Tearaway

Of PlayStation Vita zoals Sony nu al tijden beweert écht aan zijn revival bezig is, valt te betwijfelen. Sfeervolle platformer Tearaway  is in ieder geval een stap in de goede richting. Een grote stap voor een kleine console.

Tearaway-header (Foto: Sony)

Sfeer

De grijns op de gezichten van de journalisten aanwezig bij de Tearaway-presentatie doet het al vermoeden: Tearaway wordt de vrolijkste, meest sfeervolle game die de game-industrie in lange tijd heeft gekend. Van de papieren raven die dwalend de lucht doorzweven tot de folkmuziek die het spel een geheel eigen gezicht geeft: Tearaway is precies wat de Vita nu nodig heeft.

Tearaway (Foto: Sony)

In de demo die creatief manusje-van-alles Media Molecule tijdens gamescom toonde, kreeg onze boodschapper de opdracht een boerderij te doorkruisen om vervolgens een woelig sneeuwlandschap te overwinnen. De boerderij fungeert als eerste interieurlocatie en lijkt, net zoals de ijzige bergtocht, haast een wereld op zich. Niet omdat dit gebied groot is, maar omdat het qua sfeer zo sterk differentieert van de eerste natuurlocatie die je tegenkomt. Ook worden er weer heel wat nieuwe gameplayelementen geïntroduceerd.

Tearaway (Foto: Sony)

Nieuwe mogelijkheden

Iota (of Atoi, dit kies je zelf aan het begin van de game) leert al snel hoe hij/zij zich moet opplooien om zo door kleinere gaten te kunnen rollen. De interactie met zowel de camera en de touchscreen als de achterkant van je mobiele powerhouse is lovenswaardig en wordt elke keer weer naar nieuwe hoogten gestuwd. Deze keer blijft het niet bij eenvoudigweg blokken omduwen, maar moet je tandwielen bedienen, hellingen (ver)plaatsen, glimmende stroken omkrullen en via de cameramodus de gekste objecten tevoorschijn toveren.

Tearaway (Foto: Sony)

Hier komt nog eens bij dat de gehele wereld uit papier bestaat, waardoor je ook daadwerkelijk het gevoel krijgt dat elke interactie in de realiteit ook mogelijk zou zijn. Een kunstvirtuoos zou zelfs in staat zijn Tearaway na te bouwen met slechts schaar en papier. De verzamelobjecten in deze innovatieve platformer hebben overigens niet alleen als doel je kinderlijke verzamelwoede te bedaren, maar geven je ook toegang tot instructies om origamigewijs de dieren uit Tearaway zelf te bouwen, of beter gezegd, plooien.

Tearaway (Foto: Sony)

Klassiek, maar dan innovatief

Zonder de unieke mogelijkheden van Sony's handheld en de papieren omgeving is Tearaway een schattige, maar klassieke platformer. Gecombineerd met voorgenoemde elementen is het bijna zeker een topper om in de gaten te houden. De verkoop van PlayStation Vita loopt niet van een leien dakje en de zaken zien er niet helemaal rooskleurig uit. Maar Tearaway zou weleens kunnen bewijzen wat de handheld echt in zijn mars heeft en veel consumenten kunnen overhalen om een Vita te kopen. De verkoop stijgt in ieder geval binnenkort al zeker met één persoon. Allemaal dankzij Tearaway. (En misschien door de prijsverlaging, maar dan nog.)