Risen 2: Dark Waters

Een fantasy game met een piratenthema, als dat maar goed gaat. Ontwikkelaar Piranha Games gaat de uitdaging aan en bouwt hun Risen-game om tot piratenbootloosavontuur. Want varen is zo gewoontjes.

Risen 2: Dark Waters is Piranha Bytes’ vervolg op het goed ontvangen Risen uit 2009. Het is een fantasy RPG met duidelijke pirateninvloeden en bevat enkel een singleplayer-modus. Voor de gamers die het eerste deel hebben uitgespeeld mag dit tweede niet als verrassing komen, aangezien er na de credits van dat spel gewoonweg verteld wordt dat er een tweede deel aankomt. Het thema van dit spel, piraten, werd toen ook al blootgegeven. Na de gebeurtenissen uit Risen, waar je een aantal Titanen hebt moeten verslaan die uit omhoog gekropen ruïnes opdoken, blijken er dus daadwerkelijk nog vier rond te lopen. Aan jou de taak hen te stoppen.

Het land Faranga, een vulkanisch, mediterraan landschap, wordt dus nog altijd geteisterd door grote en gruwelijke Titanen. Het verhaal begint waar deel één eindigde. De laatste gevestigde ordes van de Inquisitie, die in Risen was opgezet door een groep soldaten om het verschijnen van de ruïnes te bestuderen, houden nog maar net stand. Hun strijd wordt bemoeilijkt door zeemonsters die hun vrachtschepen vol wapens en munitie hebben verslonden. Jij, de hoofdrolspeler zonder naam, wordt wakker op een strand. Met alleen een broek aan en een ooglapje op. Een gedesillusioneerd man aan de alcohol, zo is zijn karakter het beste te omschrijven.

En daar moet je het mee doen. In negen van de tien RPG's is het mogelijk om je personage aan te passen. Zowel het uiterlijk als zijn karakter. In Risen 2 is ervoor gekozen om dat niet te implementeren. Het enige dat je kunt veranderen zijn wat esthetische zaken, zoals zijn naam, wapens en kleding. Dat is jammer, want dat haalt en stuk uit de beleving van het avontuur weg. Spellen als Mass Effect hebben hun succes mede te danken aan het vormgeven en finetunen van je zelfgecreëerde personage. Ontwikkelaar Piranha Games heeft hiervoor gekozen, omdat ze anders het idee hadden dat alle andere personen in de game heel lauw en onverschillig zouden moet reageren. Van tevoren weet je immers niet met wat voor soort persoon je te maken hebt. Onzin.

De eerste Risen heeft een uniek gameplayelement dat ook in dit tweede deel gebruikt wordt. Je kiest geen klasse of iets dergelijks, zoals meer traditionelere RPG's. Wel verdien je ervaringspunten door monsters te verslaan en missies te voltooien. Wanneer je genoeg ervaringspunten verdiend hebt, ontvang je leerpunten. Die kun je vervolgens inleveren bij leermeesters om op die manier extra vaardigheden of verbeteringen daarop vrij te spelen. Klinkt als een rompeslomp en omdat de game niet speelbaar was, houden we het daar voorlopig op.

Verder bevat Risen 2 meerdere eilanden die, naarmate het verhaal vordert, vanzelf vrijgespeeld worden. Je kunt niet zomaar vanaf het begin alle eilanden op. Daarnaast is het niet mogelijk om vrijuit te varen met je boot. Een beetje vreemd, aangezien de game een piratenthema heeft. De ontwikkelaar vindt dat dit gameplayelement al vaak zat is gedaan in videogames en dat het daarom te gewoontjes zou zijn. Nou, in een piratengame niet kunnen varen over de weet-ik-veel-hoeveel-zeeën-zij-erin-kunnen-implementeren is net zo vreemd als beweren dat je niet kunt paardrijden in Red Dead Redemption. Het voegt wel degelijk wat toe en het is zonde dat het niet kan.

En vooral die twee technische beperkingen, die de ontwikkelaar nota bene zichzelf oplegt, onderdrukken het gevoel dat Risen 2: Dark Waters best een leuke game kan zijn. Het RPG-element is net even anders dan in andere RPG's en het verhaal spreekt goed tot de verbeelding. Maar dat neemt niet weg dat er nu al een zure smaak in de mond te proeven is. Het antwoord op de vraag of die smaak wegvalt tijdens het spelen blijft nog even in de lucht hangen. De releasedatum van Dark Waters is nog niet bekendgemaakt. De platformen wel: het spel komt uit op de Xbox 360, Windows en PlayStation 3. Oh: en er is beloofd dat dit deel niet zo’n slechte consoleport wordt als zijn voorganger.