al sierlijk zwaaiend met zijn vurige zwaarden. De speler overleefde hem niet, het einde van een sfeervolle demo.

Dark Souls 3 zorgt voor wat snellere gameplay en een extra manier van vechten door middel van de weapon arts. Heel veel meer vernieuwingen zijn nog niet aangekondigd, maar met Miyazaki aan het roer weet je niet of hij nog meer gaat experimenteren. Gamers die de vorige delen al niets aan vonden gaan niet overtuigd worden, de kern is en blijft namelijk hetzelfde: er zijn lastige vijanden, in formaat en in aantallen, en je moet constant heel erg op je tellen passen. Doodgaan is geen schande, want eigenlijk hoort dat er gewoon bij. De fans van het genre gaan er dus zeker wel van genieten. En toch blijf ik benieuwd: wil en kan FROM Software nog eens echt vernieuwen met een geheel nieuwe game?