F1 2013

Codemasters komt dit jaar weer met een nieuwe F1-game in de vorm van F1 2013. Tijdens GamesCom mochten we kort aan de slag met de racer en keken naar de nieuwigheidjes die F1 2013 ons gaat bieden, waaronder de Classic Modus.

F1 2013

Geen KERS, geen DRS, geen omgekeerde neuzen en de mogelijkheid om zo nu en dan een fout te maken, dat is waar F1 2013 naartoe gaat met de Classis Modus. Classis Modus is een nieuwe modus binnen de F1-reeks waarbij je kunt racen op circuits die nu niet beschikbaar zijn in wagens die stof staan te happen binnen musea. De Classis Modus is verdeeld over twee verschillende tijdperken: de jaren 80 en 90. Elke tijdperk (of era) biedt een variatie aan oude bolide's, racehelden en circuits. We kunnen onder andere racen met Alain Prost, Nigel Mansell en Eddie Irvine in racevehikels als 1988 Team Lotus 100T of de 1999 Williams FW21.

F1 2013 - ClassicEasypeasy
Het eerste dat opvalt als je racet binnen de Classic Modus is dat het geheel wat makkelijker aanvoelt. Daarmee bedoel ik niet dat de game arcade aanvoelt, verre van. Fouten worden alleen minder snel afgestraft. Als je in de reguliere modus een race rijdt, dan kan elke fout je de race kosten. In Classic kun je zo nu en dan een klein foutje maken omdat het bijsturen wat makkelijker is. Je glijdt minder snel van de baan af. Codemasters gaf aan dat elk voertuig anders aanvoelt en rijdt zoals ze in die tijd ook zouden rijden. 

Niet alleen de voertuigen zijn historisch correct, ook enkele banen zijn terecht van weg geweest. We kunnen weer rijden op Imola en Brands Hatch. Daarnaast is ook de look-and-feel van Classic zoals de televisie ze in die tijd toonde. Inclusief de oranje tekst groot in beeld. Fans van de Formule 1 uit de jaren 80 of 90 kunnen met deze modus zeker hun hart op.

F1 2013 - Schmi

SAVE!
Tijdens de presentatie van Codemasters kwam een ander onderdeel heel vluchtig aan bod. Een nieuwe feature die maar kort werd besproken maar naar mijn mening de game fors verandert: Mid Sesssions Save. Met deze nieuwe feature heb je de mogelijkheid om op elk willekeurig moment de game op te slaan en later weer verder te gaan. Als je een volledig raceweekend wil spelen op 50%, ben je al gauw een kleine twee uur aan het racen. Als je niet zoveel tijd hebt, koos je vaak voor een korte race of een challenge. Nu kun je echter alsnog die race starten, halverwege opslaan en later weer verder gaan. Ik verwacht dat men nu veel vaker een race op 50% op hoger zal starten.

Daarnaast zijn er zat van kleine tweaks en veranderingen doorgevoerd om de game nog beter te maken. Het penaltysysteem is aangepakt, de game ziet er visueel weer een stukje beter uit en de laatste wijzigingen binnen de racewereld zijn doorgevoerd. We vroegen de makers nog of ze het penaltysysteem voor de multiplayer ook gaan aanpakken. Met name het afstraffen van gamers die online maar wat aanklooien en zo het raceplezier van anderen verpesten. Codemasters gaf aan dat ze dat graag willen aanpakken en enkele ideeën op de plank hebben liggen. Echter, voor deze versie zal dit nog niet doorgevoerd worden, maar ze hopen dat de 2014-versie meer onderscheid maakt tussen 'good drivers' en 'bad drivers'.