Call of Duty: Ghosts multiplayer

De multiplayer van Call of Duty: Ghosts heeft een aantal veranderingen, wat kunnen we verwachten?

Header

Als eerste is er nu Create a soldier, wat gebaseerd is op create a class. Dit keer maak je jouw eigen soldaat, met eigen uiterlijk en voor het eerst, geslacht. Door de editor zijn er zo’n twintigduizend mogelijkheden. Geheel uniek zul je niet zijn, maar de kans dat je jouw digitale evenbeeld tegenkomt is een stuk kleiner dan voorheen. Dan nog een handige feature: jouw soldaat die je bijvoorbeeld op PlayStation 3 gebruikt, kun je bijvoorbeeld op een Xbox One van je vriend downloaden om daar te spelen met jouw eigen soldaat.

Er is een nieuwe wapenklasse toegevoegd, Marksman rifles, een tussenweg voor sniper rifles en assault rifles. Dit wapentype heeft de mogelijkheid tot zoomen, al is dat niet zo ver als de sniper. Het heeft wel meer vuurkracht dan een assault rifle. Over snipers gesproken: snipers zien voortaan een blurred omgeving rondom hun scope als ze ingezoomd zijn in plaats van niets zoals in de vorige delen, een voordeel zodat je nog iets ziet wat er om je doel heen gebeurt.

Ghosts

Het perksysteem van Call of Duty: Ghosts is overhoop gegooid. Er zijn nu perks met elk een x aantal punten, variërend van 1 tot 5. Logischerwijs is de perk die vijf punten kost beter, maar omdat je maar acht punten mag gebruiken houd je niet veel over. Het wordt dus kiezen, ga je voor acht goedkope perks, of maar één of twee betere perks? Er zit nog wat rek in: als je jouw tweede wapen en granaten inlevert, heb je enkel je primaire wapen, maar wel elf punten te besteden in het perksysteem.

Zo kost ‘Takedown’ een punt, maar is toch handig. In Call of Duty: Ghosts zie je waar je teamgenoot neergeschoten is en weet je dus ook dat de schutter nog in de buurt is. Met  deze perk wordt dat dus niet meer aangegeven. Je bent twee perkpunten kwijt voor ‘On the Go’, herladen tijdens het sprinten. Een vijfpunter is ‘Dead Eye’, je doet meer damage naarmate je meer kills hebt gemaakt.

Ghosts

De killstreaks zijn ook aangepakt. Net als in Call of Duty: Modern Warfare 3 kies je eerst een bepaalde killstreak package, namelijk Assault, Support of Specialist. Binnen die packages zijn uiteindelijk twintig nieuwe kill streak-rewards. In de demo was er alleen assault en support aanwezig. In Assault vinden we bijvoorbeeld ‘satcom’. Deze killstreak vraagt je om units neer te zetten, tot een maximum van vier. Elke unit die je neer hebt gezet geeft bonussen. Zo krijg je met 1 satcom een radar, maar heb je er daadwerkelijk vier neergzet, dan weet je waar je vijand zich bevindt, ook op welke hoogte en waar hij naartoe kijkt. Goed verdekt opstellen van die units is dan ook erg belangrijk voor dit tactische voordeel.

Met ‘Maniac’ krijg je een andere, betere outfit om meer te kunnen verdragen, ren je sneller, maar heb je alleen een mes om mensen aan te vallen. Probleem hierbij is dat je niet kunt genezen zolang je dit pak aan hebt, dus oppermachtig word je niet. Van de drie killstreaks die we mochten proberen in assault is  'Guard Dog' is daarvan zeker de tofste. Riley, de ondertussen veelbesproken hond met eigen Twitterkanaal, is jouw waakhond. En hij gedraagt zich zoals een waakhond zich hoort te gedragen. Hij blaft als hij vijanden ruikt, en valt ze ook aan. Ga jij dood en respawn je ergens, rent Riley vanaf zijn plek naar je toe. Onderweg bijt hij graag nog tegenstanders. Probleem is wel dat je tegenstander ongeveer weet waar je zit, dus helemaal voordelig is Riley nu ook weer niet.

