Disney Infinity

Het is alweer een tijdje geleden aangekondigd dat Disney met een speciaal interactief videospel voor kinderen komt. Vanaf het eerste moment is Disney Infinity door de grote massa weggezet als goedkope Skylanders-kloon. Maar is dat wel zo? Op de E3 heb ik geprobeerd te achterhalen of deze vergelijking wel klopt.


De vergelijking met de immens populaire Skylanders-spellen is op het eerste gezicht inderdaad snel gemaakt. Disney Infinity werkt namelijk ook met een powerbase waar je een fysiek poppetje op zet dat vervolgens op magische wijze op je beeldscherm verschijnt. Toch houdt, als je iets verder kijkt, de vergelijking hier wel zo’n beetje op. Disney Infinity gaat op dit figuurlijke kruispunt namelijk een heel andere kant op.

Er zijn verschillende soorten poppetjes die je kunt verzamelen om via de powerbase mee te spelen. Al deze personages zijn bekenden uit Disney-films. Hierbij moet je denken aan Jack Sparrow uit Pirates of the Caribbean, de hele familie Incredible en nog veel meer personages. Daarnaast zijn er ook verschillende plaatjes die je onder de poppetjes kunt plaatsen. Er zijn dingen die je in hun hand kunt plaatsen, zoals laserpistolen of verfkwasten, en er zijn dingen die ze gebruiken om vooruit te bewegen, zoals de koets van Assepoester of Dumbo de olifant om op te vliegen. Al deze extra’s zijn in elke denkbare combinatie te gebruiken.

Ook de wereld waar jouw personage in rondloopt is aan te passen met extra plaatjes. Zo kun je Mister Incredible laten rondlopen in een wereld op basis van Alice in Wonderland. Als je het Alice-plaatje vervangt door een Junglebook-plaatje verandert de wereld om je heen vanzelf. Het leuke hieraan is dat er wel laadtijden in de veranderende wereld zitten, maar dat je ondertussen wel gewoon kunt blijven rondlopen. Je ziet al lopend de hele wereld om je heen veranderen.

De basisgameplay bestaat uit een avonturenmodus. Elk personage heeft zijn of haar eigen avonturen waarbij je verschillende opdrachten moet vervullen in de wereld. Hierbij is een platformer als basis gekozen, omdat deze gameplay heel toegankelijk is voor kinderen. Hierbij kun je via een drop-in drop-outsysteem alleen of met zijn tweeën spelen. In de missies zijn ook de extra plaatjes te gebruiken, met uitzondering van de omgevingsplaatjes.

Daarnaast is het mogelijk om in een soort open wereld alles te bouwen dat je maar kunt verzinnen. Hiermee kun je een volledig zelf verzonnen speelveld maken waarin je allerhande opdrachten of missies kunt maken. Wil je een racebaan bouwen? Wil je een toren maken die je met een katapult moet omschieten? Alles kan. Er is zelfs een stadion in het spel aanwezig waarin je bijvoorbeeld voetbalwedstrijden kunt bouwen.

Het leuke aan deze bouwmodus is dat je niet alleen opdrachten en obstakels kunt bouwen. Je kunt de wereld van alles laten doen in een volgorde of in een kettingreactie zoals jij dat wilt. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat wanneer je een goal scoort er een confettikanon afgaat en het publiek in het stadion gaat juichen. Daarna kun je instellen dat bij een derde gescoorde punt er een vijand vanaf een neergezet portaal verschijnt die je dan moet verslaan. Je kunt het zo gek genoeg niet verzinnen of het kan. Elke wereld die je hebt gebouwd kun je uploaden naar Disney zodat deze, indien geschikt, beschikbaar wordt gemaakt voor andere spelers.

Het spel is wel heel duidelijk gemaakt op het verzamelen en kopen. Elk spel komt met een paar poppetjes en een powerbase. Alle andere poppetjes kun je los of in speciale pakketten kopen. De plaatjes zijn in blinde verpakkingen te koop, wat betekent dat je niet weet wat je koopt. Op deze manier hoopt Disney een levendige ruilhandel te creëren tussen kinderen die dubbele plaatjes hebben. Ouders en grootouders hoeven in ieder geval niet lang meer te zoeken naar een kadootje voor kinderen die dit spel hebben en spelen.

Aan het eind van de presentatie die ik heb gezien is duidelijk geworden dat Disney Infinity echt wel iets anders is dan Skylanders. Het biedt een heel gevarieerd spelaanbod waarbij jongere kinderen zich urenlang, afhankelijk van het aantal poppetjes dat zij hebben, kunnen vermaken met de verschillende avonturen. De wat oudere kinderen kunnen dan weer al hun creativiteit loslaten in de bouwmodus en spelen in hun eigen gemaakte wereld of die van anderen. Met de bijna oneindige mogelijkheden in de bouwmodus is dit een spel waarbij je kinderen dagenlang kwijt kunt zijn. Disney Infinity is een heel goed spel in de immer kindvriendelijke Disney-stijl. Aan de taalbarrière bij kinderen is uiteraard ook gedacht, want het spel wordt in vijftien verschillende talen uitgebracht.

Disney Infinity komt 20 augustus uit op Xbox 360, PlayStation 3, Wii, Wii U en Nintendo 3DS.