Heb jij al een Tablet?

Geschreven door Peter op 25-01-2012 @ 23:31
print 

Twaalf procent van de Nederlandse huishoudens heeft al een tablet, en jij?






Lees ook:

» 26/05 Zomerweer: wat vind jij er van?29
» 25/05 Zomerweer: zonder onderbroek over straat?34
» 24/05 Zomerweer! Tempo omlaag?20
» 21/05 18 jaar cel + TBS voor Robert Mikelsons is...54


delen | eKudos nujij

1114 views / 55 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 55 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
Ja Wacom Intuos 4
userIcon
Galaxy note... Halve tablet
userIcon
Ik ben het aan het overwegen, omdat het wel handig is om even een back-up van de hele boekcollectie digitaal op te slaan, voor wanneer ik naar Hong Kong ga. Moet alleen nog even kijken waar ik die meuk online kan vinden.

Daarnaast lijkt het me ook wel handig om te gebruiken als videospeler, en om, wanneer ik foto's maak, meteen ter plekke op een groot portable scherm te zien en eventueel aanpassingen te maken via een bewerkingsprogramma.

Ik vind het nu alleen nogal prijzig. Vrij lage specs tegen een redelijk hoge prijs, en de verwachting is toch wel dat het het komende jaar een stuk betaalbaarder zal worden.
Ik was eerst sceptisch, maar kan nu niet meer zonder.
Heb al een smartphone, vind ik wel genoeg tablet-achtig..

Bovendien, ik vind een kleine laptop veel handiger, kan je tenminste een beetje normaal typen.
userIcon
quote:
Ja, die heb ik al
Ik moest lachen om die formulering
userIcon
quote:
Op donderdag 26 januari 2012 @ 00:40 schreef Jeroen_Blueman het volgende:
Heb al een smartphone, vind ik wel genoeg tablet-achtig..

Bovendien, ik vind een kleine laptop veel handiger, kan je tenminste een beetje normaal typen.
Oh, als ik een tablet neem, dan wel zoiets als de ASUS Transformer Prime, dus met toetsenbordje
iPad gehad, zelden gebruikt dus verkocht. Tab een kans gegeven, werd wel regelmatig gebruikt tot er 2 s2's het huis inkwamen, toen belandde deze ook op marktplaats. Nu dus geen tablet meer.
Nee, ik denk er wel over na, maar schaf het pas aan over een jaar of 3...
Net als Yi Long ben ik nog niet van plan zoiets aan te schaffen binnen no-time... maar vanaf over een jaar begin ik de recensies te volgen... zodat ik of 2 of drie jaar zo'n beetje weet welk tablet ik wil!
userIcon
Er komen hier geen tablets in huis buiten de seroxat
userIcon
quote:
Op woensdag 25 januari 2012 @ 23:56 schreef SolidArt het volgende:
Galaxy note... Halve tablet
Als ik geld zat had kocht ik er ook zo een.
Groot genoeg om als tablet te gebruiken (internetten) en klein genoeg om dagelijks op zak te hebben. En uiteraard telefoon in 1.
userIcon
'k Zou niet weten wat ik er mee moet doen eigenlijk
userIcon
Ik mis de optie,
Nee, die heb ik nergens voor nodig.

quote:
Op donderdag 26 januari 2012 @ 03:36 schreef Faxie het volgende:
'k Zou niet weten wat ik er mee moet doen eigenlijk
Dat dus, het zou voor mij geen toegevoegde waarde hebben, wat moet ik ermee?
userIcon
Ik heb een iPad, maar ik ga hem proberen te verkopen en dan schaf ik mooi een Galaxy Tab of ASUS Transformer aan. Onhandig stuk code, dat iOS.
Asus Transformer
Gekocht voor mijn vrouw omdat je aan android veel minder kan 'slopen' dan aan windows.
userIcon
quote:
Op donderdag 26 januari 2012 @ 00:34 schreef Yi-Long het volgende:
Ik ben het aan het overwegen, omdat het wel handig is om even een back-up van de hele boekcollectie digitaal op te slaan, voor wanneer ik naar Hong Kong ga. Moet alleen nog even kijken waar ik die meuk online kan vinden.


