Driver: San Francisco

Driver: San Francisco verschijnt voor de Xbox 360, PC en PlayStation 3.

Driver is een serie die geliefd is bij vele gamers. De keuze die men maakte bij Driv3r na twee ijzersterke delen bleek echter een verkeerde afslag voor de franchise. Hierna verscheen het degelijke Driver: Parallel Lines en nog later het waardeloze Driver '76. Dit jaar is het bij veel developers een trend om hun franchises terug te laten keren naar hun roots. Ubisoft doet gezellig mee en komt aan het eind van dit jaar met Driver: San Francisco. Ik ging op bezoek bij Ubisoft en nam de game onder handen op de GamesCom van dit jaar. Afslag gemist?

Singleplayer
Arnald Dreistadt verwelkomde ons in een gezellig zaaltje waar Driver: San Francisco getoond zou gaan worden. Hij vertelt eerst even kort wat de game in zal houden. Met Driver: San Francisco keert de serie terug naar alles wat geliefd was aan de eerste games. We mogen wederom met Tanner achter het stuur kruipen, die we kennen van Driver en Driver 2. Gameplay-matig bestaat de game weer enkel uit racen. Alle extra zaken zijn geschrapt zodat Ubisoft zich volledig kon richten op het belangrijkste aspect van de game. Over het precieze verhaal van de game wilde Dreistadt weinig kwijt, maar de journalisten in de zaal inclusief ikzelf hebben dankzij een uitgebreide demo een behoorlijke indruk gekregen van de structuur van de singleplayer.

Shiften
Het virtuele San Francisco biedt zo'n 200 mijl, ruim 300 kilometer, aan wegen. Hiermee is de game net iets kleiner dan zijn voorganger. Tanner kan zich vrij bewegen door de straten van San Francisco. Eventuele dialogen voert hij vanuit de auto, waarbij een buste van hem en zijn gesprekspartner bovenin beeld verschijnen. We zijn nog maar net begonnen aan een wilde achtervolging wanneer we een nieuwe en belangrijke feature te zien krijgen; de Shift. Met de Shift is het mogelijk om op elk moment in de game te verwisselen van auto. Dit doe je door met een druk op de knop naar een top-down view te gaan vanuit waar je je eigen auto en auto's in de omgeving kunt zien en scannen. Op deze wijze kun je zelfs in één klik naar de andere kant van de stad, want de top-down view is zodanig uit te zoomen dat je de gehele stad kunt zien. Tijdens de Shift gaat alles in slowmotion en kun je rustig een auto uitkiezen die over straat rijdt. Op deze wijze kun je een wilde achtervolging ten einde brengen door een tegemoetkomende auto te nemen en vol in de wegvluchtende auto te beuken. Vlak voor de impact verwissel je weer naar een andere auto en zo loop je zonder schrammetje weg. Niet de meest realistische feature wellicht, maar het is origineel en werkt nog eens behoorlijk lekker ook.

Hoewel de missiestructuur nog niet exact is toegelicht, kreeg ik kort te zien hoe het ongeveer in zijn werk zal gaan. Verspreid over San Francisco bevinden zich vrouwen in nood, politieagenten, kerels die ruzie hebben en andere bevolkingsgroepen die, wanneer ze een missie hebben, met hun hoofd op de kaart zullen verschijnen. Ze leggen hun problemen dan in dezelfde stijl uit als dat Tanner vanuit zijn auto gesprekken voert. Vervolgens is het aan jou om deze missies te accepteren. Of dit systeem alleen gebruikt wordt bij de zijmissies of dat de hoofdlijn ook op deze wijze gespeeld wordt, is nog niet bekend.

Multiplayer
Na de presentatie besloot ik de game op de vloer op te zoeken, om zelf ook aan de slag te gaan. Ik heb enkel één multiplayer-modus mogen verkennen, maar heb tegelijkertijd een goede indruk kunnen krijgen van de game. De multiplayer-modus betrof een soort King of the Hill waarbij één speler op de vlucht moest voor alle andere spelers. Hoe langer de voortvluchtige niet geraakt wordt, hoe meer punten hij scoort. Wordt hij vervolgens geramd door één van de jagers, dan neemt deze auto de rol van voortvluchtige over. Op zichzelf is dit al erg leuk om te spelen, maar de toevoeging van de Shift-feature geeft ook de multiplayer een extra dimensie. Achtervolgingen zijn nog nooit zo intens geweest als wanneer het gevaar uit elke hoek kan komen. Ik heb helaas niet meer modi kunnen spelen, maar met deze modus alleen al kun je tijden zoet blijven.

Voorlopige conclusie
Driver lijkt zichzelf weer op de kaart te zetten met Driver: San Francisco. Driver heeft eindelijk weer de goede afslag genomen. Ubisoft heeft gereden zonder om te zien door trouw te blijven aan de roots en de serie wel naar de huidige generatie te trekken. Hoewel het slechtste wiel aan de wagen het hardste kraakt, heb ik aan Driver: San Francisco vooralsnog geen slechte wielen weten te ontdekken. Deze game is alvast een paar plekjes gestegen in mijn most wanted-lijst.