Wolfenstein: The New Order

Wolfenstein krijgt een nieuw vervolg. Mein Leben!

Header

Vroegah, toen de vissen nog liepen en poepen met lange oe werd geschreven was er een ontwikkelaar die de toon zette voor shooters in die periode. Wolfenstein 3D wordt gezien als de moeder van de 3D-shooter. Door de shareware-variant was het spel op elke pc wel te vinden en dat betekende eeuwige roem en herkenning voor ontwikkelaar id Software. Hoe het met dat bedrijf is gelopen is bekend. Doom, Quake, Rage en de vele vervolgen, maar vooral hun grafische engines, doen mee in de geschiedenis van het shooter-genre.

Wolfenstein: The New Order

Het bedrijf hoort tegenwoordig bij uitgever Bethesda Softworks. De uitgever heeft ontwikkelaar MachineGames, een nieuwe studio met oud-werknemers van StarBreeze Studios, gevraagd om een negende game gebaseerd op Wolfenstein 3D te maken. Met mensen die aan The Darkness en The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay hebben gewerkt een leuke klus om als studio mee te beginnen, lijkt ons. Wolfenstein: The New Order speelt zich af in een alternatieve tijdslijn. Het is 1960 en de nazi’s hebben gewonnen. En dat betekent werk voor William "B.J." Blazkowicz, de held van het allereerste deel.

Wolfenstein: The New Order

Alleen is er een probleem. Blazkowicz heeft na een geheime missie in de Tweede Wereldoorlog die fout is gegaan last van geheugenverlies en heeft veertien jaar in een gekkenhuis gezeten. Als hij ontsnapt komt hij in een wereld terecht met een geavanceerd leger van zijn oude vijand. Time to kick ass en chew … oh wacht, dat is een andere cultheld. Nou ja, aars schoppen mag Blazkowicz ook zonder kauwgom, want hij is de enige zo gek om een tegenaanval op te zetten om de superwapens van de nazi’s uit te schakelen en zo het verzetsleger een eerlijke kans te geven de vijand te verslaan.

Wolfenstein: The New Order

Eindelijk, geen zombies meer als tegenstander, maar good ol’ nazi’s. Wel met een twist, want blijkbaar hebben ze technologieën ontdekt die de tijd ver vooruit zijn. Verwacht naast soldaten dan ook mechs, robots dus. En deze zijn een stuk lastiger van hun 'Leben' te veroveren. Niet omdat ze zo snel of tactisch zijn, maar vooral omdat er een half magazijn aan kogels doorheen gaat voordat ze het licht uitgaat bij ze.

Wolfenstein: The New Order

Munitie is schaarser in Wolfenstein: The New Order dan voorheen en hiermee wil de ontwikkelaar zorgen dat het niet de zoveelste hersenloze shooter wordt. Je moet dus bedenken wie of wat je tegenover je hebt en daar het juiste wapen tegen gebruiken. Zwaarder geschut dan nodig gebruiken betekent dat je tegen een latere zwaardere tegenstander problemen gaat krijgen. Her en der zijn ook turrets te vinden om even los te gaan op je tegenstander en dat bespaart munitie bijvoorbeeld. Er proberen te geraken voordat de vijand je ziet is een optie. Nadenken dus, voordat je het gehele magazijn van een geweer in een mech knalt.

Wolfenstein: The New Order

Grafisch is het allemaal veel leuker geworden. De nieuwere engine van id Software wordt gebruikt en dit keer is het niet veilig om achter een muurtje te blijven schuilen, want deze wordt gegarandeerd kapotgeschoten. Het spel is dan ook intenser en je hebt niet onbeperkt de kans te blijven schuilen tot de tegenstander een ons weegt. Actie dus en alleen schuilen als je moet herladen, voor de rest moet je bewegelijk rondrennen terwijl je zo’n robot vol lood pompt. Of een alternatieve route vinden, om zo langs de robot zonder geweld te geraken.

Wolfenstein: The New Order

Je health geneest in Wolfenstein: The New Order vanzelf. Niet dat de medipacks niet meer nodig zijn, want het geneest tot het volgende twintigtal. Heb je 29 levenspunten over, dan zal de meter zich herstellen tot 40 levenspunten. Zo krijg je een beetje meer kans te overleven, maar om totaal te genezen zul je medikits moeten vinden. Deze liggen her en der, natuurlijk ook in geheime kamers en Duitse soldaten hebben ze soms ook bij zich, dus even een slachtoffer onderzoeken is nuttig voor je leven en voor je munitievoorraad.

Wolfenstein: The New Order

Dat het niet alleen hersenloos schieten wordt bewijst een stukje in een trein. Blazkowicz haalt koffie en komt lans een Duitse officier. Zij vraagt hem een test te doen, anders mag hij niet terug naar zijn rijtuig. Mislukt de test, dan is hij geen Ariër en zal hij geëxecuteerd worden. Ze toont telkens twee kaarten met daarop situaties of objecten en vraagt welke kaart het meest een bepaald gevoel opwekt. Naast de kaarten ligt een pistool, maar ze waarschuwt al dat als hij iets probeert het snel afgelopen met hem zal zijn. Een psychologische gevecht in een Wolfenstein, het moet niet gekker worden.

Wolfenstein: The New Order is anders dan je zou verwachten van de klassieke shooter. Meer actie door het niet al te lang kunnen schuilen, meer variatie in vijanden door robots en meer alternatieve gameplay in de vorm van verhalende spellen zoals in de trein. Wolfenstein: The New Order komt december uit op pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.