Daarnaast lijkt het me ook wel handig om te gebruiken als videospeler, en om, wanneer ik foto's maak, meteen ter plekke op een groot portable scherm te zien en eventueel aanpassingen te maken via een bewerkingsprogramma.

Ik vind het nu alleen nogal prijzig. Vrij lage specs tegen een redelijk hoge prijs, en de verwachting is toch wel dat het het komende jaar een stuk betaalbaarder zal worden.
In Hong Kong kan je juist een betaalbare tablet vinden. De ideale stad om lekker goedkoop te shoppen.

OT: Ik zit zelf te denken aan de HTC Flyer, alleen heeft die dus geen toetsenbord
userIcon
Nog niet, ik wacht nog even waar Apple in februari mee komt en dan koop ik een iPad. Een nieuwe of een 'oude'.

Wel apart dat toen de iPad/tablet geïntroduceerd was iedereen stond te roepen 'wat moet je er mee', maar dat nu steeds meer mensen toch zo'n ding willen. Stiekem zijn ze toch wel handig in huis en op het werk.

Als ik thuis kom klap ik het liefst mijn laptop de hele avond dicht, maar ik vind het toch wel fijn om op de bank nog wat te internetten, kranten/boeken te lezen, uitzending gemist te kijken, sociale media etc. En er komen steeds meer en mooiere apps voor de iPad uit.

Ik snap niet waarom scholen zo traag zijn met de tablet. Een tablet is een stuk goedkoper dan een boekenpakket, je kunt documenten ter plekken updaten, geen printkosten meer, milieuvriendelijker en je kunt in de les makkelijk met audio en video werken of een uitstapje maken naar een website. Readers stuur je gewoon door in een PDF en iedereen heeft het kostenloos binnen. Interactief lesgeven dus. Het is denk ik nog wachten op een goede elektronische leeromgeving voor de tablet waar je naast studiemateriaal ook de roosters en nieuws kunt publiceren en kunt communiceren met docenten en leerlingen. Het kan niet anders dan dat dit de toekomst wordt.

Wat wel vaag is, is dat je in Nederland voor een 'gewoon' fysiek boek 6% btw betaalt en voor een digitaal boek 19%. Misschien daar eens mee beginnen. In Luxemburg (waar ook het Europese hoofdkwartier van Amazon en Apple zit) is de BTW 3% (!) op elektronische boeken. Tot 2015 kunnen we daar dus voor 3% BTW digitale boeken kopen, vanaf 2015 geldt het Nederlandse BTW tarief als we iets in het buitenland kopen en betalen we tot nu toe voor een e-book dus 19% BTW.
Maar in 2015 mogen de digitale boeken ook wel op het 6% BTW tarief zitten.

[ Bericht gewijzigd door RickT op donderdag 26 januari 2012 @ 09:48 ]
Ik snap de toegevoegde waarde van tablets ten opzichte van netbooks niet. Fuji Siemens had vele jaren terug al een netbook met touchpanel... Ik vind het knap van Apple dat ze zon hype om iets zinloos te kunnen creeren, maar serieus... WAAROM een tablet kopen en vervolgens een toetsenbord? Ik heb het nooit begrepen en zal het ook nooit doen...
userIcon
quote:
Op donderdag 26 januari 2012 @ 09:35 schreef xantip het volgende:
Ik snap de toegevoegde waarde van tablets ten opzichte van netbooks niet. Fuji Siemens had vele jaren terug al een netbook met touchpanel... Ik vind het knap van Apple dat ze zon hype om iets zinloos te kunnen creeren, maar serieus... WAAROM een tablet kopen en vervolgens een toetsenbord? Ik heb het nooit begrepen en zal het ook nooit doen...
Omdat je op een tablet niet werkt maar meer ontspant. Je gaat geen complete verslagen op een tablet typen. En mensen die dat wel doen kopen er schijnbaar een toetsenbord bij. Ik zou het zelf nooit doen denk ik, ben juist blij als ik even geen toetsenbord zie. En verslagen typ ik op een computer of laptop.

Het is overigens niet alleen Apple die tablets maakt, integendeel, de hele markt stort zich nu op de tablet.
userIcon
quote:
Op donderdag 26 januari 2012 @ 09:21 schreef RickT het volgende:
Nog niet, ik wacht nog even waar Apple in februari mee komt en dan koop ik een iPad. Een nieuwe of een 'oude'.

