Blackguards 2

Tijdens FirstLook zag ik Blackguards 2 in actie. Het zag er zeer veelbelovend uit, als XCOM: Enemy Unknown met een RPG-jasje. Natuurlijk wilde ik weten hoe lekker het speelde.

Blackguards 2 is een strategische RPG waarbij je om de beurt speelt tegen de computer. Het komt uit de koker van het Duitse Daedalic, dat ons indiegames heeft gegeven zoals de Deponia-reeks, The Whispered World en het recent uitgekomen Randal’s Monday.  

De eerste indruk van Blackguards 2 is enigszins overweldigend. Het is een groot en uitgebreid spel met veel mogelijkheden en instellingen. De opzet is heel ambitieus en de tekenstijl ligt mij wel. Daedalic waarschuwde in een begeleidend schrijven dat de previewversie nog niet af is en een aantal bugs heeft. De bugs heb ik inderdaad ervaren en deze maakten het spel extra moeilijk. Ik ben dan ook niet zo ver gekomen als ik zou willen.

Cassia van Tenos

De hoofdpersoon is Cassia van Tenos, de afgezette heerser van Mengbilla. Je bent net in een labyrint gedumpt en moet zien te ontsnappen. Dit deel van het spel dient als de tutorial. Helaas krijg je absurd veel info in één keer voor je kiezen. Ook mogelijkheden die je pas kunt benutten zodra je met meerdere personages speelt. Dit maakt het een taai begin.

Actie-mogelijkheden

Je kan per beurt rondlopen met je personage en één actie uitvoeren. De mogelijke acties zijn behoorlijk uitgebreid. In het begin bestaat het slechts uit een hendel overhalen, met je zwaard een slag uitdelen of een toverspreuk. Tijdens gevechten kun je kisten openmaken, waardoor je meer goodies krijgt aan het eind van het gevecht. Ook kun je als actie van wapen wisselen, maar dat werkt niet altijd. Ook doen niet alle toverspreuken het op ieder moment. Ik heb verscheidene gevechten opnieuw gedaan en toen werkte iets juist wel of juist niet. Op een bepaald moment waren mijn savegames verdwenen, dus toen kon ik experimenteren met andere instellingen en keuzes.

Loop+Actie

Acties die je vaak uitvoert, kun je vastleggen in zogenaamde ‘hotkeys’, oftewel sneltoetsen. Dit kan per personage, dus dat biedt je de kans het spel naar je hand te zetten. Je kan het beeld ook kantelen en verschuiven, maar niet draaien.

Je kan het spel meestal opslaan na een gevecht. Meestal, dus niet als er een filmpje is met een aansluitend gevecht. Je gaat dan het aansluitende gevecht in met je instellingen van het vorige gevecht en dat wil je vaak niet. Als je een gevecht hebt verloren, dan kun je het meteen opnieuw doen, maar niet eerst je wapens et cetera aanpassen. Daarvoor moet je echt een vorige save inladen. Hopelijk worden deze ontwerpfoutjes nog snel aangepast.

Instellingen etc

Na de tutorial en je eerste paar schermutselingen heb je een leuk groepje helden bij elkaar verzameld. Dat zijn een aantal bekenden uit Blackguards. Je komt dan in een groot gevecht waar je het opneemt tegen ten minste elf tegenstanders. Je moet steeds wachten tot alle poppetjes hebben bewogen en met zoveel personages wordt het een beetje saai. Tel daarbij op dat je elkaar weinig schade toebrengt en je krijgt langdradige gevechten, die je tactisch moet rekken om te kunnen overleven.

Sommige toverspreuken zijn zwaar overpowered. Er is een area of effect-spreuk die meer schade doet in een heel gebied, dan een vergelijkbare spreuk op één persoon. Dat klopt niet echt. Daedalic gaat hier dan ook iets aan doen.

Area of Effect

Blackguards 2 is een leuk spel voor de liefhebber, maar deze versie is nog niet af. Het heeft een aantal subtiele aanpassingen nodig om het lekker speelbaar te maken. Het verhaal is leuk en onderhoudend. Je kunt ook zien dat de makers het spel met veel plezier hebben gemaakt en grootse ideeën hebben. Ik hoop dat ze de tijd nemen om deze visie goed uit te werken.

Blackguards 2 komt 20 januari 2015 uit en kun je nu al pre-orderen voor €29,95 bij Humble Store.