Magnetic: Cage Closed

Alweer een tijd geleden konden we allemaal genieten van het schitterende Portal 2. De puzzelgame met, logischerwijs, portalen zorgde voor vele hersenkrakers en een goede dosis humor. Dit jaar komt Guru Games met Magnetic: Cage Closed, een puzzelgame met magnetische krachten. De game kent sterke overeenkomsten met Portal 2. In beide games ben je gevangen in één of ander complex, krijg je een soort wapen om de puzzels op te lossen en gaat dit vanuit een first-person perspectief.

Magnetic: Cage Closed

Qua presentatie is Magnetic duisterder. Dit heeft te maken met de setting. Je bent namelijk gevangene in Facility 7. Hier worden gevangenen gebruikt om nieuwe uitvindingen te testen. Uiteraard ben jij als speler de nieuwe gevangene die aan de beurt is. Het doel wordt al snel duidelijk: doe de testen goed en je krijgt een nieuw leven aangeboden: je komt vrij uit Facilty 7. Faal je echter, dan wacht een snelle maar pijnlijke executie. Met deze nieuwe motivatie doorspeel je de tutorial en kom je er al gauw achter dat spelen met magnetische krachten leuk is.

Het wapen waarmee je speelt, heeft twee magnetische krachten die actief zijn. De één trekt spullen aan, de ander stoot spullen af. Hiermee kun je bijvoorbeeld kleine kubussen wegschieten of juist massieve blokken wegduwen. Afhankelijk van de kracht die je instelt op je magnetische geweer, zijn je mogelijkheden hierin sterker of zwakker. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld hoger of verder springen (door jezelf af te stoten van een magnetisch plateau) en platformen bewegen om hiermee nieuwe gebieden bloot te leggen of juist gaten op te vullen.

Magnetic: Cage Closed 3

In de versie die wij kregen, de alpha-build van de game, vielen een aantal dingen nog op. Ten eerste is de performance sterk ondermaats. Een gemiddelde van maximaal 20 FPS durf ik het nog net te geven. Voor een verder aantrekkelijke game is dat een echte afknapper, omdat het de puzzels onnodig moeilijk maakt. Nauwkeurig springen en mikken wordt er in ieder geval niet makkelijker op. Wel is er natuurlijk de hoop dat de ontwikkelaar dit nog aanpakt: het blijft een alpha-versie. En daar reken ik stiekem eigenlijk ook wel op.

Een ander ding dat opviel, was de moeilijkheidsgraad van de game. Het kost, zeker in het begin, even moeite om alle nieuwe mechanismen door te krijgen. Hoe werkt een hogere sprong, welke knop is elk weer aantrekken en welke stoot juist af en ga zo maar door. Net als Portal vereist het weer een nieuwe manier van denken, maar op een positieve manier. Het spel is niet oneerlijk, alles wordt in het begin duidelijk uitgelegd en na de tutorial heb je alle tools die je nodig hebt om het spel uit te spelen. Het enige dat je hierin kan belemmeren zijn je eigen creatieve vaardigheden. Dat is het mooiste van de game: er is ruimte voor je eigen creatieve vaardigheden. Vrijwel elke puzzel kan op meerdere manieren worden opgelost, zonder hiermee de moeilijkheidsgraad naar beneden te halen. Een mooie balans, wat het ook leuk maakt om puzzels opnieuw te spelen.

Al met al lijkt Magnetic: Cage Closed een mooie titel te worden. Zodra de performance issues weg zijn, staat er een mooie puzzelgame/platformer met genoeg diversiteit om het geheel interessant te houden. De game verschilt bovendien genoeg van populaire titels als Portal en voelt zeker niet als rip-off, ondanks een aantal gelijkenissen. Die heb je nu eenmaal in een gelijk genre en mag geen breekpunt zijn. Of Magnetic: Cage Closed echt een goede game wordt, ontdekken we volgende maand wanneer de game verschijnt op Steam.