Wel apart dat toen de iPad/tablet geïntroduceerd was iedereen stond te roepen 'wat moet je er mee', maar dat nu steeds meer mensen toch zo'n ding willen. Stiekem zijn ze toch wel handig in huis en op het werk.

Als ik thuis kom klap ik het liefst mijn laptop de hele avond dicht, maar ik vind het toch wel fijn om op de bank nog wat te internetten, kranten/boeken te lezen, uitzending gemist te kijken, sociale media etc. En er komen steeds meer en mooiere apps voor de iPad uit.

Ik snap niet waarom scholen zo traag zijn met de tablet. Een tablet is een stuk goedkoper dan een boekenpakket, je kunt documenten ter plekken updaten, geen printkosten meer, milieuvriendelijker en je kunt in de les makkelijk met audio en video werken of een uitstapje maken naar een website. Readers stuur je gewoon door in een PDF en iedereen heeft het kostenloos binnen. Interactief lesgeven dus. Het is denk ik nog wachten op een goede elektronische leeromgeving voor de tablet waar je naast studiemateriaal ook de roosters en nieuws kunt publiceren en kunt communiceren met docenten en leerlingen. Het kan niet anders dan dat dit de toekomst wordt.

Wat wel vaag is, is dat je in Nederland voor een 'gewoon' fysiek boek 6% btw betaalt en voor een digitaal boek 19%. Misschien daar eens mee beginnen. In Luxemburg (waar ook het Europese hoofdkwartier van Amazon en Apple zit) is de BTW 3% (!) op elektronische boeken. Tot 2015 kunnen we daar dus voor 3% BTW digitale boeken kopen, vanaf 2015 geldt het Nederlandse BTW tarief als we iets in het buitenland kopen.
Maar in 2015 mogen de digitale boeken ook wel op het 6% BTW tarief zitten.
Omdat je van een tablet niet fatsoenlijk kunt lezen. Zeker kinderen die hun ogen nog moeten ontwikkelen niet. Dit komt omdat het een actief scherm is wat 60 keer per seconde ververst en licht uitstraalt. eBooks gaan alleen lekker op passieve e-ink schermen. Tablets als de Notion Ink Adam, die kunnen wisselen tussen schermtypes, zijn veel beter geschikt maar niet aan te komen.
quote:
Op donderdag 26 januari 2012 @ 09:48 schreef RickT het volgende:
[..]


Omdat je op een tablet niet werkt maar meer ontspant. Je gaat geen complete verslagen op een tablet typen. En mensen die dat wel doen kopen er schijnbaar een toetsenbord bij. Ik zou het zelf nooit doen denk ik, ben juist blij als ik even geen toetsenbord zie. En verslagen typ ik op een computer of laptop.

Het is overigens niet alleen Apple die tablets maakt, integendeel, de hele markt stort zich nu op de tablet.
Ligt er maar net aan wat je over ontspannen verstaat... Maar ik kan niet bedenken wat ik niet op ander gebruikelijk apparaat kan en wel op een tablet...

Dat ik Apple noem is puur omdat die de hype zijn gestart en de rest meteen op de rijdende trein sprong... Ik ben absoluut geen Apple fan, integendeel, maar hun marketing is erg goed!
userIcon
quote:
Op donderdag 26 januari 2012 @ 09:48 schreef BlackLining het volgende:
[..]


Omdat je van een tablet niet fatsoenlijk kunt lezen. Zeker kinderen die hun ogen nog moeten ontwikkelen niet. Dit komt omdat het een actief scherm is wat 60 keer per seconde ververst en licht uitstraalt. eBooks gaan alleen lekker op passieve e-ink schermen. Tablets als de Notion Ink Adam, die kunnen wisselen tussen schermtypes, zijn veel beter geschikt maar niet aan te komen.
Dat zou inderdaad een goede reden kunnen zijn.
Nog even wachten dus.
userIcon
Ik wacht op de iPad 3.
Ik mis de optie: "ja ik heb er één maar gebruik het niet."
userIcon
quote:
Op woensdag 25 januari 2012 @ 23:49 schreef Samael het volgende:
Ja Wacom Intuos 4
Ja, dan ik ook. Wacom Graphire 4.
userIcon
quote:
Op donderdag 26 januari 2012 @ 08:47 schreef BlackLining het volgende:
Ik heb een iPad, maar ik ga hem proberen te verkopen en dan schaf ik mooi een Galaxy Tab of ASUS Transformer aan. Onhandig stuk code, dat iOS.
Wat is er dan onhandig aan iOS? Ik heb het op mijn iPhone en vind het een verademing t.o.v van Android, wat ik op mijn vorige smartphone had. Ik vind iOS veel gebruiksvriendelijker en logischer dan de vele omwegen, die je in Android moet bewandelen.

