Puppeteer

Uitgevers kiezen, zeker in deze tijden van economische onzekerheid, voor de gegarandeerde verkopen die vervolgen van bekende titels zoals Assassin's Creed, Killzone en New Super Mario Bros. met zich meebrengen. De compleet nieuwe titels die de afgelopen jaren door grote publishers zijn uitgebracht zijn bijna op één hand te tellen. Groot was dan ook de verbazing toen Sony afgelopen gamescom drie geheel nieuwe games aankondigde: Rain, Tearaway en Puppeteer, waarin de hoofdrol is weggelegd voor een houten jongen zonder hoofd.

header

Puppeteer wordt gemaakt door Sony Japan, en dat is goed te zien aan de game. Het idee achter het spel komt door bunraku, een Japanse vorm van een poppentheater. In een poppentheater verandert de omgeving om het personage heen, in plaats van dat het personage zelf door steeds wisselende omgevingen moet lopen. In Puppeteer is dit ook het geval. Je bent zelf letterlijk het middelpunt van de game, maar als een soort minitheater sluit steeds het gordijn en sta je na het openen in een andere omgeving. Het spel is een ouderwetse 2D-platformer met een vaste camera. Deze vaste camera zorgt ervoor dat er grafisch veel meer met de game gedaan kon worden. Allereerst is de hele game met de hand geanimeerd. Door de vaste camera hoeft niet alles in 3D en kan dit gedaan worden. Daarnaast zorgt de vaste camera ervoor dat er veel meer processorkracht van de PlayStation 3 overblijft om het spel qua verlichting en details nog mooier te maken. Het spel spat bijna van het scherm af.

1

Belangrijker dan de looks van een spel is natuurlijk de inhoud. Puppeteer draait om het jongetje Kutaro. De jonge knul wordt op een avond ontvoerd door de kwaardaardige Moon Bear King naar een donker kasteel en hier wordt het jongetje veranderd in een houten pop. De Moon Bear King is echter nog niet klaar met Kutaro. De koning bijt zijn hoofd eraf en gooit de rest van zijn lichaam als vuil weg. Maar een nieuw hoofd is zo gevonden als je een beetje inventief bent, en na het ontdekken van een speciale schaar kan Kutaro op zoek gaan naar zijn eigen hoofd en de weg naar huis.

Hoewel geen enkel hoofd zo fijn is als je eigen hoofd, zijn er veel dingen die prima voldoen als tijdelijk hoofd. Een spinnenkop bijvoorbeeld, of een pompoen. Elk hoofd heeft een speciale vaardigheid. Draag je het spinnenhoofd dan kun je bij een groot spinnenweb bijvoorbeeld worden opgehesen door een spin om zo in een bonuslevel te komen. Je hoofd is tegelijkertijd je leven, word je geraakt dan verlies je je hoofd en heb je enkele seconden om het weer terug te vinden anders kost het je een leven.

puppeteer

Een ander belangrijk ding in de game is Calibrus. Calibrus is de schaar die je tijdens je queeste zal helpen. De schaar vormt zich naar zijn houder en kan dus stoer en groot zijn, of juist heel klein en van goud. Naarmate je in het spel sterker wordt, zal de schaar dus automatisch ook sterker worden. Qua gameplay speelt Calibrus ook een grote rol. Regelmatig zul je puzzels moeten oplossen door er letterlijk doorheen te knippen.

Hoewel het spel er misschien heel kinderlijk uitziet en ook zeker geschikt wordt voor kinderen, zal de game ook voor volwassenen interessant zijn door een diepere laag. Je zult veel geheime dingen kunnen ontdekken en er is veel afwisseling qua scenes, vijanden en hoe deze vijanden verslagen kunnen worden. Daarnaast zijn er ook veel eindbazen in het spel en 'hoe verder je komt, hoe vreemder het wordt', aldus de developer.

puppeteer

Laat je dus niet afschrikken door de vrolijke kleurtjes en misschien een beetje kinderachtige setting in Puppeteer. Dit is een typisch Japans spel waarbij je je gewoon mee moet laten voeren. Van wat ik gezien heb ben ik in ieder geval erg enthousiast geworden en ik kan niet wachten om met de game aan de slag te gaan!

Puppeteer verschijnt in 2013 voor PlayStation 3. Een Vita-versie is nog niet aangekondigd, maar is wel 'waarschijnlijk'.