Vliegbasis proefkonijn voor nieuw gladheidbestrijdingsysteem

Cobra4

Vliegbasis Eindhoven is aangewezen om een nieuwe sensor te testen. Deze sensor (MARWIS) is bedoeld om de wegdekconditie van de start- en landingsbaan te meten. Als deze test een succes blijkt, overweegt de luchtmacht het systeem voor alle militaire vliegbases in te zetten. De sensor is op een auto geplaatst en verzamelt realtime data als het voertuig over het landingsterrein rijdt. MARWIS doet 100 metingen per seconde en let onder meer op de frictie, grip, wegdektemperatuur, het ijspercentage en de waterlaagdikte op het wegdek.

"Het systeem houdt het landingsterrein zomer en winter in de gaten. Het bepaalt onder meer de start- en landingsbaan en kijkt naar de conditie van de taxibanen en platforms. We hebben vandaag een eerste run gedaan en de verzamelde gegevens zagen er goed uit", aldus luchtverkeersleider eerste luitenant Job Kemperman. "Naar verwachting gebruiken we het systeem over 2 weken echt dagelijks. Tijdens de proef gebruiken we uiteraard ook nog de huidige methodiek."

De luchtmacht gebruikt de gegevens uit het MARWIS-systeem voor het automatisch genereren van zogenoemde Runway Condition Codes (RCC). Die worden onder meer gebruikt bij het opstellen van de noodzakelijke rapporten die elke cockpitbemanning krijgt voor vertrek of landing. Vliegbasis Eindhoven faciliteert ook civiele medegebruiker Eindhoven Airport. "Aan de hand van de rapporten bepaalt een vlieger of zijn toestel verantwoord kan opstijgen of dalen", verduidelijkt Kemperman.

De door MARVIS verzamelde data is ook te gebruiken voor het aansturen van het winteronderhoud. Dit maakt het mogelijk strooimiddelen doelmatiger in te zetten en te doseren. In Duitsland gebruikt ook de luchthaven van Saarbrücken het systeem. Daar werd, door deze efficiëntieslag, de aanschaf in korte tijd terug verdiend.

MARVIS (Foto: Ministerie van Defensie)
MARWIS (Foto: Ministerie van Defensie)