Dead Space 3

Electronic Arts heeft een demo van Dead Space 3 vrijgegeven, waarin het bedrijf ingaat op drie kernelementen van het spel. Horror is daar niet eentje van.

Wie zich het fantastische slotstuk nog van Dead Space 2 kan herinneren, weet dat het verhaal van hoofdpersoon Isaac Clarke eigenlijk mooi is afgerond. Het complex is opgeblazen en het bestaat niet dat er ook nog maar iets levends onder het puin vandaan gehaald kan worden. Maar toch is er nog ruimte voor een derde deel, vanwege een klein detail: het ‘onderschepte’ gesprek tussen twee mysterieuze sleutelfiguren die overleggen over de volgende stap van de nieuwe religie.

Mocht je nou nog geen enkel deel van Dead Space hebben gespeeld, dan klinkt bovenstaande als niets minder dan de grootste mumbo jumbo op internet. En hoewel het nogal flauw is om zodoende een open einde aan een anders mooi afgesloten reeks te breien, biedt het nieuwe kansen voor de Dead Space-serie, die in 2008 hoge ogen gooide met het eerste deel. Niet alleen omdat het horrorelement goed naar voren kwam, maar ook vanwege de grondslag van het verhaal.

Dat verhaal heeft alles te maken met een krachtige religie en zogenoemde Markers. Dat zijn belangrijke monumenten voor de Kerk van Unitology. In die Markers zit een virus waar mensen zwaar van gaan hallucineren en elkaar op een gegeven moment gaan afslachten. Een groot aantal lichamen wordt overgenomen door de buitenaardse parasieten, waardoor zij verworden tot Necromorphs. Die wezens maken het Clarke al in twee delen lang moeilijk en ook in deel drie is dat niet anders.

Anders dan in de eerste twee delen start je in Dead Space 3 niet op een verlaten ruimteschip, vol smalle gangen. Dat is logisch, aangezien de laatste keer dat we Clarke zagen hij wegvloog in een ruimteschip met een collega die net haar oog was verloren aan Strauss (één van die doorgedraaide, hallucinerende gekken). De demo laat daarmee meteen zien dat we een avontuur mogen verwachten dat de grote, wijde omgevingen opzoekt en minder de focus legt op smalle gangen.

De demo sluit overigens niet helemaal aan op het einde van het tweede deel, omdat er ‘opeens’ nog een overlevende van de Sprawl in beeld komt. Ook is niet duidelijk wat er met één-oog Ellie is gebeurd en waarom ze überhaupt op de koude, verloren planeet zijn beland. Een snelle google leert ons dat er wel degelijk een goede overgang is tussen beide delen, maar daarvoor moeten we nog ongeveer een week of twee wachten om te zien hoe dat precies uitpakt.

EA heeft de demo voornamelijk vrijgegeven om ons kennis te laten maken met twee nieuwe aspecten en één vertrouwde. De mogelijkheid om zelf wapens te fabriceren en de co-operatieve verhaalmodus zijn nieuw in de serie, terwijl er ook aandacht uitgaat naar de stand voor één speler. Helaas moeten we voorlopig concluderen dat de co-op het Dead Space-gevoel ondermijnt. De tijden dat je alleen door onbekend terrein heenliep, zijn voorgoed voorbij.

Het fabriceren van eigen wapens kan nog wel eens leuk worden. Je vindt onderdelen op dezelfde manier als je kogels of health vindt, dus daar zit gelukkig geen verschil in. De wapens daadwerkelijk in elkaar knutselen gaat ook heel simpel, maar het leidt eigenlijk een beetje af van waar Dead Space ooit om draaide: horror, het moeten doen met de middelen die je hebt en het idee dat je altijd alleen bent. Door het maken van eigen wapens en de co-op, wijkt het wel heel erg af van het kernconcept.

Denk bijvoorbeeld aan Resident Evil, die sinds deel vijf een co-operatieve stand heeft voor twee man. Het spel veranderde daardoor in een schietspel vol actie, waar horror is ingeruild voor het hebben van een goed reactievermogen en waar griezelige wezens plaats hebben gemaakt voor groteske en vooral smakeloze schietschijven. Het deed de serie geen goed en dit is waar Dead Space 3 op afstruint. Het is te vroeg om dat definitief te concluderen, maar de vooruitzichten zijn negatief.