Maar OT: nee, ik heb geen tablet. Ik zou niet weten, wat ik er mee moet. Serieuze software als Adobe producten, die ik voor mijn werk gebruik, kun je er niet op installeren en de rest kan ook op een smartphone.
userIcon
quote:
Op donderdag 26 januari 2012 @ 09:58 schreef plakkert- het volgende:
Ik wacht op de iPad 3.
Wanneer zou die uitkomen dan
quote:
Op donderdag 26 januari 2012 @ 09:56 schreef xantip het volgende:
Ligt er maar net aan wat je over ontspannen verstaat... Maar ik kan niet bedenken wat ik niet op ander gebruikelijk apparaat kan en wel op een tablet...
Er zijn vele onderzoeken die dat aantonen, maar je gaat zelf ook geen boek zitten lezen op een beeldscherm. Moet er niet aan denken dat straks alle kinderen problemen aan hun ogen hebben, want het is echt zeer schadelijk.
userIcon
quote:
Op donderdag 26 januari 2012 @ 10:14 schreef hendrik64 het volgende:
[..]


Wat is er dan onhandig aan iOS? Ik heb het op mijn iPhone en vind het een verademing t.o.v van Android, wat ik op mijn vorige smartphone had.
Ik heb momenteel ook Android maar ben er ook niet bepaald tevreden over. Ook niet ontevreden, maar het verschil met iOS is overduidelijk aanwezig. Mijn volgende wordt dan ook een iPhone, het grootste voordeel van Android is alleen dat het nóg fijner werkt met Google Apps.
Systeem is verder wel trager en minder stabiel, ook de Market is nu al flink bevuild. Ik ben over al mijn Apple producten meer dan tevreden, mijn iPod, Macbook, Apple Airport en Mac mini dus ik denk niet dat een iPhone me teleur gaat stellen.
Het meest gebruiksvriendelijke OS ooit, mijn ouders zijn sinds kort ook helemaal om. Waar ze eerst nog zaten te schelden tegen hun Windows PC (ok, het was wel Windows XP) vinden ze het nu leuk om er mee te werken.

iOSX lijkt me geen OS voor 'geeks', maar voor de huis-tuin-en-keuken gebruiker die gewoon een goed, stabiel en makkelijk werkend systeem wil is er op dit moment geen betere keuze imo.
userIcon
quote:
Op donderdag 26 januari 2012 @ 10:38 schreef Quantore het volgende:
[..]


Wanneer zou die uitkomen dan
Gerucht gaat dat de aankondiging in Maart komt.
userIcon
12% maar? Ik dacht dat elk huishouden wel een tablet of meerdere in het medicijnkastje heeft.

userIcon
Geen tablet nodig, als ik iets portabel en groots nodig heb pak ik wel een laptop. Tot die tijd doe ik het fijn met m'n Xperia Play voor mobiel internet, gadgets en alle games tot en met generatie vijf. (En PSP games misschien binnenkort)
userIcon
quote:
Op donderdag 26 januari 2012 @ 09:04 schreef Quantore het volgende:
[..]


In Hong Kong kan je juist een betaalbare tablet vinden. De ideale stad om lekker goedkoop te shoppen.

OT: Ik zit zelf te denken aan de HTC Flyer, alleen heeft die dus geen toetsenbord
Eind dit jaar vertrek ik naar HK, maar het prijsverschil valt momenteel wel tegen, ook gezien de slechte koers van de euro t.o.v. de HK dollar. Paar jaar geleden was het nog 1 euro is 13HK Dollar, en nu is het nog minder dan 10HKD, dus dat scheelt al flink.

