NS en Eurostar in gesprek over derde trein Amsterdam-Londen

Monique Verlind (DJMO)

NS is in gesprek met Eurostar om in 2019 het aantal dagelijkse ritten Amsterdam - Londen uit te breiden van twee naar drie per richting. Dit staat in de adviesaanvraag voor de nieuwe dienstregeling die NS vandaag verstuurde naar de reizigersorganisaties.

Nu nog is voorzien om nog dit jaar te starten met twee treinen naar Londen. Deze derde, extra trein zou dan specifiek gericht zijn op een snelle reis naar Londen. Reizigers in deze trein richting Londen kunnen dan niet uitstappen op Brussel Zuid, maar hier wel instappen. Daardoor kunnen de beveiligingsmaatregelen in Brussel sneller worden uitgevoerd en duurt de stop in Brussel korter. De reistijd op de ‘heenweg’ duurt dan ongeveer 3,5 uur in plaats van 4 uur.

Na de start van het reizigersvervoer met Eurostar wordt hierover een definitief besluit genomen. De definitieve dienstregeling tussen Amsterdam en Londen, de tarieven én de startdatum van de treindienst gaat Eurostar nog bekend maken.

voorberieidingen
Inmiddels is het duidelijk zichtbaar langs de Hogesnelheidslijn en op de stations: NS en Eurostar bereiden de komst voor van de directe verbinding tussen Amsterdam en Londen. Op dit moment zijn er wekelijks meerdere proefritten tussen Amsterdam Centraal en het Londense treinstation Sint Pancras. Zo doen machinisten alvast bekendheid op met de route.

NS International heeft in de afgelopen maanden machinisten en trainmanagers opgeleid om de treinen te kunnen rijden. Er is intensief samengewerkt met Siemens en Eurostar aan de toelating van deze nieuwe hogesnelheidstrein in Nederland. Daarmee is NS bijtijds klaar voor de zogeheten commerciële start. Eurostar bepaalt zoals gemeld de startdatum.

De komende weken wordt op Rotterdam Centraal gewerkt aan een nieuwe terminal voor Eurostar. Op dit moment valt er nog weinig te zien, maar in de unit boven de Hema komen incheckfaciliteiten. NS Stations is opdrachtgever voor deze werkzaamheden. Ook verbouwt ProRail het perron langs spoor 1.