LittleBigPlanet Karting

Wat Mario voor Nintendo is, is Sackboy voor PlayStation. Of nouja, dat hopen ze misschien bij Sony en met een kartgame als spin-off van de platformgame LittleBigPlanet is dat geen heel vreemde vergelijking. Maar haalt LittleBigPlanet Karting het niveau van Mario Kart?

header

LittleBigPlanet was de eerste game waarin 'Play, create, share' een belangrijke rol speelde. Het was een platformgame waar je niet alleen je eigen sackboy naar smaak aan kon passen, maar het hele spel door overal eigen stickers op kon plakken en zelfs eigen levels kon ontwerpen. De game werd een groot succes, net als opvolger LittleBigPlanet 2, LittleBigPlanet PSP en binnenkort kun je lezen of dat ook op gaat voor LittleBigPlanet Vita. De tweede game waarin 'Play, create, share' een belangrijke rol speelde, Modnation Racers, werd vlak na LittleBigPlanet aangekondigd en gelanceerd. Maar die kartgame, waarin je eigen karts en banen kon maken, werd een minder groot succes. 'Play, create, share' in combinatie met racen lijkt echter wel een erg goede combinatie, en dus probeert Sony het met LittleBigPlanet Karting nog een keer: wederom een racegame waarin je je eigen karts en banen kunt ontwerpen, maar nu met Sackboy erbij om het een groot succes te maken!

Om direct maar met de deur in huis te vallen, vergeleken met Mario Kart valt het racen in LittleBigPlanet Karting tegen. Het spektakel en energieke gevoel dat Mario Kart brengt heeft LittleBigPlanet gewoon niet. De voorwerpen die je in een race op kan pikken zijn qua effect ongeveer hetzelfde als de wapens in Mario Kart, maar gewoon minder leuk uitgewerkt, net als de tracks zelf. De kracht van LittleBigPlanet Karting ligt echter niet in de standaardtracks die meegeleverd worden, maar net als bij LittleBigPlanet in wat andere spelers maken.

Voor het maken van een eigen track heb je een hele waslijst aan tools tot je beschikking. Vrijwel alles kan aangepast worden naar eigen wens. Natuurlijk kun je zelf je baan helemaal uittekenen en voorzien van aankleding, maar ook kun je bijvoorbeeld de AI beïnvloeden qua niveau en qua tactiek. Je kunt schansen en loopings toevoegen, eigen power-ups ontwerpen of kiezen welke van de standaard power-ups je beschikbaar wilt maken. Je kunt alle eigenschappen van de wereld aanpassen door bijvoorbeeld de zwaartekracht te veranderen of alle karts enorm snel te maken. En natuurlijk kun je van de kart ook een vliegtuig, helikopter of driewieler maken. Om een complete ervaring te bieden aan de mensen die jouw track gaan spelen kun je zelfs een intro- en outro-filmpje toevoegen met eventueel je eigen stem door middel van voice recording. Mocht je een voorbeeld willen zien van wat je er precies mee kunt maken dan hoef je enkel de storymode te spelen, want die is in zijn geheel met alle beschikbare tools gemaakt.

Naast het standaard-racen is de basis van het spel ook geschikt om er een heel ander soort game van te maken. Tijdens de bèta zijn verschillende creatievelingen losgegaan met de game op een ander soort manier waardoor het spel veranderde in een first person shooter, vliegtuig-vechtgame en zelfs gewoon memory. Kortom, het spel biedt een basis waar je heel veel kanten mee uit kunt, zowel in sidescrolling 2D als in 3D.

kart

Kartgames zijn natuurlijk het leukste met veel mensen. LittleBigPlanet Karting is veel meer dan de gewone LittleBigPlanet gericht op onderlinge strijd. Deze strijd kun je aan gaan met maximaal vier spelers splitscreen of twee spelers splitscreen online. Met maximaal vier spelers tegelijk kun je online de story mode doorspelen.

LittleBigPlanet Karting lijkt qua mogelijkheden een erg toffe game te worden, maar een kartgame valt of staat toch met de kartervaring. Deze viel in de korte demo helaas tegen, dus of alles waarmee je als ontwerper aan de slag kan voldoende is om deze game een must-have te maken valt te betwijfelen. Vanaf 7 november ligt de game exclusief voor PlayStation 3 in de winkels en zal het gaan blijken.