Ik zit wel te overwegen om alle nieuwe meuk DAAR te kopen (laptop, cameras, tablet, etc), maar aan de andere kant, wanneer ik het hier voor ongeveer dezelfde prijs kan krijgen, met engels besturingssysteem erop (laptop), dan zit je ook niet met gezeik van de douane wanneer je weer terugkomt van vakantie.
userIcon
Ik twijfel nog . De kans is groter dat ik een Macbook Air aanschaf.
userIcon
Ja.

Tot mijn vrouw er op ging zitten...

Het blijft leuk om te zien dat bijna de helft van de mensen zo angstig is voor verandering dat ze hier voor "Nee, niets voor mij" klikken.

Als je dan ziet welke mensen de moeite nemen om hier te reageren zie je een heel andere verdeling.

Wij weten dat bijna iedereen over een aantal jaren een tablet zal gebruiken. Ook bijna al die mensen die nu denken dat nooit te zullen doen.
userIcon
Gehad, was geen succes. Ben er s'avonds wel klaar mee, dat getuur naar een beeldscherm.

M'n sony reader leest stukken vriendelijker dan de ipad. En juist voor het lezen was het ding bedoeld.
userIcon
HP Touchpad, met WebOS is het waardeloos maar nu draait 'ie Android 4.0 en het is een briljant ding, zeker voor ¤99.
userIcon
quote:
Op donderdag 26 januari 2012 @ 13:33 schreef Junyo het volgende:
Het blijft leuk om te zien dat bijna de helft van de mensen zo angstig is voor verandering dat ze hier voor "Nee, niets voor mij" klikken.

Als je dan ziet welke mensen de moeite nemen om hier te reageren zie je een heel andere verdeling.

Wij weten dat bijna iedereen over een aantal jaren een tablet zal gebruiken. Ook bijna al die mensen die nu denken dat nooit te zullen doen.
Als de tablet een volwaardige vervanging voor een personal computer wordt, wil ik je graag geloven. Maar op dit moment ga ik echt geen honderden euro's uitgeven voor een computer, waar ik mijn meest gebruikte software niet op kan installeren.
userIcon
Ik vind de "tablets" waar over gesproken word geen tablets maar pads.
Naar mijn mening is een tablet een laptop-achtig apparaat met een full/minimal OS er op.

Op pads ben je afhankelijk van apps. Wat over het algemeen best prima werkt, maar ook beperkend.
Met een tablet kun je doen wat je wilt. En dat wil ik.
Daarom zal ik dus ook geen iOS/Android/Blackberry pad aanschaffen.
userIcon
Ik heb er een, maar doe er eigenlijk erg weinig mee...
userIcon
Nee bedankt.
Ik heb al een pc, laptop en placemats.
Voor lezen koop ik nog steeds gewoon een boek want dat vind ik veel prettiger.
userIcon
quote:
Op donderdag 26 januari 2012 @ 15:17 schreef hendrik64 het volgende:
[..]


Als de tablet een volwaardige vervanging voor een personal computer wordt, wil ik je graag geloven. Maar op dit moment ga ik echt geen honderden euro's uitgeven voor een computer, waar ik mijn meest gebruikte software niet op kan installeren.
Een tablet is geen vervanger van een computer. Eerder een vervanger van een boek of een smartphone voor thuisgebruik of een opgeblazen PDA. Het is ook geen vervanger van een laptop, mensen die dat verwachten komen bedrogen uit.
userIcon
Heb een laptop en een smartphone, geen noodzaak voor een inbetween die noch de mogelijkheden van een laptop heeft, noch de mobiliteit van een smartphone.
userIcon
quote:
Op donderdag 26 januari 2012 @ 18:48 schreef RickT het volgende:
[..]


Een tablet is geen vervanger van een computer. Eerder een vervanger van een boek of een smartphone voor thuisgebruik of een opgeblazen PDA. Het is ook geen vervanger van een laptop, mensen die dat verwachten komen bedrogen uit.
Nou ik heb al aardig wat discussies gehad met mensen die overtuigd waren dat de pc en laptop zeer spoedig volledig zouden verdwijnen.
Overwegend mensen die nooit de mogelijkheden van een pc vol benutten maar ook één die beweerde net zo graag specialistische dingen zoals Autocad werk te doen op een Ipad als op een pc.
Ik wil er niet aan geloven om een scala aan praktische redenen.