Ghosts

In de Package Support vinden we weer de satcom. Dit hebben ze gedaan om teamleden samen te laten werken deze units zo snel mogelijk op te zetten en te beschermen. De ‘nightowl’ is een soort radardrone die achter je zweeft. Hij beschermt je tegen explosies en laat je weten of er vijanden in de buurt zijn. Tenslotte is er een killstreak waar je een rocketlauncher met lasergeleiding kunt krijgen, om zo de raket nog een beetje zijn richting te laten vinden.

Dan is er nog een nieuwe manier van ervaring verdienen: Squads. Je kunt je team soldaten het op laten nemen tegen een ander team. Dat kan online, maar ook offline, want Infinity Ward heeft gezorgd dat de AI zo slim moet zijn dat ze bijna menselijk zijn. De AI-soldaten  snappen welk wapen ze in hun handen hebben, met hun voordelen en beperkingen. Natuurlijk kun je ook met je team van menselijke spelers het opnemen tegen andere menselijke spelers. Als er iemand niet is wordt de plaats overgenomen door een AI-bot. De ervaring die je opdoet telt online mee.

Ghosts

De dynamic maps zijn ook weer terug, al is het dit keer uitgebreider. Zo heb je de map Strikezone. Door een killstreak te verdienen in desbetreffende level kun je de hele map slopen en zo de strategie omgooien. Er zitten ook kleinere dynamische stukken in een map, bijvoorbeeld een tankstation dat je kunt laten ontploffen waardoor het dak schuin op de grond ligt en als dekking kan worden gebruikt.

Nieuwe bewegingen zijn er ook. Als eerste is er ‘contextual lean’, om makkelijk om hoeken te kunnen kijken en schieten. Het is ook heel simpel, want je hoeft geen aparte knop te gebruiken. Als je tegen een muur staat, moet je gewoon de richting aangeven waar je om het hoekje wil kijken. Ook het freerunnen is gemakkelijk, je springt over een hek of obstakel heen en als bonus kun je nog schieten terwijl je dit doet ook. De knee slide zorgt voor een coole beweging, al glijdend schiet je iemand onder een hangend obstakel of gewoon om lastiger te raken te zijn.

Ghosts

De audio van wapens en gadgets klinken in Call of Duty: Ghosts anders, het maakt uit of je binnen of buiten bent. Dit geeft je als speler dus een hint waar iemand zich bevindt. De betere meldingen van soldaten als "er is iets aan de hand bij de fontein", helpen je zeker bij het weten waar er iets gebeurt.

Dan zijn er zeven nieuwe modi in het spel. Op gamescom waren alleen Search and Rescue, Cranked en Blitz te spelen. In Search and Rescue ga je niet meteen dood als je beschoten bent, maar val je neer en verschijnt er een dogtag. Als een teamlid jouw tag oppakt, dan kom je weer tot leven. Pakt de tegenstander jouw dogtag op, dan ben en blijf je dood. In Cranked heeft elke soldaat een timer van dertig seconden. In die tijd moet je iemand doden of helpen in een assist. Lukt dat, dan reset die teller weer naar dertig, anders explodeer je en is het afgelopen. In Blitz bestaat de arena uit  twee portals. Als iemand van jouw team door de vijandelijke portal gaat, dan scoor je een punt, en verschijn je  weer terug bij jouw eigen basis om nog eens die tocht gaan doen.

Ghosts

Activision heeft dit jaar ook veel tijd in apps gestopt. Je statistieken zien, communiceren met je eigen clan, of je loadout aanpassen als je bezig bent met de game, een tweede scherm dus. Dan zijn er nog Clanwars, niet alleen ingame, maar ook via de app. Je kunt zien welke gebieden je moet innemen om punten te verdienen en hoe de status is van de regio die in de periode centraal staat in de clan-wars.

De ontwikkelaars, dit jaar Infinity Ward, krijgen het ieder jaar weer te horen: oude engine, weinig grote vernieuwing, melkkoe, enzovoorts. En ook dit jaar kan men dit gerust roepen, het is wederom niet wereldschokkend anders geworden. Toch blijft de multiplayer altijd leuk, zeker met modi als Blitz en helemaal met Cranked. Dit jaar zal Call of Duty weer goed verkopen, want het merendeel wacht niet op vernieuwing, die wil gewoon elk jaar weer het nieuwe deel van een van de succesvolste shooter-franchises online spelen.