Battleborn

Soms heb je van die momenten dat je ergens volledig van op de hoogte bent, maar uiteindelijk compleet verrast wordt. Soms positief, soms negatief. Zo’n moment had ik dus op de E3 met Battleborn. Toegegeven, ik had nog niet heel veel gelezen van de game, maar ik had al voor mijzelf vastgesteld dat het een first-person-moba-fightingspel was dat niet veel ging voorstellen. Totdat ik het ging spelen.

Battleborn

Om bij het begin te beginnen: het verhaal van Battleborn draait om het einde van het universum. Er is nog één overgebleven ster, waar uiteraard iedereen die nog leeft naartoe trekt. Op die ster, Solis, barst een gruwelijk gevecht uit tussen vijf overgebleven facties.

In de basis is Battleborn het best te beschrijven als een soort first-person-MOBA. Je hebt de keuze uit 25 verschillende personages uit vijf facties, waarbij er geen een hetzelfde is. Het varieert van brute dommekrachten met loeigrote geweren tot snipers tot zelfs een levende paddenstoel. Elk personage vraagt ook om een heel eigen speelstijl. Dit is ook een van de dingen die Battleborn tot meer maken dan je in eerste instantie zou verwachten.

Battleborn

Battleborn heeft uiteraard een competitieve multiplayer van vijf tegen vijf. Hierbij ben je overigens niet gebonden aan één factie, maar kun je vrij kiezen wie je wilt. Door de verschillende speelstijlen en wapens word je ook echt gedwongen om tactisch en strategisch samen te spelen. De einzelgänger gaat het hier simpelweg niet halen. Dit wordt ook nog eens versterkt doordat je teammaten je kunnen reviven als je bent doodgeschoten. Er is daarnaast ook een story mode. Deze kun je in je eentje spelen, maar kan ook met totaal vijf mensen gespeeld worden.

Hierbij kun je ook prima gebruikmaken het Helix-systeem. Dit is een soort upgradesysteem, waarbij je levelt tijdens het spelen mits je goed genoeg schiet/slaat/doodt en dergelijke. Het Helix-systeem zorgt er dan voor dat je bepaalde vaardigheden gaat verbeteren. Het is heel simpel te gebruiken. Je krijgt een melding dat er een upgrade beschikbaar is, klikt d-pad omhoog en kiest dan voor de linker- of de rechtervariant in je scherm. Een kind kan de was doen.

Battleborn

Er is nog iets wat Battleborn heel leuk maakt. Het wordt gemaakt door Gearbox. Je weet wel, die mensen van Borderlands. Dat Gearbox achter de game zit is ook heel goed te merken aan de humor. Er zit heerlijk flauwe humor in, waarbij ik persoonlijk elk moment verwachtte om Claptrap uit de Borderlands-serie in mijn scherm te zien verschijnen.

Ook op veel subtieler vlak is de humor goed verwerkt. De onderlinge verhoudingen tussen de facties zijn uiteraard gespannen en dit kun je merken tijdens de gameplay. Alle personages gooien er zo nu en dan wat kreten en zinnen uit. Als je daar goed op let, dan merk je dat er tussen de leden van verschillende facties behoorlijk gedist wordt. Dit is wel op zo’n manier gedaan dat je het waarschijnlijk niet eens doorhebt als je volledig in de game opgaat.

Battleborn

Aan het eind van mijn sessie op de E3 kon ik maar één ding doen. Mijn duim opsteken naar de PR-man van 2K. Battleborn is gewoon een heel tof spel, wat ik totaal niet had verwacht. Het heeft snelheid, humor en een degelijk gameplayconcept. Door de totaal verschillende personages met bijbehorende vaardigheden is samenspelen een must. Dit is een spel dat mij totaal verrast heeft en absoluut in positieve zin.