MediaMarkt moet beter op kosten letten

anoniem_13042019115511

Het Duitse moederbedrijf van onder meer de MediaMarkt gaat na een "trage start" van het nieuwe boekjaar beter op de kosten letten. Ceconomy denkt 30 miljoen euro te kunnen besparen, onder meer door voorraden te verkleinen. Ook wil de onderneming facturen sneller betaald krijgen.

In het eerste kwartaal van het boekjaar, dat liep tot 1 januari, nam de uit de Verenigde Staten overgewaaide kortingenbonanza Black Friday een flinke hap uit de winst van Ceconomy. De verkoopgolf eind november zorgde ook niet voor een significante omzetstijging. De periode rond Black Friday ging vooral weer ten koste van de belangrijke verkoopmaand december. De nettowinst zakte met 11 procent tot 108 miljoen euro.

Ceconomy tornde ondanks het moeizame begin niet aan de verwachtingen voor het hele boekjaar. De omzet en de winst zullen daarbij licht hoger uitvallen. Het bedrijf heeft goede hoop op betere prestaties in Rusland en Zweden en heeft ook fiducie in de nieuwe leiding van de Italiaanse divisie.

MediaMarkt moet beter op kosten letten
MediaMarkt moet beter op kosten letten (Foto: ANP)