Ook Snapchat doet mee aan EU-censuur

Danny

Het Amerikaanse internetplatform Snapchat sluit zich aan bij de vrijwillige Europese gedragscode tegen haatboodschappen, terreurpropaganda en andere illegale berichten, onder normale mensen beter bekend als 'staatscensuur'.

Met de censuurregels verbindt het bedrijf zich aan het beoordelen en zo nodig binnen 24 uur verwijderen van wat door de regerende politici wordt gezien als 'foute' berichten, filmpjes en foto's. Het vooral onder jongeren populaire techbedrijf wordt het vijfde dat de code tekent. Eerder deden Google, Facebook, Twitter en Microsoft dat al.

De vrijwillige aanpak blijkt te werken, zegt de commissie, want sinds de code in 2016 werd ingevoerd halen de aangesloten techbedrijven 70 procent van haatzaaiende boodschappen weg, het merendeel binnen een etmaal. Brussel roept kleinere bedrijven op zich aan te sluiten bij het initiatief. Wat precies onder 'haatzaaiende boodschappen' valt is onduidelijk. Zo verdwijnen regelmatig berichten die gaan over bijvoorbeeld mannenrechten.

Vorige maand stelde de commissie voor ook een gedragscode in te stellen tegen de verspreiding van wat de overheid graag kwalificeert als nepnieuws en desinformatie (alles wat bijvoorbeeld niet pro-EU is valt daaronder).

Brussel dreigt met bindende regels als de industrie onvoldoende maatregelen treft om 'een veilige omgeving voor haar gebruikers' te scheppen. Brussel lijkt daarmee van mening te zijn dat woorden onveilig zouden zijn, terwijl ze hun pijlen beter op daadwerkelijke geweldplegingen zouden moeten richten. Hoe lang het nog duurt voordat we nog uitsluitend staatspropaganda kunnen en mogen consumeren op internet is niet bekend, maar we zijn hard op weg.

Snapchat tekent EU-gedragscode haatzaaien
Snapchat tekent EU-gedragscode haatzaaien (Foto: BuzzT)