Stronghold Crusaders 2

Het heeft even geduurd maar binnenkort mogen we dan eindelijk aan de slag met het vervolg op de game Stronghold Crusader. Developer Firefly liet tijdens GamesCom het tweede deel uit de reeks zien die begin 2014 uit moet komen. 

Stronghold Crusader II

Het hoofddoel van de game zal niet veranderen ten opzichte van de game die in 2002 uitkwam. Jij krijgt als speler een kasteel en enkele onderdanen. Het is de bedoeling om jouw kasteel en stad uit te breiden en te beschermen van andere koningen in het rijk. Dit kun je doen door de andere koningen te verslaan of te bevrienden. De gameplay lijkt op het eerste oog veel op Age Of Empires maar volgens Firefly zitten er toch grote verschillen in die je alleen maar ziet door de game te spelen.

SC2: Stad

Vergeleken met het de eerste Stronghold Crusader is vooral de 3D-engine een grote verandering. De game is een heel stuk gedetailleerder geworden, wat natuurlijk ook logisch is na tien jaar. Dit betekent echter ook dat je mannetjes zich steeds anders zullen gedragen. Als ze een muur gaan slopen, zullen ze ander materiaal gebruiken dan wanneer ze een vijand verslaan. Een logisch detail maar dit wordt toch redelijk vaak vergeten.

In andere games slaan jouw poppetjes met een zwaard op een muur waarna deze muur in brand vliegt, niet heel logisch natuurlijk. Nu pakken ze een pikhouweel, slaan in op de muur, stenen vliegen in het rond en de muur brokkelt beetje bij beetje af. Daarnaast is het afbreken van een muur natuurlijk een lang proces. Op je leger te helpen zijn er ook katapulten die grote stenen op de muur afschieten. Zodra zo'n rotsblok de muur raakt, vliegen de brokken er aan de andere kant van de muur vanaf. Een klein detail dat veel verschil maakt.

SC2: Fire

Om jouw koninkrijk te beschermen van andere koningen kun je een aantal stappen ondernemen. Je kunt andere kastelen aanvallen maar je kunt ook vriendschappen creëren. Firefly vertelde dat er een achttal andere personages in de game zitten die ieder op een andere manier reageren en hun rijk uitbreiden. Ook de manier van aanvallen zal verschillen. Sommige kiezen voor een frontale aanval met grote sterke wapens. Anderen zullen het tactischer spelen en weer andere zullen kiezen voor een verdedigende tactiek. 

Vriendschappen moeten overigens met een korreltje zout genomen worden. Niet iedereen is zo vriendeijk als ze beweren, gaf de developer aan. Sommige koningen sluiten alleen vriendschappen af omdat ze geïnteresseerd zijn in jouw resources. Het is dus van belang om constant je 'vrienden' in te gaten te houden voordat ze een dolk in je rug steken.