Meer duurzaam vlees en vis verkocht

_UserName_ (Ferdy)

De verkoop van vis en vlees van duurzame afkomst is opnieuw fors gestegen vorig jaar. Supermarkten zagen de omzet met een keurmerk met maar liefst 30 procent stijgen tot 3,6 miljard euro. Dit komt uit een onderzoek van IRI.

Supermarkten zijn goed voor 60% van de totale verkoop van dit vis en vlees. De rest wordt verkocht door speciaalzaken maar daar is de groei minder hard dan bij o.a. Jumbo, Plus en Albert Heijn. Relatief gezien kiezen de consumenten het vaakst voor de keurmerken MSC (wilde vis) en ASC (kweekvis). De groep vleeswaren zoals ham paté en cervelaat is de grootste stijger met 170 procent, net als de categorie vers vlees dat met 35 procent groeide.

Van de keurmerken laat Beter Leven opnieuw de snelste groei zien. Het is met afstand het grootste keurmerk welke voor een omzet van 1,5 miljard euro zorgt. Het Beter Leven Keurmerk staat voor een goed leven van de dieren, een respectvolle behandeling en een eerlijke prijs voor de boer of veehouder. Andere keurmerken in deze monitor zijn Fair Trade/Max Havelaar, UTZ en Biologisch.

Aan de monitor van IRI doen alle supermarkten mee, met uitzondering op Aldi en Lidl. Laatstgenoemden supermarkten van Duitse komaf zijn wel actief op het gebied van biologisch. Volgens Lidl is de omzet van voeding met een duurzaamheidskeurmerk de afgelopen drie jaar flink gestegen.

"Waar drie jaar geleden het omzetpercentage van vis, vlees, koffie, thee, chocolade en fruit met een duurzaamheidskeurmerk op 13,5 procent stond, is dit nu bijna 22 procent. Deze forse stijging hebben wij gerealiseerd door samen met de leveranciers te investeren in betere productieomstandigheden voor mens, dier en milieu." Aldus de Lidl.

Consument let op keurmerken in supermarkt (Foto: ANP)
Meer duurzaam vis en vlees verkocht (Foto: ANP, tekst FOK.nl)