Davies wint World Superbikes-race na mooi duel, Van der Mark 5e

heywoodu

Chaz Davies heeft de tweede en laatste race van het World Superbikes-weekeinde op het Spaanse Motorland Aragon gewonnen. De Welshman leverde op zijn Ducati een fraai gevecht af met Kawasaki-coureur Jonathan Rea en de wereldkampioen moest zich gewonnen geven. 

Tom Sykes kende vanaf plek drie een zeer slechts start, terwijl Michael van der Mark vanaf de tweede plek al snel met succes de aanval opende op leider Marco Melandri. Achter Van der Mark en Melandri streden Xavi Fores en Alex Lowes om plek drie, met Jonathan Rea, Toprak Razgatlioglu en Chaz Davies daar weer achter.

Melandri zette zijn Ducati vol agressie binnendoor bij Van der Mark, die niet alleen de Italiaan, maar ook Fores en Rea zag passeren. De Nederlandse Yamaha-coureur had wat moeite om de top-3 te volgen, waar Fores de leiding overnam van Melandri. Van der Mark verdedigde zijn vierde plaats met hand en tand tegen Davies, die er even voorbij was, maar toch weer terug werd gepakt.

Davies pakte Van der Mark dan toch en Rea ging voorbij aan Melandri, die op het rechte stuk een enorme speed wobble te verduren kreeg en de Ducati maar net onder controle kon houden. Halverwege gleed leider Fores met Ducati en al tegen het asfalt, terwijl Van der Mark het moeilijk kreeg en werd gepasseerd door teamgenoot Lowes en Michael Ruben Rinaldi. 

Met zes ronden te rijden streden Rea, Davies en Melandri nog altijd volle bak om de winst, terwijl Rinaldi zeer knap op de vierde plek reed, voor de Yamaha's van Van der Mark en Lowes. De strijd om de winst laaide flink op met nog een handvol ronden te gaan: Davies viel Rea aan, passeerde hem, werd weer teruggepakt en ging er toch weer voorbij, en dat allemaal in een bocht of drie.

Melandri moest het tweetal in de slotronde laten gaan en een laatste aanval van Rea strandde. Davies pakte zo de winst, voor Rea en Melandri. Van der Mark en Lowes pakten Rinaldi terug, maar het was de Brit die na een fraai onderling Yamaha-duel de vierde plek bij mocht schrijven.