'Indie is groter dan ooit en daarnaast ook dood'

Terry (Lord_Hydra)

Op de conventie Develop:Brighton heeft Rami Ismail van de Nederlandse ontwikkelstudio Vlambeer zich samen met Thomas was Alone-ontwikkelaar Mike Bithell uitgesproken over de huidige staat van de indiegames-markt. "Indie is groter dan ooit en daarnaast ook dood," aldus Ismail.

"Het mooie aan indie is dat het uitgegroeid is tot proporties die we van tevoren nooit hadden kunnen denken. In 2010 was het hele idee van indie dat het een soort punkrock-cultuur was. ‘Fuck deze triple-A klootzakken’, wat natuurlijk ontzettend kinderachtig is, ik houd van triple-A , maar we hadden iets nodig om tegenaan te schoppen. We wilden gewoon games maken en hadden iets nodig om lawaai over te maken. En plotseling waren er andere mensen die dachten ‘als zij het kunnen, dan kunnen wij het ook’. Het begon klein, maar nu is indie een wereldwijde grootmacht van ontwikkelaars die hun eigen persoonlijke games maken."

De markt voor indie-games is groter dan ooit. Zo groot dat je inderdaad niet meer simpelweg van indie kunt spreken. Dat indie dood is, is volgens Ismail geen slecht iets. "In plaats van indie heb je nu al deze verschillende lagen. Kleine segmenten met ieder zijn eigen community, dingen die ze willen veranderen, waartegen ze willen rebelleren. Indie betekende voor mij je niets aantrekken van hoe anderen je zien."

Ten slotte hebben Bithell en Ismail nog wat tips voor beginnende indie-ontwikkelaars. "Wees er klaar voor dat je hobby misschien omslaat in je werk, dat je wellicht echt het succes behaalt waar je op hoopt. Baseer daar je keuzes op. Maar het beste doel dat je voor ogen kunt hebben is overleven, gezond en gelukkig zijn, en dingen blijven maken," aldus Bithell. "Maar ook het tegenovergestelde," vult Ismail aan. "Reik naar de sterren, geloof erin dat je het beste ooit maakt. Als je ervoor gaat, ga dan ook voor je dromen."

rami ismail vlambeer