[ Bericht gewijzigd door Wapperbaard op donderdag 26 januari 2012 @ 22:45 ]
userIcon
quote:
Op donderdag 26 januari 2012 @ 18:55 schreef DeWaasheid het volgende:
Heb een laptop en een smartphone, geen noodzaak voor een inbetween die noch de mogelijkheden van een laptop heeft, noch de mobiliteit van een smartphone.
Dit, in zekere zin althans. Ik heb al een laptop en als ik het nog handzamer en mobieler wil, dan koop ik een smartphone. Voor mensen zonder beide kan ik me voorstellen dat een tablet een uitkomst is, maar voor mij verenigt het vooral het slechtste van beide werelden. Ik krijg er echt zo'n "net niet" gevoel bij.
userIcon
quote:
Op donderdag 26 januari 2012 @ 18:59 schreef Wapperbaard het volgende:
[..]

Nou ik heb al aardig wat discussies gehad met mensen die overtuigd dat de pc en laptop zeer spoedig volledig zouden verdwijnen.
Overwegend mensen die nooit de mogelijkheden van een pc vol benutten maar ook één die beweerde net zo graag specialistische dingen zoals Autocad werk te doen op een Ipad als op een pc.
Ik wil er niet aan geloven om een scala aan praktische redenen.
Klopt, zo nog veel praktischer: een toetsenbord. Een touchscreen is een leuk alternatief maar qua gebruiksgemak en snelheid kan het niet tippen aan een toetsenbord. Ik zie meer toekomst in een hybride laptop met touchscreen en apps gecombineerd met reguliere software.
userIcon
quote:
Op donderdag 26 januari 2012 @ 19:25 schreef DeWaasheid het volgende:
[..]

Klopt, zo nog veel praktischer: een toetsenbord. Een touchscreen is een leuk alternatief maar qua gebruiksgemak en snelheid kan het niet tippen aan een toetsenbord. Ik zie meer toekomst in een hybride laptop met touchscreen en apps gecombineerd met reguliere software.
Inderdaad.
Touchscreen legt het vierkant af tegenover een muis en toetsenbord.
Randapparatuur zoals usb en bluetooth apparaten zijn al mogelijk op tablets en zelfs beeldschermen aansluiten zal op den duur wel kunnen waardoor je net zo'n efficiënte werkplek kan creëren als bij een pc.
Maarja, waarom zou je dan niet een pc samenstellen.
Wat een pc nog altijd krachtiger maakt is het modulaire karakter.
Je kan de hardware samenstellen die je zelf nodig hebt.
Wil je 15 terabyte aan schijfruimte en een sloot ram geheugen?
Geen probleem.
Wil je een vette goed gekoelde gaming videokaart?
Geen probleem.
Wil je een speciale midi videokaart voor gebruik in je muziek studio?
Geen probleem.
Wil je al deze opties uitwisselen met andere systemen?
Geen probleem.
Dat zie ik met een tablet nog niet gebeuren.
Het is allemaal ook nog eens veel goedkoper omdat het niet allemaal in apparaat zo dun als een bierviltje hoeft te passen.
Kortom, er zijn verschillende markten en dat blijft nog wel even zo.
Een soort hybride zal er ook nog wel komen zoals je zelf zegt.

Smartphones heb ik even buiten beschouwing gelaten.
Die hebben wat mij betreft een echte eigen niche gevonden omdat ze zo handzaam zijn maar als die aangevoerd zouden worden als vervanger van de pc dan gelden mijn argumenten ook.
userIcon
quote:
Op donderdag 26 januari 2012 @ 03:36 schreef Faxie het volgende:
'k Zou niet weten wat ik er mee moet doen eigenlijk
Eigenlijk weet niemand wat hij/zij ermee moet doen, maar zonder lijk je niet meer mee te tellen en dat is meestal reden genoeg.
och, en die tachtig tientjes heb je in twee jaar makkelijk afbetaald
50  van 55 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 26/05 Zomerweer: wat vind jij er van?29
» 25/05 Zomerweer: zonder onderbroek over straat?34
» 24/05 Zomerweer! Tempo omlaag?20
» 21/05 18 jaar cel + TBS voor Robert Mikelsons is...54


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden