Formule 1-licentie Assen zo goed als rond

heywoodu

Voor mensen die de Grand Prix van Nederland graag zien terugkeren op de Formule 1-kalender ziet het er allerminst slecht uit: het TT Circuit van Assen is door autosportfederatie FIA positief beoordeeld, hoewel het nog een klein beetje aangepast moet worden.

Niemand minder dan racedirecteur Charlie Whiting van de FIA kwam vorige week naar Assen voor een inspectie, nodig om een licentie te krijgen, en hij was onder de indruk. Volgens TT-voorzitter Arjan Bos voldoet het circuit met het doorvoeren van wat 'relatief eenvoudige aanpassingen', vooral op het gebied van veiligheid, aan alle benodigde eisen voor het verkrijgen van een licentie.

Bos verwacht dat de aanpassingen, zoals kerbstones in de bochten, binnenkort al geregeld zullen worden. Ook moeten er op bepaalde plekken vangrails en Tecpro Barriers - een soort veiligheidsbarrières - geplaatst worden. De Veenslang moet verlengd worden om inhalen makkelijker te maken en de Strubbenbocht moet verbreed worden, maar verder blijft het circuit hetzelfde. 

Dat laatste was een belangrijke voorwaarde voor Bos, die aangeeft dat het circuit voor de motoren precies hetzelfde blijft. De MotoGP heeft namelijk de hoogste prioriteit en de TT, een van de hoogtepunten op de internationale kalender, komt niet in gevaar. Het hele project zal zo'n één tot twee miljoen euro kosten, geen probleem voor Bos.

Formula One Management (FOM) moet nu de faciliteiten rond het circuit nog beoordelen, maar Bos verwacht daar geen problemen mee. Een plekje op de kalender krijgen lijkt de grootste uitdaging, maar Bos verwacht dat dat in 2019 of 2020 wel eens mogelijk zou kunnen zijn. Geluidsdagen en dergelijken zijn geen probleem: een weekend Formule 1 zou prima binnen de afgegeven vergunning passen.

Overigens probeert Zandvoort onder leiding van eigenaar Prins Bernhard jr. ook al de Grand Prix van Nederland binnen te halen. "Wat daar precies gebeurt weet ik niet", liet Bos diplomatiek weten.